Hallo allemaal,
Ik wilde even vragen of je in de Minox-daglichtontwikkelingsbus ook de Minox-kleurenfilm volgens het C41-proces kunt ontwikkelen. Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Is de hoeveelheid van iets minder dan 50 ml chemische vloeistof voldoende en blijft de temperatuur bij zo’n kleine hoeveelheid voldoende constant?
Groeten,
Marwan
Ik heb het al gedaan. Het lukt, maar mocht ik later in de verlegenheid komen, dan ga ik waarschijnlijk een van de aangepaste Jobo-spelen aanschaffen.
Die 50 ml is genoeg, in ieder geval met de Dilucolor-set die ik heb gebruikt. Zo'n Minox-film heeft minder dan een kwart van het oppervlak van een KB-film. En die heeft in de 1510 Jobo 140 ml nodig. 50 ml is dus ruim voldoende.
De temperatuur houd je waarschijnlijk het beste op peil door de bus tot aan de "rand" in een waterbad te zetten.
Moeilijker is het met het verplaatsen van de ontwikkelaar. Met dat gedoe met de thermometer kom je bij C41 niet ver. Ik heb ooit op een internetforum de tip gevonden om iets meer ontwikkelaar te nemen en met een spuit te "pompen", dat werkt best goed. En als er een ontwikkelaar naast de pot terechtkomt, maakt dat ook niet uit, de pot staat toch in het waterbad ;)
Timing is ook zo'n ding, de daglichttank doet er eeuwig over om gevuld en geleegd te worden, IIRC zo'n 30 seconden voor de 50 ml... Daar moet je bij het ontwikkelen rekening mee houden.