Gast
Hallo!
Ik ben op zoek naar informatie over het ontwikkelen van een Adox R17, die ik in een oude camera heb gevonden. Ik zou hem graag nog eens willen ontwikkelen, omdat ik toch benieuwd ben of er nog bruikbare foto’s op staan. Het zou geweldig zijn als iemand me hiermee zou kunnen helpen, want deze klassieker staat in geen van mijn tabellen vermeld :huh:
Alvast bedankt!
Groeten
Alfred
Gast
Hallo Alfred,
zelfs als je de ontwikkeltijden zou hebben, zou je daar weinig aan hebben. De film moet inmiddels veel langer worden ontwikkeld om überhaupt een resultaat te krijgen; ten koste van een sterke achtergrondnevel natuurlijk. Dat komt doordat belichte zilverkorrels na verloop van tijd weer afbreken, vandaar het advies om belichte films zo snel mogelijk te ontwikkelen. De nog overgebleven belichte zilverkorrels moet je door een langere ontwikkeltijd "eruit halen".
Een mogelijkheid zou de zogenaamde clipontwikkeling zijn. Dat betekent dat je een stukje van de film afknipt en een proefontwikkeling uitvoert. Met beeldverlies natuurlijk.
En als je nog een paar dagen geduld hebt – ik ben momenteel op reis – kan ik je uit mijn Beutler-boek de vroegere ontwikkeltijden noemen, maar deze hebben betrekking op Neofin of de Beutler-ontwikkelaar, kort gezegd: de oer-Neofin. Maar zoals gezegd, de tijden zullen je niet veel helpen.
Hmmm! Ik ben momenteel een beetje bezig met Tetenals Emofin. Ik kan me voorstellen dat deze ontwikkelaar voor jouw doeleinden helemaal niet zo slecht zou zijn.
Veel succes!
Groeten, CP
Gast
Hoi allemaal,
wat vindt onze Mirko hiervan?
Rekening houdend met de bezwaren van CP op de lange termijn (ik vind die eigenlijk niet zo kritiek als altijd wordt voorgesteld, maar als het nog een (echte) ADOX is, valt het niet te ontkennen), zouden de belichtingstijden van de Efke/ADOX R 50 toch als basis moeten werken, of niet? Als hij volgens het originele recept van de R 17 wordt aangemaakt?
Jammer eigenlijk dat het vanwege de leeftijd toch niet echt veel oplevert.
Groeten
Martin
Gast
Hallo allemaal,
Dat interesseert mij in principe ook – ik ben namelijk bezig met het schrijven van een roman waarin ik echte ervaringen combineer met verzonnen elementen. In het verhaal worden op een zolder orthochromeplaten uit de jaren twintig gevonden, die vervolgens worden onderworpen aan belichting en vervolgens worden ontwikkeld. Het mooie is dat ze onder rood licht kunnen worden ontwikkeld. Maar ik zou wel graag willen weten of er na tachtig jaar in werkelijkheid nog iets uit die platen te halen valt.
Ach, de roman wordt toch niets: ik ben pas op pagina veertig en er is nog maar één dode – dat is tegenwoordig ondenkbaar.
Jaren geleden heb ik eens een film ontwikkeld uit de rijke collectie van de grootmoeder van mijn toenmalige vriendin. De film was pas anderhalf decennium oud, dus zo goed als nieuw, naar onze maatstaven. Ik kreeg wel resultaten, maar geen goede, waarbij ik tot op de dag van vandaag nog niet weet of dat aan de fotograaf, aan mij of zelfs aan ons beiden lag; ik gok op het laatste.
In een echt knap artikel in Geo over Sven Hedin zocht een beroepsbeoefenaar (dat beweert hij althans) in het woestijnzand naar oude platen die Hedin achtergelaten moest hebben.
Ik ga af en toe eens aan deskundigen in archieven vragen wat ze daarvan vinden. Op photo.net is ook het een en ander over dit onderwerp te vinden – alleen ontbreekt het mij soms aan geloof.
Fijne Pinksteren en verstik niet in de RODINAL, het regent weer!
Groeten, CP
Gast
Hallo CP!
Dat de ontwikkeltijden langer zijn, wist ik al – ik had tot nu toe alleen nog helemaal geen aanwijzingen over deze film gevonden, dus ik wist ook niet zo goed hoe ik de tijden moest verlengen.
Ik vrees ook dat de foto’s – als er al iets te zien is – geen echte hoogtepunten meer zijn, maar het spreekt me toch te zeer aan. Vooral de gedachte aan wat deze film als laatste heeft vastgelegd, is gewoon te aantrekkelijk :huh:
Ik zou het geweldig vinden als je de ontwikkeltijden uit je Beutler-boek voor me zou kunnen opschrijven. Wie weet?.. misschien is er toch wel iets interessants te zien. Aan het einde zit er ook een moord in... ==>
Als er iets is, kan ik het resultaat hier ook wel eens plaatsen ==>
Bedankt voor de info tot nu toe!
Groeten
Alfred
Gast
Hallo Alfred,
Heb nog even geduld, een paar dagen. Ik ben op zakenreis, maar zodra ik weer thuis ben, laat ik je de tijden en het recept voor Neofin weten,
Groeten
Gast
Hallo CP,
Dat geeft niet. De film ligt er toch al jaren of zelfs decennia. Een paar dagen meer of minder maakt dan ook niet meer uit...
Groeten
Alfred
Gast
Hallo CP,
Ben je weer thuis of ben je me vergeten? ;)
Groeten
Alfred
Gast
Hallo Alfred.
Nee, ik ben je niet vergeten! Maar ik ben mijn boek van Beutler vergeten, dat ik speciaal apart had gelegd. Ik heb momenteel geen eigen internet, dus ben ik aangewezen op een café.
MAAR: Als ik me goed herinner, en ik corrigeer me als ik onzin uitkraam, ligt de aangegeven ontwikkeltijd voor Neofin Blau tussen de 14 en 20 minuten – zoals gezegd, ik kijk er vanavond nog eens naar. Voor jou zou dus de langere tijd in aanmerking komen.
Mocht het resultaat dan niet kloppen, dan kun je het ook nog proberen met versterken of verzwakken. Maar met versterken krijg je alleen iets wat er al is.
Mocht je geen Neofin hebben, geef me dan je adres. Ik heb nog wat dat ik toch niet gebruik en je kunt een ampul van mij gratis krijgen.
Als je nu door de chemiekoorts bent gegrepen, deel ik ook graag het Beutler-recept met je.
Groeten, CP
CPD
Hallo Alfred,
Goed geduld wordt eindelijk beloond!
Ik heb nu het overigens zeer aan te bevelen boek van de heer Beutler voor me liggen en geef je even de ontwikkeltijden door die hij daarin noemt:
14 DIN-film (komt overeen met de huidige Efke 25): bij 18 graden (!) 8-12 min
17 DIN-film ( -"- Efke 50): 14-16 min
Tegenwoordig ontwikkelt men meestal bij 20 graden.
Ik zou je aanraden om toch de langere tijden aan te houden: dus 16 min bij 20 graden Celsius. Als er iets op de strook te zien is, kun je het eventueel wat verzwakken of versterken; Fine Art-resultaten zal het waarschijnlijk toch niet opleveren – maar ach, wat maakt het uit.
Mijn aanbod met de Neofin Blau staat nog steeds, evenals de recepten, mocht je interesse hebben. Als je toch zelf mengt, is dat misschien geen slecht idee, want er is nog een toevoeging tegen een sterke achtergrondnevel, die je film waarschijnlijk zal hebben. Maar als je niet zelf mengt, is de aanschaf van een weegschaal en vooral van de chemicaliën niet de moeite waard. Je kunt ook een of twee keer bij de apotheek laten afmengen, ik heb ook al eens gebruik gemaakt van deze gratis service.
Groeten, CP
Gast
Hallo CP,
dat klinkt niet slecht. Helaas heb ik alleen nog Neofin Rot op voorraad. Ik heb even in de bijsluiter van Tetenal gekeken. Daar staat voor Neofin Blau een ontwikkeltijd van 16 of 20 minuten vermeld (wat overeenkomt met ADOX R17). Er staat echter ook een vermelding voor Neofin Rot. Als dat ook werkt, heb ik geen Neofin Blau nodig. Als je echter denkt dat Neofin Blau het betere alternatief is, kom ik graag op je aanbod terug. :)
Als je het me gratis geeft, zal ik in ieder geval de verzendkosten vergoeden.
Groeten, Alfred
p.s.: Het voordeel zou zijn dat de belichtingstijden voor Neofin Rot slechts ongeveer de helft zo lang zijn ;)
CPD
Hallo Alfred,
Die vraag is moeilijk te beantwoorden: eigenlijk was de rode Neofin bedoeld voor lichtgevoelige films met een zachtere belichting. Maar de heer Beutler schrijft dat je, als je de tijd hebt, blauw moet nemen.
Geen idee wat er in de tussentijd met je film is gebeurd. Mocht er een afvlakking van de gradatie hebben plaatsgevonden, dan zou rood zeker het betere alternatief zijn – maar dat weet ik niet, het is pure speculatie.
Dus – als je een flesje blauw wilt, laat het me dan weten.
Groeten, CP
Gast
Hallo CP,
dan ga ik gewoon eens een proefje doen met rood. Mocht ik dan tot de conclusie komen dat blauw misschien toch aan te raden is, dan kom ik later zeker nog bij je terug.
Nogmaals hartelijk dank voor je hulp en het aanbod :(
Met vriendelijke groeten
Alfred
PhilippeGrunchec
Deze ADOX-film werd veel gebruikt door Diane Arbus en ontwikkeld in de Beutler!