uworischki
Het volgende probleem:
Ik moet reproducties maken van zwart-witfoto’s voor grote afdrukken (70 x 100 cm). Daarvoor gebruik ik de Efke R 50.
Normaal gesproken ontwikkel ik de R 50 in F09 1:40, 10 minuten. Daarmee krijg ik goede, gedetailleerde negatieven met een normaal contrast.
Ik moet echter negatieven met een zeer hoog contrast krijgen.
Als ik de film langer ontwikkel, krijg ik een hogere dichtheid, wat ik echter wil vermijden; ik heb alleen een hoger contrast nodig.
Ik zou blij zijn met jullie tips!
Uwe
CPD
Hallo,
als je de R09 toch al hebt, kun je die in een verdunning van 1:10 ook als contrastontwikkelaar gebruiken (en ook voor het ontwikkelen van fotopapier). De ontwikkeltijd moet je even uitproberen; als eerste richtlijn zou ik een kwart van de tijd van de 1:40-verdunning aanhouden. Anders kun je ook papierontwikkelaars gebruiken, misschien iets sterker verdund.
Ik neem aan dat je 35mm-film gebruikt. Als je de mogelijkheid hebt om op vlakfilm te fotograferen, raad ik je orthochromatisch materiaal aan. Dat geeft een mooie steile curve en je kunt bij rood donkerekamerlicht op het oog ontwikkelen (let op: het rode licht suggereert een hoger contrast dan er in werkelijkheid is. Hiervoor een trucje van de oude Beutler: neem een goede kalenderafdruk of een goed belichte en uitgewerkte foto mee naar de donkerekamer, dan heb je een referentie.)
Groeten, CP