@ cfb_de
Helaas zeggen Hilgert/Rohlder helemaal niets over precies mijn vraag. Zij hebben de omkeerontwikkeling uitgevoerd in een Jobo-processor, die zorgt voor een constante temperatuur van het mantelbad. Zo’n apparaat heb ik niet en wil ik ook niet aanschaffen. Vandaar mijn vraag over de toegestane temperatuurtoleranties...
Groeten, Fred
Hallo Fred,
densitometrisch kunnen ook bij het normale SW-proces temperatuurafwijkingen worden aangetoond, 1-2 graden is daarvoor ruim voldoende. We hebben destijds 24 °C als referentietemperatuur genomen, omdat ik hier alle zwart-witprocessen op 24 °C heb gestandaardiseerd, puur uit praktische overwegingen: hier in mijn laboratorium (d.w.z. voordat de airconditioning was geïnstalleerd ;-)) liggen de temperaturen meestal boven de 20 °C, en het is technisch meestal eenvoudiger om te verwarmen dan om ze constant te koelen.
Waarom werk je niet met een waterbad? Een eenvoudige plastic bak uit de supermarkt en een aquariumverwarmer, en klaar is de "inversieprocessor". De temperatuurstabiliteit van deze verwarmers is heel behoorlijk. Voor het op temperatuur brengen van chemicaliën en om de bus tussen de kantelintervallen neer te zetten, is deze opstelling nauwkeurig genoeg; sommige mensen voeren hun E6-processen ook zo uit... bij te hoge temperaturen wordt er dan gewoon een koelelement bijgeplaatst.
Groeten,
Michael H.