Gast
Vraag: Heeft iemand ook al eens last gehad van krasjes op de coatingzijde van een Fomapan 200?
Ik heb dit nu bij twee films gezien. Ik ga ervan uit dat de beschadiging hoogstwaarschijnlijk niet het gevolg is van mechanische slijtage tijdens het gebruik.
Heeft Foma hier te maken met een kwaliteitsprobleem dat je gezien de lage prijzen voor lief moet nemen?
MirkoBoeddecker
Martin,
Dit soort discussies duiken regelmatig op in alle forums.
Helaas zijn het vaak pure lastercampagnes in opdracht van de concurrentie tegen Foma, aangezien deze films steeds populairder worden en marktaandeel afsnoepen van de "grote" spelers.
Op dezelfde manier reageren vind ik te dom, maar er zijn ook andere films met krassen...
Mocht je niet tot deze groep behoren (wat ik niemand wil verwijten, maar het emulsienummer ontbreekt, een Fomapan 2000 bestaat niet en of het een negatief- of rolfilm was, wordt ook niet vermeld...) en echt advies zoeken, dan zijn hier mijn standaardtips:
Welke film je ook koopt – je kunt bij geen enkel materiaal dat over rollen loopt, in patronen wordt opgewonden en een gecoat dragermateriaal is, 100% zeker zijn dat er geen krassen ontstaan.
Controleer daarom gewoon VOOR het plaatsen van de film het begin van de film op krassen – als ze er eerst niet zijn, maar later wel, dan is het ergens bij jou "gebeurd".
Foma-, Efke- en Forte-films zijn zachter dan Ilford-, Agfa- en Kodak-zwart-witfilms, en die zijn op hun beurt weer zachter dan kleurenfilms.
Het kan dus heel goed voorkomen dat een camera of spoel een Ilford niet bekrast, maar een Foma wel.
Het beste is altijd om alle mogelijke bronnen van fouten uit te sluiten – alleen zo kun je zeker zijn.
Als de oorzaak van de krassen niet kan worden verholpen (bijvoorbeeld omdat een reparatie van de camera te duur is), blijft er alleen nog maar een volgestapeld materiaal of kleurenfilm over....
Ik heb zelf in mijn leven duizenden Foma's en Efkes versleten en had tot nu toe in totaal 11 bekraste films. Bij 8 weet ik het niet zeker, bij één was het het patroon, één keer waren het de nieuwe AP-spiraalsteunen met de brede brug en één keer vond ik een zandkorrel in mijn camera.
Groeten,
Mirko
FrankJBeckmann
Hoi,
Tot nu toe heb ik bij de 35mm-films van Foma geen bijzondere gevoeligheid voor krassen kunnen vaststellen. De nieuwe Tri-X is daarentegen een echte mimosa. Die is – naar mijn ervaring – erg gevoelig voor krassen en vertoont al snel vouw- of drukbelichtingen.
Persoonlijk vind ik de Fomapan 200 niet zo mooi, maar de 100 bevalt me erg goed wat betreft de toonweergave en de fijne korrel. Er zijn echter drie dingen die me aan deze film storen:
1. het zeer korte lipje aan het begin van de film,
2. de nummering komt overeen met het halfformaat,
3. de film verliest in mijn favoriete ontwikkelaar zeer sterk aan gevoeligheid.
Maar mechanische problemen heb ik nooit gehad met de Foma's, daarentegen des te meer met de Tri-X.
Maar als iemand een onbehaaglijk gevoel heeft bij een film, dan kan hij gelukkig nog terugvallen op vele andere soorten en merken.
Tot ziens
Frank
fotohuisrovo
Ook wij hebben veel Fomapan-films ontwikkeld.
De T200 heeft inderdaad een lagere gevoeligheid. Zelfs met AM74 haalt hij amper ISO 160.
De emulsie van Foma is nauwelijks zachter dan die van Fuji, Kodak, Agfa of Ilford. Tot nu toe hebben we geen krassen gehad. We hebben één keer een klacht ontvangen over een rolfilm waarbij een klein stukje van de spoel was afgebroken.
Met een T200 kun je mooie resultaten bereiken bij een belichting van ISO 100 en HRX (2). Xtol werkt ook goed en verder zijn alle Fomapan-films zonder problemen te verwerken in AM74.
De meeste fouten zijn te wijten aan een verkeerde verwerking. Echte fouten komen bij alle films zelden voor, net zo min bij Foma uit Hradec Králové, Tsjechië.
Met vriendelijke groeten,
Robert
Gast
Hallo Mirko
Bedankt voor je mening. Het is echt niet mijn bedoeling om negatief te doen. Ik heb daar ook helemaal geen reden toe, noch financieel, noch op een andere manier. Ik ben gewoon een amateur die houdt van mooie zwart-witfotografie en ben blij als ik de kosten van mijn hobby binnen de perken kan houden.
Ik was/ben gewoon een beetje onzeker, omdat ik nog bijna 30 Fomapan 200 in de koelkast heb liggen en die graag allemaal wil belichten en ontwikkelen, maar niet graag een te groot risico neem dat geweldige foto's verloren gaan.
De twee films met de krasjes hebben de aanduiding Fomapan T200 0059
Ontwikkeld in een Jobo 2400, ontwikkelaar RODINAL 1+50, gefixeerd in Agefix en gebaad in Agepon.
Door jouw beoordeling, Mirko, en de andere discussies ben ik redelijk gerustgesteld en ga ik nu de ene film na de andere ondergaan voor belichting. Ik hoop dat er geen krasjes meer zijn en als die er wel zijn, dat het dan door mijn eigen toedoen is.
De Fomapan 200 bevalt me als film. En aangezien ik hem nu belicht met ISO 125, zijn de negatieven voor mij oké. Ik ga er maar vanuit dat de film niet helemaal een echte ISO 200 heeft.
Trouwens, ik vind jullie service en de klantvriendelijkheid van FOTOIMPEX geweldig.
Een fijne avond vanuit Zwitserland
Martin
Gast
Hallo,
het vervelende is dat als je veel filmrolletjes koopt, je die meestal in verzegelde verpakkingen van 10 stuks krijgt, en dan zitten vaak juist de mislukte exemplaren bij elkaar, omdat ze kort na elkaar zijn verpakt.
Maar even iets anders: FOMA is goed tot zeer goed, daar ben ik dol op. Krasen zijn zeker een uitzondering, maar sinds wanneer kun je dat van FORTE zeggen? Ik heb al pakketten van 10 rollen rolfilm gehad waarbij elke rol meerdere gaatjes van een halve millimeter in de emulsie had en bij 18x18 afdrukken te zien was dat de emulsie ongelijkmatig was.
Misschien hangt het bij FORTE af van aan wie de films worden verkocht?
cfb_de
Jongens,
Ik moet me schamen, ik heb vorig jaar Fomapan-200 uit Praag meegenomen en niet bij Mirko gekocht.
Maar: vandaag is het Duka-dag, morgen ook. Tot nu toe heb ik vier van de vijf KB-200's door de camera gehaald (geweldig ding, mijn "nieuwe" M605, een Fujinon-ES is echt een aanrader) en heb ik helemaal geen problemen met de film gehad. Hij levert in HRX (inmiddels verleden tijd vanwege HRX-2) weliswaar slechts 80 ASA op, maar die foto's zijn erg mooi.
Ik zou wel aan deze film kunnen wennen. Aan de andere kant heb ik nog 30 meter Fomapan-100, die vind ik bijna nog beter.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Meest gebruikte films:
- 120: Efke R50, Ilford HP5+ (200-1600 ASA), APX100
- KB: Foma-100, HP5+ (van 200-1600 ASA), af en toe een Delta/TMax
Gast
Hallo Martin,
Ik heb waarschijnlijk dezelfde ervaringen met de T200 gehad.
Onder de microscoop gezien ging het in geen enkel geval (3 van de 5 films – 120 met elk ongeveer 2-3 beschadigingen) om mechanische beschadigingen van de emulsie. Dat kun je met een goede binoculaire microscoop duidelijk onderscheiden.
Toen ik navraag deed bij FOTOIMPEX, hoorde ik dat het op de een of andere manier te maken zou hebben met de chemische processen tijdens het ontwikkelingsproces. Maar ik weet dat niet meer precies.
Groeten, Thomas
MirkoBoeddecker
Thomas,
Krasen zijn dus niet te verklaren door chemische processen tijdens het ontwikkelingsproces.
Tijdens het proces kan er loslating van de emulsie optreden.
Bevorderende factoren zijn: te warme ontwikkelaar en sterk alkalische ontwikkelaars, gevolgd door een sterk geconcentreerd stopbad (gasvorming = explosieachtige verspreiding van stukjes emulsie).
Dat zijn dan onregelmatige vlekken zonder emulsie op de film.
Bij het gieten kan zoiets eigenlijk niet gebeuren – de machine draait immers gelijkmatig. Kwaliteitsfouten zijn daarom altijd strepen of bellen.
Bellen zijn cirkelvormig.
Zoiets gebeurt bij alle films tijdens de productie. De kunst bestaat erin de fouten te "zien" en een foutmatrix op te stellen.
Later worden deze dan weer weggeknipt tijdens de verwerking.
100% zekerheid bestaat echter nooit, want dan zou men 100% van de film moeten bekijken en dus vernietigen.
Meestal gebruikt men ca. 10% van het materiaal voor de foutcontrole en -verwijdering.
De resterende hoeveelheid fouten is doorgaans minder dan 0,5%.
Groeten,
Mirko