RalfMichael
Te koop: een Durst 609-vergroter, zeldzamer model, max. negatiefformaat 6 x 9,5 cm, in de negatiefhouder verstelbare maskers tot ca. 4,5 x 6 cm, inclusief een extra filmhouder voor 35 mm, Schneider Componar-objectief. Een adapter „Durst-Seimar” voor 50 mm-lenzen met M 39-schroefdraad (voor 35 mm-negatieven) wordt ook meegeleverd. (Met de Componar kun je ook heel goed 35 mm-negatieven vergroten, alleen wordt bij grotere beeldformaten de afstand tot de basisplaat erg groot. Tot 13 x 18 cm is dat goed mogelijk, zelfs nog groter, maar bij uitsnedevergrotingen is een 35 mm-lens dan toch beter. Wie nog met het inmiddels zelden gebruikte 6x9-formaat werkt, is met dit apparaat goed bediend; op het apparaat staat ook nog de aanwijzing voor gebruik als projector (met geopende luchtklep voor lampen tot 150 W), normaal gesproken zit er een 60-75 W opaal lamp in, maar ik heb ook al posters gemaakt met een lamp van 150 W. De vergrotingskop kan horizontaal worden gedraaid om het beeld op een muur te projecteren. Ik vraag € 250,- voor de vergroter. Bezichtiging vooraf en zelf afhalen zijn mogelijk.
Met vriendelijke groet, Ralf
RalfMichael
P.S. Er is mij (terecht) op gewezen/gevraagd dat een diaprojectie alleen mogelijk is met filmstroken, aangezien er geen podium voor diahouders aanwezig is. Voor zover ik weet, bestaan er ook geen 6x9-dia’s. Filmstroken (negatieven of dia’s) kunnen natuurlijk prima op de muur worden geprojecteerd. Met vriendelijke groet, Ralf
RalfMichael
P.S. Er zit ook nog een "vergrotingscassette" bij, voor vergrotingen met een witte rand. Met vriendelijke groet, Ralf