MirkoBoeddecker
Hallo allemaal,
aangezien we de laatste tijd helaas te maken hebben gehad met een aanzienlijke toename van zogenaamde "problematische klachten die ons erg wantrouwig maken" en we klachten ook in de toekomst snel en coulant willen afhandelen, hebben we besloten de algemene voorwaarden zodanig aan te passen dat het indienen van een klacht niet langer tot een vergoeding (profiteren) voor de klager kan leiden.
In de toekomst zullen wij, indien gerechtvaardigd, de hoeveelheid ingezonden onbelicht materiaal en de ingezonden monsters snel en onmiddellijk vervangen door dezelfde hoeveelheid onbelicht materiaal van hetzelfde type.
Met andere woorden: al het ingezonden onbelichte materiaal en alle defecte foto's die daarbij waren gevoegd, worden vervangen door nieuw materiaal.
Hierdoor zijn de volgende scenario's niet meer mogelijk:
1) Nadat men 998 vellen fotopapier heeft verbruikt, stuurt men één vel op waarvan beweerd wordt dat er een vouw in zat, en het laatste onbelichte vel, en eist men 1000 vellen nieuw papier, omdat alles zogenaamd defect was, maar men dat helaas pas na weken en 998 vellen bij het laatste vel heeft gezien......
2) Als men het papier qua toonwaarde toch niet mooi vindt, stuurt men het terug en beweert men dat er een fout in zit, en eist men een ANDER papier als vervanging.
Sorry, maar het is de laatste tijd gewoon te vaak voorgekomen.
Met de nieuwe regeling hopen we de "klachtenjagers" de wind uit de zeilen te nemen, in het belang van alle eerlijke klanten en in het belang van een gematigd prijsbeleid op de lange termijn.
Bij duidelijke/bekende fouten of in "tragische" individuele gevallen blijven we natuurlijk coulant beslissen, net als voorheen.
De nieuwe versie van de algemene voorwaarden luidt als volgt:
(...) Om klachten over fotopapier en film te kunnen behandelen, hebben we een monster van de fout nodig, evenals het resterende, defecte, onbelichte materiaal in de originele verpakking. Indien de klacht gegrond is, vervangen we de hoeveelheid ingezonden onbelicht materiaal en de hoeveelheid ingezonden defect monstermateriaal. Wie dus slechts 2 vellen / films opstuurt, krijgt ook slechts 2 vellen / films terug.
Mirko
MKL
Hallo Mirko,
Naar mijn mening waren deze beperkingen al vastgelegd in de oude algemene voorwaarden, die als volgt luidden:
§7 Klachten.
De ontvanger dient onze goederen onmiddellijk na ontvangst
te controleren. Duidelijke gebreken moeten binnen 8 dagen
na ontvangst van de zending bij ons worden gemeld.
Andere gebreken moeten onmiddellijk na het optreden ervan worden gemeld.
De wettelijke voorschriften inzake verjaring blijven
onverlet. Indien de klacht gegrond is, vergoeden wij deze door een nieuwe levering
van goederen van dezelfde hoeveelheid en soort. Mislukt de nieuwe levering,
dan heeft de klant recht op ontbinding of prijsvermindering.
Verdere aanspraken zijn uitgesloten.
Er wordt altijd alleen de materiaalwaarde vergoed. Gevolgschade
kan niet worden vergoed.
Bij foutief laboratoriumwerk wordt het verwerkte materiaal
vervangen door gelijkwaardig onbelicht materiaal. Verdere
aanspraken zijn uitgesloten. Behalve in geval van opzet of
grove nalatigheid. Om klachten over fotopapier en film
te behandelen, hebben we een monster van de fout nodig, evenals het
resterende, defecte, onbelichte materiaal.
Een wijziging zoals jij die aanbrengt, is helemaal niet nodig – de aankondiging dat je coulance komt te vervallen, zou voldoende zijn geweest.
Wat betreft het tweede punt "ik vind de tint van het papier niet mooi": bij ongeopende verpakkingen tijdens de herroepingstermijn rest je geen andere mogelijkheid dan de verpakkingen terug te nemen. Ook dat was al eerder zo geregeld. Bij een klacht was het eveneens jouw coulance als je een ander soort ter vervanging aanbood.
Tip:
De loutere aankondiging van de wijziging van de algemene voorwaarden op het forum is sowieso niet voldoende. In de catalogus staat nog de oude versie en op je website is geen link naar de algemene voorwaarden te vinden (althans, ik niet).
Met vriendelijke groeten
Michael
MirkoBoeddecker
Hallo Michael,
Strikt genomen had je dat natuurlijk al eerder zo kunnen "afdwingen".
Maar dat hebben we nooit gedaan, totdat het steeds meer werd.
Het gaat er mij om dat we dit nu van tevoren communiceren, zodat er achteraf niet gezegd wordt: "Waarom krijg ik maar 2 vellen terug? De vorige keer hebben jullie me toch 500 vellen gestuurd en ik dacht: dat doe ik zo nog een keer..." ;-).
Fotopapier is een vervalbaar product en valt daarom niet onder het herroepingsrecht, omdat het onmogelijk is om de goederen op een niet-destructieve manier te controleren om te zien of ze niet verkeerd zijn opgeslagen.
Als je fotopapier ook maar een paar uur in de volle zon of naast bepaalde chemicaliën bewaart, kan dit leiden tot problemen of afwijkingen in de beeldweergave in vergelijking met een ander pak uit dezelfde batch. Daarom nemen wij in principe geen papier en films terug – anders zouden wij u niet kunnen garanderen dat u onberispelijke goederen ontvangt.
De gewijzigde algemene voorwaarden worden vanmiddag in de catalogus online gezet.
Met vriendelijke groeten,
Mirko