Bert1970
Hallo forum,
Ik ben nogal in de war en heb er geen verklaring voor. Ik heb in de Paterson-tank ongeveer 30 zwart-witfilms zonder problemen ontwikkeld. Nu heb ik twee films met een Leica R4 die volledig doorlopende strepen vertonen (van boven naar beneden). Het gaat om verschillende films; er zijn eerder ook al films zonder problemen met de Leica ontwikkeld. De film was moeilijk in de spiraal te plaatsen.
Ik voeg een foto van de negatieven toe.
Bedankt.
Thorsten
Magirus
Goedenavond
Zou het kunnen dat het tweede gordijn in de camera vastzit?
De streep zit altijd op dezelfde plek in het beeld.
Maak de camera eens los terwijl de achterwand openstaat.
Groeten, Bernd
Bert1970
Hallo,
Ik heb de camera op "B" gezet, de achterkant is open en als ik de ontspanknop indruk, gaat de sluiter helemaal open.
De lichtdichtingen zijn in goede staat, net als het kijkvenster voor de geplaatste film.
Ik ga er eens een kleurenfilm in doen en een paar foto’s maken, die ik daarna in het fotolab laat ontwikkelen.
Ik vermoed dat de fout bij het ontwikkelen zit.
Groeten, Thorsten
highscore
Ik denk dat het door het licht komt.
Zoiets
Groeten, Marcus
Franco
Ik denk ook dat het door de lichtinval komt. Zo’n uitgesproken dwarsstreep kun je tijdens het ontwikkelen niet veroorzaken. Als je, zoals ik vermoed, uit Düsseldorf komt, kun je de camera toch eens door meneer Bilzer laten nakijken. Welk type camera gebruik je eigenlijk?
€
Groeten, Thorsten
DerReisefotograf
Ik denk ook aan lichtinval; die balk is toch erg ritmisch, altijd op dezelfde plek in het beeld. Ik zou me kunnen voorstellen dat de afdichting rechts bij het scharnier van het klepje kapot is. Daardoor wordt de film onbeschermd, zonder patroon, opgewikkeld. En die ritmische balk komt van de filmtransport, en de kapotte plek moet dus altijd dezelfde plek zijn en de perforatie is ook onderhevig aan belichting, dus het heeft niets te maken met de sluiter of het diafragma.
Bert1970
Hartelijk dank voor jullie steun. Ik heb de afdichtingen nog eens goed bekeken en ben het eens met Reisefotograf: de afdichtingen aan de zijkanten zijn erg "plat".
€
Ik ga eens een kleurenfilm laten belichten en in het lab laten ontwikkelen om uit te sluiten dat het aan de ontwikkeling ligt.
€
De strepen zitten altijd op een afstand van ca. 35 mm, dus bijna dezelfde spoelafstand, tot de volgende foto.
€
Ik heb eergisteren echter, bij weinig licht, 's avonds nog een paar foto's met de kinderen gemaakt, daar waren geen strepen op te zien. Blijkbaar treedt de lichtinval alleen op bij sterke (directe) belichting (zon).
€
Dat zou mij in ieder geval weer vertrouwen geven in mijn ontwikkelingskunsten.
grommi
Dichtheid dwars over de film tot aan de rand, en altijd op dezelfde plek: zoals ik al schreef, kan dat alleen maar door lichtinval komen. Je hoeft geen proeffilm te maken.
DerReisefotograf
Laat de proefopname maar zitten, het resultaat zal ongeveer hetzelfde zijn, alleen dan in kleur :huh: ! Je ontwikkeling is prima; je negatieven zien er in ieder geval niet verkeerd ontwikkeld uit.
Je kunt de afdichtingen zelf vervangen, dat is niet moeilijk, alleen een beetje handwerk en een uurtje tijd. Op je negatieven herken ik typische hoekjes van Düsseldorf, uit welke buurt van Düsseldorf kom je? Misschien kan ik je helpen, ik kom ook uit die buurt. En ik heb nog genoeg nieuwe lichtdichtingen over.
Bert1970
Korte update:
?
De camera is naar het bedrijf DIMAS in Freiburg gestuurd, de lichtdichtingen zijn vervangen, de belichtingstijden zijn gecontroleerd en de camera/zoeker is schoongemaakt. 50 euro, en de Leica doet nu wat hij moet doen: foto’s zonder strepen.
?
Bedankt voor de vele reacties.
?
Met analoge groeten
DerReisefotograf
Heel goed, dan kun je er weer mee fotograferen!