CPD
Hallo,
heeft iemand van jullie de Efke-films al eens in Emofin ontwikkeld? Ik denk vooral aan de Efke 25. Waar moet je daarbij op letten?
Tetenal raadt voorwassen af, bij Efke wordt het juist aanbevolen. Een lichtbeschermlaag in bad 1 ziet er zeker niet mooi uit, maar aan de andere kant zou de verkleuring ook geen nadelen met zich mee moeten brengen.
Ik wil nu een paar testopnames maken met de Efke 25, gevoeligheid 15 - 18 - 21 DIN, eventueel tussenwaarden.
Als er hier ervaringen zijn, hoor ik dat graag! Zijn de in de bijsluiter aangegeven ontwikkeltijden redelijk, of moeten deze worden aangepast? Met RODINAL bijvoorbeeld belicht ik altijd 3 DIN te veel en ontwikkel ik 25% korter; bij een verdunning van 1:100. Ik heb überhaupt vastgesteld dat de aangegeven gevoeligheden en ontwikkeltijden bijna nooit kloppen – bij mij in ieder geval niet – om tot een negatief te komen dat tot een normale gradatie kan worden vergroot.
Bij Efke staat dat de gevoeligheid klopt. Dat komt ook overeen met mijn ervaringen tot nu toe. Maar hoe zit het met Emofin? Ik zie niet zo'n probleem in het testen van de werkelijke gevoeligheid, maar wel in die van de ontwikkeltijd.
Groeten en bedankt!
CP
MirkoBoeddecker
Hallo,
Tetenal raadt voorwassen daarom af, omdat het van cruciaal belang is hoe lang de film precies in het eerste bad blijft.
Dat bepaalt namelijk de daadwerkelijke ontwikkeltijd bij een ontwikkeling in twee baden.
Als je voorwast, moet de ontwikkelaar eerst het water verdringen en wordt het resultaat minder nauwkeurig.
Voorwassen is overigens niet nodig bij KB-films.
Het heeft vooral betrekking op vlakfilms om de "supercoating", de beschermende gelatine-laag, gelijkmatig los te maken.
Om technische redenen kan deze niet 100% gelijkmatig worden aangebracht, omdat de gelatine sterk verdund en erg vloeibaar is. Als je deze niet laat oplossen voor het ontwikkelen, kan dit leiden tot ongelijkmatige ontwikkeling bij niet-diepteontwikkelaars.
In principe brengt de Emofin de efke op zijn minst op de nominale gevoeligheid, soms zelfs daarboven.
Hij is zo uitgebalanceerd dat er zelfs bij de eerste poging een kopieerbaar negatief met de starttijd uit zou moeten komen.
De tijden zijn afkomstig van Tetenal.
Groeten,
Mirko
mau
Ik ontwikkel de film op mijn eigen manier, ondanks de andersluidende aanwijzingen op de verpakking. Ik laat de film 3-4 minuten draaien.
Wat betreft de eerste ontwikkelingstijd: die klopt inderdaad. Aangezien de tijd voor de Effke vrij kort is, heeft een kleine onbedoelde overschrijding niet zo’n groot effect.
Klopt, dit is geen bijzonder nauwkeurige methode, maar wel een praktische.
CPD
Hallo Mirko, hallo Mau,
Allereerst hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik ga het gewoon eens uitproberen: RF en PF – die moet ik de komende dagen nog bestellen – en wel met en zonder voorverwarmen.
Maar nu nog een andere vraag. De ontwikkeltijden zijn bij Emofin vrij kort voor films met een lage gevoeligheid. Ik ga deze zomer weer naar Turkije en wil mijn films daar ter plekke ontwikkelen. Bij hoge temperaturen (ongeveer 24 graden Celsius) worden de ontwikkeltijden zo kort dat je nog kortere tijden krijgt en ik ben bang voor de reproduceerbaarheid van de resultaten. Een fout van 20 seconden is bij een ontwikkeltijd van 6 minuten verwaarloosbaar, bij 2 minuten betekent het al een behoorlijk percentage. Kan men, om dit tegen te gaan, verdunnen met water? Of moet ik meteen overschakelen op een andere ontwikkelaar (bijv. Moersch tweebad)?
Hallo Mau,
ik dacht altijd dat je Emofin niet moest roteren-
Hartelijk dank! Groeten CP
mau
Voor zover ik weet, kun je Emofin niet verdunnen. Je hoeft de belichtingstijden ook niet aan te passen na meerdere foto’s.
mau
Tetenal geeft altijd ook tijden aan voor het 3 seconden kantelen. Gebruik die tijd voor het roteren. Met roteren bedoel ik: ik zet het blik op de trommels van mijn oude Maerz-machine en laat die draaien. Wat de temperatuur betreft, heb ik nog een idee: je zou kunnen proberen de beweging nog verder te vertragen, bijvoorbeeld door het blik om de 2 minuten te kantelen. Of bel eens naar Tetenal, die hadden vroeger een advieslijn. Ik heb hun nummer niet meer, maar wel een nummer uit een oude beschrijving (040 52145-0). Ps De 0 is waarschijnlijk de centrale, als het daar niet zo goed werkt, probeer dan gewoon een ander nummer. .-)