Gast
Hallo! Ik ben onlangs begonnen met het vergroten van mijn negatieve zwart-witfoto’s in mijn thuislaboratorium. Op papier is de lens zo ingesteld dat de foto scherp wordt weergegeven. Maar het uiteindelijke resultaat na het ontwikkelingsproces is onscherp :( ! Waar kan dat aan liggen?
Suggesties, tips enz. zijn van harte welkom!! Groeten, Jana
Gast
Hallo Jana,
Ik heb de gewoonte aangenomen om scherp te stellen op een vel fotopapier. Dat wil zeggen: ik heb een onbelicht vel papier ontwikkeld en gefixeerd, en dat leg ik er nu onder om scherp te stellen.
En onthoud: stel scherp bij een open diafragma en sluit het diafragma vervolgens tot ongeveer f/8.
Ik hoop dat dit helpt. Of doe je dat al zo?
Groeten, Martin
Gast
Hoi Jana,
misschien is het geen scherpstelfout, maar gewoon trilling.
Mogelijkheden:
-Het huis trilt (serieus, rijdt er een tram voor de deur?)
-De vloer trilt (plankenvloer?)
-De vergroter trilt (niet ertegenaan trappen)
-Het negatief wiebelt ("plopt" door de warmte).
En tussen het scherpstellen en de belichting moet je heel voorzichtig met het apparaat omgaan, bij het plaatsen van het papier, het diafragmeren, enz. Zelfs mijn oude Durst 138 (en die is massief) verschuift gemakkelijk als het papierframe hard dichtklapt.
Groeten
Martin
Gast
Hallo
Het is gewoon zo dat geprojecteerde beelden er goed uitzien, maar als je ze vervolgens op papier bekijkt, zie je behoorlijk wat korrel en onscherpte.
Dat komt bijvoorbeeld doordat het contrast op papier hoger is dan op een negatief, en doordat het licht van de vergroter te donker is om het beeld echt goed te kunnen beoordelen.
Oleksander
Gast
Hallo Jana,
als je scherpstelt met het rode filter erop, ontstaat er onvermijdelijk een verschil in scherpstelling. Scherpstel dus zonder het rode filter.
Groeten, Wolfgang
Tammo
- Is het negatief scherp?
- Is de vergroter goed uitgelijnd?
- Stel je scherp met een scherpstelsysteem met korrel, met een loep of alleen op het oog?
- Is de vergrotingslens misschien kapot?
- Wat voor soort Duka-lamp gebruik je (sluiers)?
Het is helemaal niet zo eenvoudig om de fout te vinden; ik heb er meer dan een half jaar aan besteed voordat ik mijn Duka-lamp heb vervangen :(