Gast
Hallo allemaal!
Ik ben net bezig met het opzetten van een klein zwart-witlaboratorium, want ik heb er echt geen zin meer in om honderden euro’s neer te tellen voor een of ander veel te duur laboratorium, om vervolgens ook nog eens slechte kwaliteit en onbevredigende afdrukken en negatieven te krijgen. Tot zover het idee dat zelf doen te duur is. Ik kom er steeds meer achter dat alleen zelf doen echt zin heeft. Een schilder schildert zijn schilderij ook niet eerst in zwart-wit en laat het dan door iemand anders inkleuren. Aangezien het op dit moment blijkbaar vrij goedkoop is om tweedehands ontwikkelaars en dergelijke op bijvoorbeeld eBay te scoren, wilde ik eens vragen wat daar zinvol is en om jullie ervaringen vragen. Ik ben vooral geïnteresseerd in de NOVA-tanks en Thermaphot-spullen. De hele JOBO CPA 2 en CPP en hoe ze allemaal heten, zijn ook al heel goedkoop te krijgen. Ik ga nu eens beginnen met bakjes en RA4-chemie op kamertemperatuur. Maar op de lange termijn is dat volgens mij ook niet zo'n succes. Ik wil tot ongeveer 40x50 cm kunnen afdrukken, daarvoor is de NOVA geschikt omdat die redelijk betaalbaar is. Graag ervaringen, voor- en nadelen,.... Hartelijk dank
cfb_de
Hallo "haidererphoto",
Ik heb eigenlijk een zwak voor mensen die ten minste de schijn van een echte naam ophouden :-) en een correct gebruik van hoofdletters en kleine letters maakt de Duitse taal duidelijk beter leesbaar.
Wat je vraag betreft:
Ik heb anderhalf jaar geleden voor het laatst zelf RA4-materiaal gemaakt en heb het ontwikkelen van kleurenfoto’s zo’n twintig jaar geleden geleerd. Na de RA4-verwerking zijn de volgende dingen voor mij naar voren gekomen:
- Handmatig filteren zonder analyzer is vandaag de dag nog net zo frustrerend als toen. Maar het gaat wel. Het vergt een leerproces en is dus frustrerend en duur.
- Thuis kleurenfoto's maken kan. Zelfs best goed en in ieder geval beter dan een grootabonnement.
- Verwerking bij kamertemperatuur wordt pas comfortabel bij 24/25 °C.
- Trommels zijn nog steeds de beste keuze.
- Bij een grote doorvoer (als je een set chemicaliën in minder dan een week verbruikt) is een doorloopmachine misschien de moeite waard. Dat zou dan neerkomen op ongeveer 15-25 40x50 per week. Lukt je dat?
Dus van mij (ik heb zo'n apparaat niet en rol eventueel op een "Comot") de volgende aanbeveling:
- Koop CPP/CPA. Maar alsjeblieft de nieuwere met een sterke motor.
- Dus trommelverwerking, dan is zelfs 40x50 leuk (afdruiptijden verpesten elke chemie en maken het proces onzeker).
- Een lift en blikken met tandwiel maken het dan echt comfortabel.
- CN41 breng ik nog steeds naar het lab (net als de meeste kleurenspullen, ik heb daar een heel goed minilab bij de hand), dus geen aanbevelingen voor CN41.
Nog een argument "voor blik/doorloop": in het schemerige licht van een RA4-geschikte Dukalamp zie ik bijna niets. En de moderne papiersoorten zijn bijna allemaal qua gevoeligheid geoptimaliseerd voor digitale belichters, dus ze hebben nog minder licht nodig. Dan geniet ik van de trommel, terwijl de afdruk daarbinnen nuttig wordt ontwikkeld... dan heb ik het licht aan en rook ik er een.
Met vriendelijke groeten,
Franz