SamuliSchielke
Wie weet wat de oorzaak is van vlekvorming in de middentonen bij goudtoning? De middentonen zien er na het drogen vlekkerig uit: deels zilvergrijs, deels goudrood. Ik heb dit probleem bij twee verschillende papiersoorten (Polywarmtone en Fomatone) en twee verschillende ontwikkelaars gehad. Ik vermoed dat de oorzaak slecht wassen of te kort fixeren na het tonen is. Maar ook een verkeerde temperatuur van de toner (geen schaalverwarmer = temperatuur schommelt) zou in aanmerking komen. Goudtoner is te duur om te verspillen aan al te veel experimenten, dus ik zou dankbaar zijn voor elk advies.
Samuli
MirkoBoeddecker
Hoi Samuli,
Je moet in ieder geval zorgvuldig kiezen.
Het beste is om iets als Lavaquick te gebruiken.
Dat geldt voor elk type toner: selenium, goud, enz.
En natuurlijk moet je ook goed gefixeerd hebben – de toner kleurt het onontwikkelde maar niet-gefixeerde restzilver.
Groeten,
Mirko
SamuliSchielke
Het is geruststellend om te horen dat het niets met de temperatuur te maken heeft. Zorgvuldiger vastzetten en water geven is een fluitje van een cent.
Bedankt voor het advies,
Samuli
skahde
Grondig fixeren en spoelen is een voorwaarde voor een geslaagde goudtoning. Mocht dat niet voldoende zijn, dan nog twee vragen:
Is dat de Tetenal-goudtoner? Maak je ook zwaveltoningen? Als je hier twee vinkjes hebt kunnen zetten, maak dan je bakjes en maatbekers eens echt grondig schoon. Onzichtbare sporen van de zwaveltoner op afdrukken zorgen in de goudtoner voor prachtige rode vlekken. Ik was daar te onzorgvuldig in en ben nu van mijn fouten geleerd. Je wilt tenslotte niet elke foto met een rode duimafdruk signeren ;)
Groeten, Stefan
SamuliSchielke
Nee, het is de MT6 van Wolfgang Moersch. Heel mooi, maar het vergt wel wat oefening. Dankzij jullie advies heb ik de oorzaak van het probleem nu gevonden. Na het tonen blijft er soms hier en daar een dun laagje bezinksel op de emulsie achter, met als gevolg dat die plekken slecht worden gefixeerd en de toner blijft tonen, waardoor er vlekken ontstaan. Tussendoor grondig spoelen en tijdens het fixeren goed opletten (je kunt de sedimentvlekken zien omdat ze anders gloeien dan de emulsie) lost het probleem op. En tussendoor spoelen met Lavaquick (bedankt ook voor de tip, het bespaart veel tijd en zenuwen als je geen wasinstallatie hebt en grote afdrukken afzonderlijk moet spoelen).