Gast
Hallo,
misschien kan iemand me helpen!
Ik heb een tijdje geleden binnenopnames gemaakt met een vrij groot contrastbereik (raamzones) op Pan F 120-rolfilm. Ik heb belicht op ISO 25/15 en 9 minuten lang ontwikkeld in RODINAL 1:50 volgens het Ilford-schudritme.
Ik krijg de negatieven alleen met heel veel moeite (dodging, gedeeltelijke nabelichting) vergroot.
Wat heb ik verkeerd gedaan? Had ik de gevoeligheid nog verder moeten verlagen en nog korter moeten ontwikkelen? Zou mij dat niet zijn overkomen met Emofin, dat ik deze dagen wil testen?
Ik maak al lang vergelijkbare opnames op APX 100, die ik één stop overbelicht. De film reageert veel milder, althans, dat is mijn indruk. Ook met FP4 had ik nooit zulke problemen. Maar deze keer wilde ik iets met een bijzonder fijne korrel. Je moet de Pan F toch ook aan dergelijke lichtomstandigheden aanpassen.
Groeten, CP
andreasbrigachtal
Hallo CPD?!
De PanF heeft een heel erg fijne korrel... maar hij ontwikkelt vrij hard! In plaats van RODINAL had ik hier beter Emofin kunnen gebruiken, omdat die een beetje uitvullend werkt. Je moet echter wel bedenken dat de emulsie bij films met een lage gevoeligheid, zoals de PanF, erg dun is. Daarom kan deze film niet zo veel grijstinten weergeven! Hij ontwikkelt dus altijd vrij hard. Eventueel kun je dergelijke films wel wat zachter maken met speciale ontwikkelaars, zoals die voor de Kodak Techpan. Dat spul heet Technidol LC of zoiets. Daar heb ik helaas geen ervaring mee!
Verder kun je beter tegenlicht vermijden of van tevoren kijken wat er scherp moet zijn! Verder is het bewerken (dodging, etc.) met Duka ook leuk om te doen! ;)
Andreas
mau
Met de PanF heb ik soortgelijke ervaringen opgedaan bij opnames met een hoog contrast.
Bij mij ging het destijds om Negafin en de nominale gevoeligheid. Je zou enerzijds de verdunning kunnen verhogen naar 1+100 of zelfs 1+200. Let er echter wel op dat de minimale hoeveelheid RODINAL voor de film in de bad is. Dan kun je natuurlijk de gevoeligheid nog iets verder verlagen.
Emmofin leent zich natuurlijk bij uitstek voor dergelijke opnamesituaties; ik ontwikkel bijna alles in Emmofin.
Voor rolfilm zou je natuurlijk ook een FP4 of Agfapan Axp100 kunnen nemen, waarbij de laatste een zeer mooie tekening in de hoge lichten heeft.