Gast
Beste forumleden!
Ik ben van plan om foto’s met tegenlicht, die van nature sterke lichtcontrasten vertonen, in zwart-wit te maken. Daarvoor wilde ik een film met 100 ASA gebruiken.
Ik hecht vooral waarde aan een goede bescherming tegen lichtvlekken, dus geen overstralingseffecten, en een goede scherpte van de contouren.
Is er een film die hiervoor geschikt is?
Hartelijk dank
Manfred
Gast
Agfa APX100!
Gast
JUIST.....
Gast
Hallo Manfred.
APX 100, oké, een goede keuze en makkelijk te verwerken!
Alternatief: R3 (Rollei/Maco). Eigenlijk een film van 200/400, maar het toepassingsbereik loopt van 50 tot 6400 ASA. Zelf gebruik ik hem (en ook zijn voorganger, de Cube 400c) in de praktijk van 100 tot 3200 ASA, dus één film voor alles! De resultaten zijn geweldig....... maar!!
De R3 is lastig in het gebruik, omdat hij anders behandeld moet worden dan de "gewone" films. Dit geldt vooral voor het gebruik van de ontwikkelaar, de daarmee bereikbare gevoeligheid en de benodigde ontwikkeltijden! Overigens zijn veel ontwikkeltijden die op internet te vinden zijn niet correct en kunnen ze echt alleen maar als eerste indicatie dienen.
Een voorbeeld: hoe de R3 belicht met 400 ASA en ontwikkelt in Promicrol 1:14 bij 24 graden gedurende 10 minuten, zoals aangegeven in de specificaties (zowel voor de R3 als voor Promicrol), zal waarschijnlijk teleurgesteld zijn. De tijd is niet voldoende. Ik heb in Promicrol, zelfs bij rotatieontwikkeling, die normaal gesproken 10 tot 15 procent korter is dan de kanteltijd, 10,45 minuten nodig. Voor de rest is het een superfilm, superpanchromatisch, zeer flexibel, zeer goed te doseren, zeer rijke toonwaarden zelfs in het pushbereik enz., maar ik wil hier geen reclame maken. Helaas is de R3 ook erg duur.
Vanwege zijn opbouw (lichtvlekbescherming) is hij in ieder geval ook zeer geschikt voor jouw eisen (lees hierover zeker het technische gegevensblad, dat je bij Maco kunt downloaden). Met de R3 kun je zowel extreme scherpte als zeer hoge resoluties bereiken. Het hangt alleen van jou af, de gekozen gevoeligheid en de gebruikte ontwikkelaar.
Bij een gebruik van 100 ASA moet je hem dan ontwikkelen in LP CUBE SX (meer resolutie). In Promicrol gaat het bij 100 ASA ook nog wel (hogere randscherpte), maar persoonlijk gebruik ik de R3 met Promicrol naar beneden toe slechts tot 200 ASA. Mocht het je interesseren: ik ontwikkel de R3 in de volgende ontwikkelaars: LP CUBE SX (50 tot max. 200 ASA); Champion Promicrol (200 tot 3200 ASA) en Calbe R09 (400 tot 3200 ASA).
Mijn ervaringen hebben hierbij uitsluitend betrekking op rol- en vlakfilms, aangezien ik alleen met deze formaten werk. Er wordt altijd in rotatie bij 24 graden ontwikkeld.
Zo, dat was het. Het is toch wat meer tekst geworden. Veel succes en plezier ermee.
Groeten, Lothar
fotohuisrovo
We hebben de R3 inmiddels grondig getest.
Bij ons ziet het er als volgt uit:
in het lage bereik tot ISO 200, maar optimaal bij ISO 50: CG512, 23 minuten bij 24 graden. (Kipp)
bij ISO 400 tot ongeveer 800: AM74, 18 minuten bij 20 graden (ISO 800). (Kipp).
Boven ISO 1000 hebben we nog geen goed alternatief gevonden.
De SPUR-ontwikkelaars leveren weinig op bij deze film, ID11/D76 heeft ons ook niet overtuigd. Tanol geeft een vreemde (scherpe) korrel.
Xtol lijkt ook goed te werken (klantinformatie). Wij voeren geen Kodak-producten.
Cube XS levert overigens dezelfde resultaten op als CG512.
Conclusie: interessante film, vrij ontwikkelaarspecifiek. Toepassingsgebied ISO 50 - ISO 1000 met twee verschillende ontwikkelaars, geen overstralingsverschijnselen en voor een polyester drager ligt de film goed vlak. We hebben de 35 mm en 120 rolfilm getest. Prijs: ongeveer een euro te duur.
Robert
Gast
Nogmaals hartelijk dank aan iedereen. Ik ga dus voor de APX 100 kiezen en ook de nieuwe Rollei R3 eens in mijn tests opnemen.
Manfred
Gast
Fomapan 100, dat stel ik even ter discussie als een extra alternatief.
Ik vind dat het qua bescherming tegen lichtverspreiding bijna net zo goed is als APX 100.
cfb_de
Hallo Oleksander,
Daar ben ik het helemaal met je eens. De Fomapan-100 is geen slechte film en kan in veel opzichten de APX100 naar de kroon steken. Bij mij heeft hij een lichtblauwe drager, maar dat stoort absoluut niet.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Daar ben ik het weer mee eens; Fomapan 100 lijkt erg op APX100 (misschien heeft hij een iets lagere effectieve gevoeligheid...)