Gast
O jee, nu ook nog zij. Moeten we straks dan allemaal met onze fotomobieltjes gaan knipselen? Ik hoop dat het op de een of andere manier doorgaat. Dat wordt vast ook moeilijk voor de confectiebedrijven.
Groeten,
Marwan
Gast
Hallo,
Dat is niet zo verwonderlijk; ik heb onlangs in een supermarkt (elders kun je zoiets niet vinden) eens naar de houdbaarheidsdata van de filmrolletjes (o.a. Agfa) gekeken, en meestal waren die bijna verlopen of al verlopen.
Alleen op de zwart-witfilms (Agfa APX 100) stond 2010 vermeld, dus de verkoop lijkt hier nog wel door te gaan.
Maar in ieder geval moet er toch weer film worden bijbesteld als de oude is verlopen, maar dan in een kleinere hoeveelheid, en daar moet Agfa zich op instellen.
Het probleem is echter dat het erg moeilijk is om de productie geleidelijk af te bouwen en zich dus aan te passen aan de markt.
Laten we het maar hopen...
Overigens lijkt het mij dat Agfa er beter aan zou doen om haar zwart-witassortiment uit te breiden, want die markt is waarschijnlijk stabieler, ook al is hij kleiner dan de kleurenmarkt.
Over het geheel genomen is dit echter beangstigend, want ik begin langzamerhand te geloven dat er over een paar jaar geen, of in ieder geval geen goed kleurenmateriaal meer te krijgen zal zijn.
Wat zwart-witfilms en -papier betreft, ziet het er waarschijnlijk niet zo slecht uit; die zullen waarschijnlijk nog lang blijven bestaan, en kleurenpapier zeker ook nog een tijdje.
Roland
MirkoBoeddecker
niets is zo erg als het in de media wordt voorgesteld.
Ilford: is failliet, maar we bestellen gewoon door zoals altijd
Ferrania: was failliet, maar de regio Ligurië (Italiaanse provincie) is ingesprongen en we bestellen gewoon door zoals altijd
Forte: is in surseance van betaling, de bestellingen verlopen wat stroef, maar we hebben bijna alles op voorraad
Deze insolventies zijn vaak een uiting van tijdelijke betalingsonmacht en geen bewijs van een fundamenteel hopeloze situatie.
Het bedrijf is met wankele financiering en veel goede hoop uit het Gevaert-concern gelicht.
Dan kan zoiets wel eens gebeuren.
Bij Agfa zijn het momenteel de lonen die niet meer betaald kunnen worden.
vooraf geproduceerde goederen hebben ze daarentegen wel op voorraad.
alleen is daar niet genoeg van verkocht om de cashflow op peil te houden.
nu is de situatie duidelijk: werknemers kunnen niet worden betaald, er moet faillissement worden aangevraagd zodat de werknemers en arbeiders zo snel mogelijk hun loon uit de faillissementsuitkering van het federale agentschap kunnen krijgen en er geen sociale crises dreigen.
Dat is in Duitsland heel goed geregeld en dat is voorlopig alles.
Laten we wachten op de eerste woorden van de curator.
Mirko,
die hoopvol is.
Gast
Hallo allemaal,
Hoe zit het eigenlijk met die Amerikaanse investeringsgroep die Agfa zou hebben overgenomen? Was dat bij anderen niet ook zo?
Groeten,
Marwan
andreasbrigachtal
Hallo allemaal,
Zodra mijn wijnkelder leeg is, gaat daar RODINAL in! De diepvries wordt volgestouwd met APX en er wordt een tweede koelkast gekocht voor het mooie papier. ;)
De wereld vergaat er niet om en Mirko zal het zeker toejuichen als we die prachtige Agfa-producten inslaan. :)
Zolang hij nog kan leveren! :D
Andreas
Gast
...of juist niet; als iedereen dat doet, kunnen hij, Agfa en alle anderen daarna de deuren sluiten.
Roland