Gast
;)
Cześć!
Jestem jeszcze nowicjuszem w dziedzinie fotografii czarno-białej, ale zdążyłem już zdobyć pewne doświadczenie z filmami HP5, FP4, SFX, Cube 400c i Tri-X (moje ulubione wywoływacze to Emofin w proszku i RODINAL).
W międzyczasie wypróbowałem kilka filmów ADOX i Tura (400) i jestem całkiem zadowolony.
Teraz mam 12 naświetlonych klisz Lucky SHD 400 i szukam informacji na temat wywoływaczy do tego filmu.
Czy są inne wywoływacze niż D-76, z którymi film „wychodzi dobrze”?
Kto ma doświadczenie?
Interesowałyby mnie informacje o czasach wywoływania – jako punkt odniesienia.
Jak dotąd mam informację dotyczącą RODINALa:
W rozcieńczeniu 1+50 14–16 min.
Gdzieś przeczytałem, że Tanol dobrze sprawdza się w przypadku Lucky 100.
Nie wiem tylko, czym jest wywoływacz plamowy!
Czy ktoś może mi wyjaśnić to pojęcie?
Jeszcze jedno pytanie początkującego:
Mam system zbiorników 1500 firmy Jobo do wywoływania filmów.
Do mojego pojemnika mieszczą się dwa filmy.
Kiedy obliczam porcję wywoływacza, podane wartości dotyczą zawsze jednego filmu.
Na przykład w przypadku RODINALa 1+25 na jeden film przez tyle a tyle minut.
Jeśli chcę wywołać dwie rolki, czy muszę obliczyć proporcję 1+12,5 (do pojemnika mieści się prawie 500 ml) i zastosować czas podany dla jednej rolki? Czy może trochę go wydłużyć?
Jeśli kupię dodatkowy przedłużacz od Jobo, będę mógł wywołać łącznie 5 rolek na raz. Czy w takim razie wystarczy podzielić podane rozcieńczenie 1+25 przez 5 i zastosować czas jak dla pojedynczego filmu?
Na co należy zwrócić uwagę?
Z Emofinem było to bardzo proste:
1 l wystarcza na 15 filmów KB. Zgodnie z instrukcją przygotowywałem po 1 l roztworu, a następnie wywoływałem po 7 filmów w moim zbiorniku o pojemności 500 ml.
Działało to świetnie i zawsze byłem zadowolony.
Mam nadzieję, że ktoś mi pomoże.
Z góry dziękuję
Pozdrawiam
mehmet cati
CPD
Cześć Mehmet,