Georg
Hallo allemaal!
Ik werk al een paar jaar met veel plezier in het fotolab, maar door veranderingen in mijn werk heb ik steeds minder tijd om onze kleine badkamer om te toveren tot een fotolab – en natuurlijk ook om het weer terug te brengen naar een badkamer. Zo is een weekend al bijna te kort om "even snel" 10 filmrolletjes te ontwikkelen en daar dan nog een paar negatieven van te vergroten...
Misschien heeft iemand wel tips en trucs om het proces te versnellen? Of constructies bedacht voor kleine ruimtes die de opbouw vereenvoudigen?
Bij mij ziet het proces er zo uit: verduisteren (vijverfolie in het raam klemmen), badkuip afdekken met drie houten platen, vergroter (Meopta) uit de kelder halen en monteren, chemicaliën mengen en in de bakjes gieten, kleine onderdelen klaarzetten... en dan langzaam aan de slag gaan.
Denken jullie dat er potentieel is voor "automatisering"?
Bedankt voor alle tips!
Georg
Gast
Hallo Georg,
Ik kan je daar niet echt mee helpen. Ik heb echter al vaak met hetzelfde probleem te maken gehad en had toen de mogelijkheid om in gemeentelijke donkere kamers of bij vrienden, en een paar keer ook bij een fotoclub, in het donker te werken.
Een eigen donkere kamer is natuurlijk veel beter – misschien kun je via internet een paar gelijkgestemden in je omgeving bij elkaar brengen en samen met hen een laboratoriumgemeenschap oprichten.
Groeten, CP
Gast
Hallo!
Je kunt er niet veel aan doen, maar je kunt de filmrollen wel eerder laten ontwikkelen en dan in het weekend alleen de foto’s afdrukken.
Ik geloof dat er van Paterson een doosje voor vijf filmrollen is; dat bespaart dan ook wat tijd.
Roland
cfb_de
Ja, van Jobo is en was dat ook verkrijgbaar. Vanavond ga ik mijn 2336 gebruiken, in de eerste ronde met 1x KB en 4x 120's, in de tweede ronde met 2x KB en 2x 120's.
Maar daarna zal mijn arm er wel half afvallen, want 2 liter chemicaliën 20-30 minuten lang omgooien, dat eist zijn tol. Maar het levert wel 9 films op. En als ik alleen KB gebruik, dan kan ik met twee blikjes 10 films ontwikkelen, bij rolfilms zelfs 12.
Je moet echter wel rekening houden met de minimale hoeveelheid ontwikkelaar. En dat is de reden waarom ik zo'n kolos heb aangeschaft: RODINAL 1+100 gaat nu met drie films tegelijk, 1+50 met 4-5 120'ers tegelijk.
Om het opzetten te versnellen, ga ik bij gelegenheid mijn Durst op een 60x60-rolwagen in elkaar knutselen. Bovenop de vergroter, eronder ruimte voor het bewaren van aangemaakte chemicaliën, bakjes en andere rommel. Dan is er in de badkamer alleen nog een klein tafeltje nodig voor de nabewerking.
Hoewel ik normaal gesproken niet op zaterdag/zondag ontwikkel, maak ik op zaterdagmiddag ongeveer twee (goede) tot 40 (schoonmoeder-kwaliteit) afdrukken en op zondag dezelfde hoeveelheid. Tussendoor moet ik steeds weer alles opruimen, omdat mijn werktafel bij mij niet boven het bad staat, maar boven een soms veel belangrijkere kraan. Het kan dus alleen als ik alleen thuis ben.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Abi
Hallo Georg,
Je kunt behoorlijk wat tijd besparen door de chemicaliën een of twee dagen van tevoren aan te maken (bij poederpreparaten is dat waarschijnlijk het beste). Of gebruik vloeibaar concentraat voor het ontwikkelen van de films; dan kun je de temperatuur van de chemicaliën regelen via het water waarmee je ze aanmaakt. En je kunt de films het beste de avond van tevoren ontwikkelen; ’s nachts vliegt er minder stof door de woning. Dan kunnen ze vrijwel stofvrij drogen. In de tijd dat de films in het water liggen, kun je alvast wat spullen uit de kelder halen. Met een papierdroger (doorloopdroger bij PE, of droogpers voor baryt) kun je op de labdag ook nog eens tijd en ruimte besparen. Het is ideaal als je ook nog iemand hebt die je bij het werk helpt.