Gast
Hallo
Ik heb een Fomapan 200 ontwikkeld met RODINAL 1:50 gedurende 8 minuten bij 20 °C, met Agfa Kipp (zoals aanbevolen door Foma). Nu lijken de negatieven me wat vaag (onderontwikkeld).
Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Moet ik de ontwikkeltijd verlengen? Met hoeveel?
Heeft de film daadwerkelijk 200 ASA of misschien toch minder en moet hij dienovereenkomstig worden belicht, of doe ik iets verkeerd?
Bedankt voor jullie advies
MKL
Hallo Martin,
Allereerst: als ik negatieven alleen op hun uiterlijk beoordeelde, heb ik me al een paar keer flink vergist.
Voordat je iets verandert, zou ik het negatief vergroten of opmeten.
Op basis van de daaruit verkregen inzichten kun je dan de nodige maatregelen nemen.
- over het algemeen te licht EN geen schaduwdetails -> langer belichten
- hoge gradatie van het papier nodig (d.w.z. te weinig contrast in het negatief) -> langer ontwikkelen
Om dit te kunnen beoordelen, moet je echter ook motieven met een normaal contrastbereik hebben belicht (ca. 5-6 diafragma's motiefcontrast).
Anders helpt alleen maar uitproberen.
Met vriendelijke groeten,
Michael
Gast
Hallo Martin
De Foma-negatieven zijn over het algemeen wat "dun"
Maak je daar voorlopig maar geen zorgen over, en vergroot de negatieven eerst maar eens.
De eerste keer was ik ook teleurgesteld over de negatieven – maar de afdruk ziet er dan
prima uit.
Groeten
Maik