PhilippReichmuth
Hallo allemaal,
is er in Midden-Europa eigenlijk nog panchromatisch gevoelig fotopapier verkrijgbaar, nu het Oriental Panchro-papier uit het assortiment is gehaald? Ik heb een heleboel negatieven op CN-zwart-witfilm met gekleurde dragers en heb dan regelmatig problemen met de gradatieregeling bij normaal orthochromatisch papier.
Wat voor donkerekamerlamp heb ik nodig voor panchromatisch papier? Rood licht is waarschijnlijk niet geschikt.
Philipp
Gast
Hallo Phillip!
Je films zijn zwart-wit, dus je hebt geen panchromatisch papier nodig; je kunt alles met vast contrast doen, waarbij de belichtingstijd natuurlijk langer wordt vanwege het oranje masker.
Je hebt alleen panchromatisch papier nodig als je kleurennegatieven hebt en die goed in grijstinten wilt weergeven.
Varicontrast en panchromatisch gaan toch niet samen, dus vaste gradatie is voor jou ook geen nadeel.
Oleksander
fotohuisrovo
Panchromatisch papier moet in het donker of bij zwak natriumdamplicht worden verwerkt.
Afhankelijk van het type CN-zwart-witfilm werkt het op klassiek zwart-witfotopapier (Ilford XP2) of, beter nog, met een neutraalfilter op RA-4-kleurenpapier (Kodak T-400CN). Het oranjefilter van het Kodak-type is ook veel sterker.
Voor XP2 werkt het het beste als de E.I. rond ISO 250 staat en een standaard C41-ontwikkeling, zwart-witfoto's op gradatie 2,5-3. Alle chromogene films geven een vrij zachte afbeelding.
Met vriendelijke groeten,
Robert
PhilippReichmuth
Hallo Oleksander, hallo Robert,
bedankt voor de informatie.
Met SW-vastgradatiepapier gaat het bij de XP2 best goed, bij de Kodak- en Konica VX400-films die ik anders gebruik gaat het slechts zeer slecht tot helemaal niet. De oranje drager bij Kodak- en Konica-CN-films produceert een licht waarvoor in ieder geval mijn Fomaspeed praktisch blind is.
Ik zal er waarschijnlijk niet omheen kunnen om kleurpapier te gebruiken...
Philipp