Gast
Hallo allemaal!
Ik ben net bezig met het inrichten van een klein kleur-zwart-witlaboratorium, want ik heb er echt geen zin meer in om honderden euro’s neer te tellen voor een of ander veel te duur laboratorium, om vervolgens ook nog eens slechte kwaliteit en onbevredigende afdrukken en negatieven te krijgen. Tot zover het idee dat zelf doen te duur is. Ik kom er steeds meer achter dat alleen zelf doen echt zin heeft. Een schilder schildert zijn schilderij ook niet eerst in zwart-wit en laat het dan door iemand anders inkleuren. Aangezien het op dit moment blijkbaar vrij goedkoop is om tweedehands processors en dergelijke te scoren op bijvoorbeeld eBay, wilde ik eens vragen wat daar zinvol is en om jullie ervaringen vragen. Ik ben vooral geïnteresseerd in de NOVA-tanks en Thermaphot-spullen. De hele JOBO CPA 2 en CPP en hoe ze allemaal ook heten, zijn ook al heel goedkoop te krijgen. Ik ga nu eens beginnen met bakjes en RA4-chemie op kamertemperatuur. Maar op de lange termijn is dat volgens mij ook niet zo'n succes. Ik wil tot ongeveer 40x50 cm kunnen afdrukken, daarvoor is de NOVA geschikt omdat die redelijk betaalbaar is. Graag ervaringen, voor- en nadelen,.... Hartelijk dank
fotohuisrovo
De Nova tot 40 x 50 cm wordt wat te groot om mee te werken. Tot 30 x 40 cm gaat het prima.
Qua prijs kom je bij Thermaphot goed uit met een ACP 302 (30 cm breed, 2 baden).
Maar ik ben inmiddels ook een ACP 404 (droog naar droog, 40 cm breed) tegengekomen op de markt, tweedehands voor € 1500,00, 2 jaar oud.
De trommel CPA, CPP werkt prima voor filmontwikkeling, of natuurlijk de TAS-filmprocessor (een redder in nood). Papierontwikkeling in de trommel is vrij omvangrijk. Het spoelen en drogen van de trommel is nooit echt leuk. Hangt er ook vanaf hoeveel grootformaat er wordt gemaakt.
In de ACP met twee baden kan zowel met RA-4 bij kamertemperatuur (27 graden) 2x30 seconden als met Rapidoprocede (33-35 graden) 2x45 seconden worden gewerkt. Veel zwart-witontwikkelaars werken ook bij 30 graden (bijv. AM6006) en 2x30 seconden of met het Ilford-compatibele 2150-systeem.
Voor de RA-4-verwerking is de ACP zeker de beste oplossing.
Baryt is niet geschikt voor machinale verwerking, alleen in bakjes of Nova.
Voor beide processen (RA-4 zwart-wit) is een ACP en Nova/bakken de optimale oplossing, samen met een FEM-Kunze 4012 C-analysator en eventueel een Split Grade-module (Heiland).
Voor verdere vragen staan wij natuurlijk altijd tot uw beschikking.
Robert
mau
Kleine ontwikkelaars zijn relatief goedkoop; bedenk dat de 252 Termaphot ongeveer 2,5 liter chemicaliën per tank verbruikt. De grotere modellen verbruiken een veelvoud daarvan. Aangezien de chemicaliën ook niet goedkoop zijn, moet je goed overwegen of je eigen doorvoercapaciteit het gebruik van een machine van 30 of 40 cm de moeite waard maakt.
De trommelprocessors zijn het meest universeel. Zelf heb ik een Saurier van Meteor uit de jaren '70 waarmee je tot 50x60 cm kunt gaan. Daarin ontwikkel ik alles van E6, zwart-witnegatieven tot 13x18 en papier tot 50x60 cm (baryt).
Baryt laat zich trouwens uitstekend "trommelen".
Mijn advies: als je genoeg ruimte en geld hebt, koop dan een kleinere processor en een Jobomachine die tot 50x60 cm gaat.
fotohuisrovo
Ik werk met een ACP 252 (25 cm breed, 2 baden). Dit apparaat verbruikt slechts 2 liter chemicaliën en is dus erg zuinig.
Ook Panorama 25 x 60 cm gaat hiermee heel goed. (RA-4 25,4 cm x 75 m).
20 x 25 cm en 24 x 30 cm zijn bij mij veelgebruikte formaten.
Robert
Gast
Hallo,
nog een suggestie:
Ik ontwikkel RA4 tot 40x50 in de Ilford Cap40 – eigenlijk bedoeld voor Ilfochrome.
Met een inhoud van 2 liter per bad is hij vrij zuinig voor dit formaat, en met Dilucolor en een thermostaat op 20 °C werkt de badtijd van 2 minuten uitstekend.
Naarmate de tank vult, verhoog ik de temperatuur beetje bij beetje, maar Dilucolor is wat dat betreft echt robuust.
Het derde bad fungeert bij mij dan als eerste was, zodat ik monsters snel kan toevoegen en beoordelen.
Ik heb de mijne op eBay gekocht voor iets meer dan 100 €.