Gast
Hallo!
Ik heb dit weekend 3 filmrolletjes volgeschoten... mijn laatste HP5 en 2 Adox CHM 400... De filmrolletjes zijn allemaal achter elkaar in dezelfde camera volgeschoten en ook samen in het bakje ontwikkeld... Nu heb ik alleen moeten vaststellen dat er op de twee Adox-filmrolletjes lichte oppervlakkige krasjes zitten (je ziet ze alleen als je er schuin naar kijkt)....ik denk niet dat je ze op de afdrukken of scans zult zien (daarvoor zijn ze te klein), maar het stoort toch wel een beetje....
komt dat door de (hergebruikte?) patronen (stof in de opening) of door het oprollen? of was dit misschien een eenmalig geval (heeft iemand soortgelijke ervaringen?)....
Als dat de prijs is voor de (voordelige) prijs van de film, neem ik dat graag voor lief.... maar voor "belangrijke" opnames zou ik toch weer voor de originele HP5 kiezen.
Fouten in de verwerking of in de camera kan ik uitsluiten, aangezien de originele HP5 geen krasjes heeft....
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Groeten
Stefan
Gast
Hallo,
dat zou eigenlijk vervelend zijn als dat zo was, vooral omdat de verpakkingskwaliteit van AdOX ten opzichte van Efke juist zou moeten verbeteren.
Met de krassen ligt het wat gevoelig, want als je een vergroter met dubbele condensor gebruikt, zie je ze vrijwel altijd, en als je vrij groot afdrukt, bijvoorbeeld 30x40 of groter, waarschijnlijk ook.
Het tweede is dat als je er per ongeluk toch eens op drukt, dit krasjes veroorzaakt; bovendien worden de krasjes na verloop van tijd over het algemeen steeds duidelijker zichtbaar.
De fout hoeft echter niet aan "FOTOIMPEX" te liggen; dit komt ook wel eens voor bij Ilford-films, ik heb er ook een paar liggen, ik geloof ook HP5.
Daarmee wil ik zeggen dat dit niet per se tijdens het verpakken hoeft te gebeuren, maar bijvoorbeeld bij het belichten of bij de productie van de drager.
Overigens wordt de HP 5 ook door Forte en Maco verpakt, waarbij ik echter zeker niet verwacht dat de kwaliteit bij Forte beter is.
Roland
MirkoBoeddecker
Om dat te kunnen beoordelen, zou je de krassen moeten zien.
Heel lichte oppervlakkige krassen komen op elk filmmateriaal voor.
Zolang ze niet aan de emulsiezijde zitten, gebeurt er bij het vergroten verder niets, zelfs niet met een condensor. In het ergste geval zou je nog een lichtbeschermende lak in spuitbus kunnen gebruiken.
De patronen worden natuurlijk niet hergebruikt. Voor zover ik weet doet niemand dat tegenwoordig meer.
Het klopt echter dat de eerste partijen nog handmatig zijn gespoeld en niet met de volautomatische machine. Dat hangt helaas samen met het faillissement van Forte en Tura. We hebben nu echter een volautomatische verpakkingslijn opgezet en proberen momenteel de juiste patronen te laten produceren.
Maar aangezien je daar minstens een half miljoen stuks van moet bestellen ;) zal het er waarschijnlijk op neerkomen dat alle ADOX-films in de toekomst zonder DX-code worden geleverd. Bij de 25's en 50's vind ik dat minder erg, maar bij de 125's en 400's hoop ik dat niet al te veel gebruikers van plastic camera's nu problemen zullen krijgen.
Overigens raad ik iedereen aan om zijn KB-films voor het plaatsen even kort tegen het licht te houden om de film op krassen te controleren. Krassen kunnen op elke drager zitten die tijdens de productie over banen loopt en in patronen wordt gewikkeld. Ongeacht wie hem heeft gemaakt.
Groeten,
Mirko