Gast
Ik heb vandaag van een kennis gehoord over een nogal eigenaardige methode om negatieven te scannen met een flatbedscanner (met doorlichtingseenheid) – daarbij wordt het negatief met een beetje ontsmettingsalcohol bevochtigd en op de glasplaat van de scanner gelegd; vervolgens komen er weer een paar druppels ontsmettingsalcohol op, en daar bovenop een doorzichtige folie (overheadfolie); daarna wordt het geheel gladgestreken totdat de hele sandwich zonder luchtbellen mooi op het scanglas plakt. Daarbovenop komt dan de doorlichtunit, en hup, je kunt al scannen.
De kennis had deze methode van een professionele grafisch ontwerper, die zei dat hij met deze methode veel betere resultaten behaalde dan wanneer hij de gebruikelijke kaders van de doorlichtunit gebruikte; er zouden geen problemen zijn met het vlak liggen, de wondbenzine zou stof praktisch wegwassen en bovendien eventuele krasjes in het negatief opvullen; na gebruik zou de benzine volledig verdampen. Bovendien zou door de wondbenzine ook meteen het scanglas worden gereinigd (en het negatief sowieso – droogvlekken vaarwel...)
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar mijn kennis zei dat de grafisch ontwerper (die hij had leren kennen vanwege een professionele fotopopdracht – het ging om MF-scans voor een kalenderproject) tegenwoordig, als er geen hoge resolutie/beeldgrootte nodig is, eerder deze methode gebruikt dan de trommelscanner te starten.
Wat ik me nu afvraag: zit er iets in Wundbenzin dat het negatief kan beschadigen (op de lange termijn)? Zijn er nog andere te verwachten gevaren? Kent iemand deze methode nog? Chemici & scanprofessionals, ik moet binnenkort 20 rollen MF-Neopan scannen...
Roman
Wat ik me echter afvraag...
Gast
Sorry, ik ben bij het bewerken vergeten de laatste regel te verwijderen...
cfb_de
Hallo Roman,
Ik had dat eerder op het andere forum gelezen en daar gereageerd. (Bij het zilvernitraat heb ik het omgekeerd gedaan, dus geen enkele forumbeheerder kan daarover klagen :-)
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Ik heb het net gelezen, nogmaals bedankt voor het snelle antwoord!
Gast
Hoi jullie twee,
en moeten wij anderen dan dom sterven, of zo???
Groeten
Martin
Gast
Martin, sorry, maar ik dacht dat het eigenlijk wel bekend was dat met dat 'andere' forum het Hobbylaborforum van Phototec (www.phototec.de) werd bedoeld; in het Duitstalige gebied zijn er eigenlijk maar deze twee alternatieven voor zwart-witlaboratoriumforums – we wilden hier bij Mirko gewoon niet zo openlijk de concurrentie noemen (hoewel 90% van de 'regulars' toch al op beide forums rondhangt).
Gast
Hallo Roman,
bedankt, dat wist ik nog niet. Mijn "andere forum" is www.grossformatfotografie.de (en photo.net natuurlijk (ze zouden allebei "Mirko-compatibel" moeten zijn :( )
Groeten
Martin
Gast
photo.net 'aanvaardbaar'… Daar kan ik alleen maar om lachen... :( De slangenkuil onder de internetfora...