dpc
Bedrijven die ook airconditioners verkopen, hebben apparaten in hun assortiment die de lucht in de ruimte filteren. Die worden ‘luchtreinigers’ genoemd, tenzij de fabrikanten een Engelse naam hebben bedacht.
Ik kan me in ieder geval voorstellen dat zulke apparaten heel handig zijn als je een donkere kamer in huis hebt: vervelend stof wordt verwijderd... en de geur van chemicaliën verdwijnt.
Zijn die apparaten zo praktisch als ik graag zou willen denken? Welke apparaten zijn aan te bevelen en welke moet ik vermijden?
dpc
cfb_de
Hallo dpc,
In het ideale geval helpen ze tegen stof (elektrostatisch filter). In de praktijk hebben ze maar een beperkt effect, omdat er al veel te veel stof door de deur naar binnen komt, op de plank ligt en in de badkamer door de handdoek wordt veroorzaakt.
Tegen de geur van chemicaliën helpen deze apparaten helemaal niets, tenzij ze beschikken over geschikte en voldoende grote vloeistofabsorbers. Maar dan zijn de apparaten zo groot dat ze de slaapkamer vullen en alleen de allerkleinste Duka in de kelder zouden kunnen filteren.
Na de aankoop kun je je Duka zonder problemen in de slaapkamer neerzetten. De vrouw is weg en op de bank kun je ook slapen :-)
Is dat voldoende als duidelijke beschrijving van de werking van deze oplichterij?
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo dpc,
Franz heeft weliswaar al vaak “wijze woorden” gesproken, maar helaas ook “onverstandige”. Daarom klopt zijn bijdrage over filters slechts gedeeltelijk, of is deze op sommige punten gewoonweg onjuist.
Er bestaan zeker filterinstallaties die, met name in een donkere kamer of laboratorium, uitstekend hun werk doen en geen hele kamer in beslag nemen of per se op “natte basis” hoeven te werken.
Natuurlijk zijn er hier geen goedkope producten uit de bouwmarkt en helpen normale kamerventilatoren, hygiënische ventilatoren en hoe ze ook allemaal heten natuurlijk ook niet. Om het kort te maken: ik gebruik in mijn laboratorium sinds 1997 een "Filtair LF 300", dat is een rotatiefilter van het bedrijf "Filtair P Filtration Limited" uit Engeland. Ik heb dit filter destijds gekocht via het bedrijf "Techlab Photoequipment GmbH". Dit filter werkt tot een ruimtegrootte van 60 kubieke meter, heeft speciale filterpatronen, waaronder ook koolstoffilters, en bestrijdt bij voorkeur chemische geuren en filtert natuurlijk ook stof. Een volledig stoffige ruimte (bijv. een woonkamer met tapijten en gordijnen enz.) kan hierdoor natuurlijk niet schoon worden; daar is het filter ook niet voor ontworpen. Ondanks het filter moet een laboratorium echter van tijd tot tijd een luchtverversing krijgen, oftewel verse lucht!
Deze filters zijn ook verkrijgbaar voor grotere ruimtes. Het formaat van het filterapparaat is zeer praktisch, oftewel handzaam. Het apparaat kan worden neergezet of aan de muur of onder het plafond worden opgehangen. Ze zijn, of waren, echter niet bepaald goedkoop. Of het bedrijf Techlab nog bestaat, of dit Engelse filterbedrijf, kan ik je niet zeggen. Maar, zoals gezegd, er zijn ook handzame, bruikbare laboratoriumfilters. Acht jaar gebruik kan niet misleiden :-)
Nog een fijne dag.
Groeten, Lothar
Gast
Hallo. Ik heb ook een luchtreiniger gekocht. Groffilter – elektrostatisch filter – koolstoffilter: dat is de driestapsfilterprocedure. Aangezien ik een badkamer zonder ramen gebruik en ik tijdens de een of andere Duka-sessie uit enthousiasme <_< het luchten vergat, hing er soms een beetje “zware” lucht in deze kleine ruimte. Ik weet weliswaar niet of het ongemak dat ik af en toe voelde, precies aan het Duka-werk kan worden toegeschreven, maar het bracht me in ieder geval op het idee om het eens met een luchtreiniger te proberen. En ik moet zeggen, het lijkt te helpen (misschien een placebo-effect? ;) ) In ieder geval heb ik niet meer het gevoel in benauwde lucht te zitten, en ik heb ook nooit meer last gehad van misselijkheid tijdens of na een Duka-sessie. Groeten uit het zuiden.
Gast
Hallo dpc,
mijn Philips-luchtreiniger met HEPA-filter en drietrapsfilter is geweldig.
Natuurlijk helpt hij alleen tegen zwevend stof!
Maar het koolstoffilter haalt ook echt geurtjes uit de lucht.
Voorbeeld: bij mijn buren was het renovatiebedrijf 's ochtends precies op die dag de houten vloerplanken in de voorkamer aan het schilderen, terwijl de nieuwe bewoners 's avonds achterin in kleine kring de housewarming wilden vieren. Na twee uur "luchtfilteren" was er bijna niets meer van de lak te ruiken. Bij mij stonk dezelfde lak / hetzelfde bedrijf / dezelfde vloer nog twee dagen.
Je moet het luchten in het lab toch niet vergeten ;-) Wat stinkt, is over het algemeen zelden gezond! Trouwens, frisse lucht heeft een positief effect op je concentratievermogen.
Groeten
Ole