ChristinaJ
Bestaat er eigenlijk vierkant fotopapier?
Ik bedoel bijvoorbeeld om bij vergrotingen van middenformaat geen "papierverspilling" te veroorzaken?
Hartelijk dank en vriendelijke groeten,
Christina
MirkoBoeddecker
Christina,
we kunnen de Maco Multispeed in speciale formaten aanbieden zolang Maco nog voorraad heeft, of totdat Tura weer kan snijden en Agfa weer kan belichten.
Het nadeel: de prijs per vierkante meter is hoger dan die van de standaardformaten – uiteindelijk kun je ook een groter vel papier kopen en een proefstrook afsnijden.
Dat heb je toch nodig – vooral bij grotere afbeeldingen.
Groeten,
Mirko
FrankJBeckmann
Hoi,
Wephota heeft soms ook speciale maten in het assortiment. Het is misschien de moeite waard om daar even te bellen.
Tot ziens
Frank
MirkoBoeddecker
Klopt, dat was ik vergeten – dat kunnen we natuurlijk ook leveren, maar we willen er wel van tevoren op wijzen dat je bij Wephota erg tolerant moet zijn wat betreft de maatnauwkeurigheid en de manier van verpakken.
Met andere woorden: het is zeker de voordeligste speciale vorm, maar niet geschikt voor mensen die erg kieskeurig zijn, en levering gebeurt op bestelling zonder ruilmogelijkheid.
Groeten,
Mirko
FrankJBeckmann
Hoi,
De verpakkingen van Wephota zijn een beetje ongebruikelijk, maar daar staat tegenover dat ze het papier zelf verwerken en daardoor bijna elk gewenst formaat kunnen leveren. Aan de telefoon zijn ze ook erg vriendelijk. En tot nu toe hebben ze al mijn defecte materiaal vervangen. Speciale formaten zijn bij Wephota waarschijnlijk ook niet bepaald goedkoop.
Tot ziens
Frank
Gast
Je kunt natuurlijk ook rolpapier kopen en met een eenvoudige knipschaar (op eBay voor een habbekrats te koop) elk gewenst formaat knippen, inclusief zoveel proefstroken als je wilt en in elke gewenste grootte.
Met twee rollen (20 en 30 cm) kun je de volgende formaten maken (vierkant, 4:5, 2:3, 1:2,4):
14x20, 16x20, 20x20, 20x25, 20x30, 24x30, 30x30, 30x40, 20x48, 30x45, 30x72
en dat alles zonder verspilling...
Martin
mau
Ik snijd het uit rolmateriaal met een rolsnijmachine. Verspilling is geen probleem, want je hebt toch proefstroken nodig. Met rolmateriaal ben je natuurlijk het meest flexibel.
FrankJBeckmann
Hoi,
heb je echt zoveel teststrips nodig? *verbaasd*
Tot ziens
Frank
Gast
Hallo Christina, aangezien je waarschijnlijk niets te maken hebt met rolpapier, knipscharen en dat soort gedoe, is er nog een heel eenvoudige oplossing voor het door jou gewenste papierformaat: het bedrijf ILFORD produceert al vele jaren zijn MGIV RC-papier in het formaat 10x10 inch (25,4x25,4 cm) – misschien is dat een oplossing (maar voor zover ik weet is het hier bij FOTOIMPEX niet verkrijgbaar).
Hartelijke groeten ;)
Quadratix
mau
Frank lijkt mijn donkere kamer goed te kennen, als hij weet hoeveel proefstrips ik heb. :-)
Eigenlijk heb je helemaal geen proefstrips nodig. Negatief bekijken, dichtheid inschatten, filter en tijd kiezen, het geheel in de vergroter plaatsen.............................................
FrankJBeckmann
Hoi,
als je elke afdruk bijsnijdt, krijg je een hoop afval. Daarom verbaasde het me dat die allemaal als teststroken zouden moeten worden gebruikt.
Ik ben het met je eens dat je (behalve om nieuw papier of een nieuwe ontwikkelaar te testen) geen teststroken nodig hebt. Als je de benodigde instellingen kunt bepalen door simpelweg naar het negatief te kijken, ben je echt goed. Ik vertrouw daar liever op een belichtingsmeter.
Tot ziens
Frank