CPD
Hallo allemaal,
Tot mijn grote vreugde ontdekte ik in de Catalogus maximus de Adox Microfilm.
Hoe is deze film gesensibiliseerd? "Normaal" panchromatisch, met verminderde gevoeligheid voor rood, of met verhoogde gevoeligheid voor rood? Kan ik de specificaties ergens downloaden? – En is deze film ook verkrijgbaar als rolfilm? Of komt die pas later op de markt, of helemaal niet?
Groeten, CP
MirkoBoeddecker
Vanuit het oogpunt van het merkenrecht kan ik hier helaas niets over zeggen.
Het gaat echter om een van de twee bekende microfilms, die alleen door ons op "normale" fotoformaten wordt gesneden.
Let op: deze film is er in twee varianten en dit is de andere.
Voor het opstellen van een gegevensblad is de jaaromzet van 25 € helaas niet voldoende.....
Rolfilms hebben een andere drager nodig, daarom kunnen we deze niet uit vlakfilmdrager snijden.
Met vriendelijke groet,
Mirko
CPD
Hallo Mirko,
Was dat echt zo met die 25 euro omzet?
Ik kan me nog heel goed herinneren hoe luid het protest was toen de APX25 uit de handel werd genomen en mijn fotowinkel me vertelde dat ik een van de weinige gebruikers van deze film was, waar nu zo om werd gerouwd. – Let wel, dat was niet ergens in Hintertupfingen of Dingenskirchen, maar in een grote stad.
Groeten, CP
MirkoBoeddecker
Nou, voor een film van 25 ASA hebben we al wat meer klanten.
Maar een microfilm met zo’n hoge resolutie dat geen enkele lens ter wereld die resolutie ook maar enigszins kan evenaren, met een effectieve gevoeligheid van 12 ASA ondanks de magische chemie, is toch wel zo’n beetje het meest exotische product dat we in onze catalogus hebben ;-)
Zelf ben ik volledig tevreden met de resolutie van de ADOX/efke 50. Meer resolutie voor vlakfilms heb ik niet nodig en ik denk dat de meesten van jullie er net zo over denken.
Groeten,
Mirko
CPD
Hallo Mirko.
Daar heb je ongetwijfeld gelijk in, want bij het 35mm-filmformaat is de resolutie van een 50-film voldoende (zelfs die van een 100-film, zou je nog kunnen toevoegen) – in de regel althans. In een andere thread heb ik zelf al mijn mening gegeven over de nadelen van dergelijke technische films, en dat de "magere" 12 ASA bij iets hoger contrast er nog steeds is. Ik heb daar met de Technical Pan een paar zeer ontnuchterende ervaringen mee opgedaan, die je gerust kunt vergeten: je komt al snel uit op belichtingstijden uit de 19e eeuw.
Toch kunnen zulke exoten zeker zinvol zijn. De ADOX Microfilm wordt zeker niet mijn alledaagse en allround film, maar voor een paar toepassingen in bijvoorbeeld de architectuurfotografie kan hij zeker zinvol zijn.
Ik ben de komende dagen in Berlijn, dus ik kom even bij jullie langs. Jullie hebben hem toch hopelijk op voorraad?
Groeten, CP
MirkoBoeddecker
Ik heb net een pakje gezien...