Georg
Hallo allemaal!
Ik werk al een paar jaar met veel plezier in het fotolab, maar door veranderingen in mijn werk heb ik steeds minder tijd om onze kleine badkamer om te toveren tot een fotolab – en natuurlijk ook om het weer terug te brengen naar een badkamer. Zo is een weekend al bijna te kort om "even snel" 10 filmrolletjes te ontwikkelen en daar dan nog een paar negatieven van te vergroten...
Misschien heeft iemand wel tips en trucs om het proces te versnellen? Of constructies bedacht voor kleine ruimtes die de opbouw vereenvoudigen?
Bij mij ziet het proces er zo uit: verduisteren (vijverfolie in het raam klemmen), badkuip afdekken met drie houten platen, vergroter (Meopta) uit de kelder halen en monteren, chemicaliën mengen en in de bakjes gieten, kleine onderdelen klaarzetten... en dan langzaam aan de slag gaan.
Denken jullie dat er potentieel is voor "automatisering"?
Bedankt voor alle tips!
Georg
Gast
Hallo Georg,
Ik kan je daar niet echt mee helpen. Ik heb echter al vaak met hetzelfde probleem te maken gehad en had toen de mogelijkheid om in gemeentelijke donkere kamers of bij vrienden, en een paar keer ook bij een fotoclub, in het donker te werken.
Een eigen donkere kamer is natuurlijk veel beter – misschien kun je via internet een paar gelijkgestemden in je omgeving bij elkaar brengen en samen met hen een laboratoriumgemeenschap oprichten.
Groeten, CP
Gast
Hallo!
Je kunt er niet veel aan doen, maar je kunt de filmrollen wel eerder laten ontwikkelen en dan in het weekend alleen de foto’s afdrukken.
Ik geloof dat er van Paterson een doosje voor vijf filmrollen is; dat bespaart dan ook wat tijd.
Roland
cfb_de
Ja, van Jobo is en was dat ook verkrijgbaar. Vanavond ga ik mijn 2336 gebruiken, in de eerste ronde met 1x KB en 4x 120's, in de tweede ronde met 2x KB en 2x 120's.