Gast
Hoe kan ik geholpen worden? Ik ben op zoek naar de ontwikkeltijd van ILFORD HP5 400-films en welke ontwikkelaar ik het beste kan gebruiken.
Daarnaast ben ik nog op zoek naar 3 Trieplex-bussen voor het ontwikkelen van film.
Bedankt
eurorichter ;)
Gast
De ontwikkeltijd vind je op www.digitaltruth.com in de 'Massive Development Chart'.
HP5+ is niet zo kieskeurig wat betreft ontwikkelaars; met RODINAL komt hij echt tot zijn recht, maar dat zou ik niet zo snel aanraden (Franz hier van het forum doet dat wel ;) ), ID11 / D76 is de 'klassieke' aanbeveling voor deze film, ik heb ook goede ervaringen met Calbe A49.
andreasbrigachtal
Hallo Roman,
Ik zie geen enkel bezwaar om de HP+ met RODINAL te ontwikkelen! Zeker als je middenformaat gebruikt of bij kleinformaat een mooie korrel wilt bereiken!
Verder gebruik ik ook Neofin Blau. Kijk eens bij Phototec in de ontwikkeltijdcalculator.
Je zou het echter zelf moeten testen! :(
Andreas
ps. Niet alleen Franz beveelt RODINAL aan! ;)
heinrich
Hoi allemaal,
als iemand ervaring heeft met HP5 in RODINAL, zou ik het fijn vinden als die hier gedeeld zou worden. Ik heb me nu ingesteld op ID11, met belichting op 200 ASA in ID11 1+3, 17 minuten lang met een kantelritme van 1 minuut (5 keer per minuut), wat bij mij een ~Beta van 0,5 oplevert in de projectie (N-1 in het zonesysteem). De negatieven (rolfilm 6x6) zijn dan met mijn condensorvergroter goed af te drukken op gradatie 2,5 - 3. Bij vlakfilm verleng ik de ontwikkeling tot 19 minuten. Dat past dan heel goed bij mijn daarvoor beschikbare 13x18 Uralt-vergroter met kleurenmengkop. De papiergradatie ligt dan tussen 3 en 3,5.
Aan Mirko, Agfa heeft voor de Agfapan-films bèta-tijdcurves gepubliceerd voor de verschillende Agfa-ontwikkelaars. Tetenal idem voor de Tetenal-ontwikkelaars in combinatie met allerlei films. We zouden ons heel wat tests kunnen besparen als anderen dat ook zouden doen ;) .......... Daarbij nog een vermelding van de resulterende werkelijke gevoeligheid en de klant zou echt blij zijn, :( ....
Groeten
Heinrich
cfb_de
Roman,
ja, ik vind HP5+ in RODINAL gewoon goed :-) 20 °C, Agfa-Kipp, 400 ASA/1+50/11-13 min. // 800 ASA/1+50/17 min. (daarbij gebruik ik ook een APX100, die is heel geschikt voor zowel binnen als buiten). Of, de absolute "reportagelook-klassieker": RODINAL 1+25/800 ASA/8 min, maar met 10 sec. kantelen aan het begin van elke minuut. Dat geeft een "Salomon-look" zonder bewegingsonscherpte.
Geweldig. Ja. En? De schaduwen verdwijnen. Bij 800 ASA geen wonder. Dat is twee stops meer dan de film eigenlijk aankan. Maar het is haarscherp.
Als de HP5+ echt top moet worden: HRX2, 200 ASA/1+29/9 min, elke 30 sec. 1x kantelen. Dat pakt ook heel mooi uit. En ook scherp. Gewoon Schains wondermix.
Met vriendelijke groeten,
Franz
andreasbrigachtal
Hallo Heinrich,
Ik wilde niemand voor het hoofd stoten door geen tijden te vermelden! Maar iedereen werkt anders en daarom beschouw ik de tijden van anderen altijd slechts als een richtlijn. Als je goede ervaringen hebt met ID-11, blijf daar dan gewoon bij! Het heeft geen zin om voortdurend te experimenteren met filmontwikkelaars! Zoek een combinatie die werkt en houd je daar aan.
Bovendien ben ik wat RODINAL betreft sowieso verslaafd! Zelfs de Kodak HIE gaat in RODINAL! Kodak/Delta 3200 ASA op 25000 is zeker haalbaar!
:(
Mijn omgeving zegt weliswaar altijd dat je zoiets niet doet, maar als je toch tijd hebt en van echte korrelklonters houdt, probeer het dan eens. Kijken of er nog een stop in zit! :>
Tijden om mee te beginnen en te proberen stuur ik je graag toe als dat nodig is! ;)
Andreas
Sorry, ik schrijf helaas altijd alles in kleine letters!
heinrich
Hallo Andreas,
Vroeger ontwikkelde ik de Agfapan 400-35mm-film altijd in RODINAL; dan weet je pas wat korrel is. Ik ben nu volwassen geworden, dat wil zeggen: ik heb een baan en kan me 4x5" veroorloven. Ik ben toen noodgedwongen overgestapt op HP5 (Agfapan 400 is immers niet als losse vellen verkrijgbaar). Met HP5 kwam ook ID11 in huis. Reden: bij 1+50 RODINAL en HP5 waren geen ontwikkeltijden aangegeven. Voor ID11 had ik de wel en wist dat het bij -10% zou moeten lukken met de N-1-ontwikkeling. Ik heb toen mijn Hauk-Trialux als densitometer misbruikt en zo de dichtheid bij ID11 1+3 17 min gemeten en het klopte (0,12 bij zone 0 belicht als 200 ASA en een bèta van ~0,5).
Nu raakt de ID11 op, D76 zou hetzelfde moeten zijn, maar dat is het niet (bij 1+3 gedraagt het zich anders, de negatieven zijn harder), zodat ik nu weer voor de keuze sta welke ontwikkelaar ik ga testen.
Daar gaan dan weer zo'n 2-3 dagen op zitten. RODINAL heeft het voordeel dat het eeuwig houdbaar is, een halve liter is voor mij genoeg voor 2 jaar. Geen voortdurend opnieuw aanmaken zoals bij ID11, een klein slokje uit de fles en je kunt aan de slag.
Dus laat de belichtingstijden maar wat langer worden, bij 4x5 vlakfilm is er toch geen korrel, ik wil tenslotte geen behang maken.
Groeten
Heinrich
andreasbrigachtal
Hallo Heinrich,
Ik heb ook een baan en ben pas op volwassen leeftijd begonnen met het zelf ontwikkelen van mijn foto’s. Ik hou van behang! ;)
Maar even serieus. HP+ in 1:50 RODINAL, volgens het Ilford-gegevensblad = 11 min. Ik belicht de HP echter met 320 ASA en ontwikkel 12 min. 30 sec. Daarbij wordt de eerste 30 sec. constant geschud en daarna eens per 60 sec. Ik heb mijn films overigens nooit met een densitometer getest. Ik let er gewoon op dat ik nog detail in mijn schaduwen heb, zodat ik het geheel op graad 3 kan afdrukken.
Als je de mogelijkheid hebt om de dichtheid te meten, kun je het natuurlijk eens testen met de officiële tijd van Ilford. Ik vraag het morgen even aan mijn collega, die heeft nog tijden voor de 100 en 200 verdunning. Of dat ook voor de HP+ geldt, kan ik nog niet zeggen. ;) Maar ik zet het hier ook even neer.
Geen korrel met 4x5"? Probeer eens mijn Kodak 3200 in RODINAL! Het geheel op 25000 ASA!
Mijn tijd: 75 min!! Elke minuut een keer kantelen.
Zoiets doe je natuurlijk niet! ;) Ik wel! Is er eigenlijk wel film voor GF?
Ik ben net bezig met de Delta. Dat schijnt een echte 3200 te zijn. Misschien lukt 50.000 ASA wel! ;)
Het gegevensblad voor de HP+ kon je vroeger als PDF bij Ilford downloaden. Geen idee of dat nog steeds kan. Maar ik kan je het ding graag per e-mail toesturen.
RODINAL is echt heel, heel lang houdbaar!
Neem eens een kijkje op het forum van Phototec. Daar zijn heel veel professionals actief en je kunt met een zoekfunctie gericht zoeken naar HP+ in RODINAL.
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen en denk er eens over na of je niet weer zou kunnen behangen! ;)
Veel licht
Andreas
heinrich
Hallo Andreas,
Bedankt voor de tijden. Ik ga het binnenkort eens uitproberen. Ik heb trouwens geen densitometer. De Trialux is een belichtingsmeter en een timer. Daarmee kun je met wat rekenwerk (Excel) de relatieve dichtheden bepalen.
Groeten,
Heinrich