Gast
Hallo,
Allereerst is het natuurlijk fijn dat jullie ons deze waarden ter beschikking stellen.
Maar naar aanleiding van de vraag van Horsch over de Np 20-tijden heb ik een paar oudere voorschriften van ontwikkelaars tevoorschijn gehaald en bij het doornemen bovendien vastgesteld dat de daar vermelde tijden voor de Efkes (deels nog ADOX-gegevens) over de hele linie korter uitvallen dan in jullie tabel.
Bijvoorbeeld voor D-76 (niet officieel van Kodak) 1+1 en Adox KB 17 8 min. in tegenstelling tot 12 min. bij jullie voor ID 11 enz.
Dat komt ook overeen met mijn eigen ervaringen; de tijden voor ID 11 zijn naar mijn mening echt te lang, waardoor de negatieven toch behoorlijk hard worden en geen goede weergave van de wolken mogelijk maken.
Moet men volgens jullie gegevens een stop minder belichten dan gewoonlijk, of waarom anders deze afwijkingen?
Roland
MirkoBoeddecker
Hallo Roland,
Met die inwerktijden zit het altijd zo.
Gisteren stond er nog iemand in de winkel die vond dat alle inwerktijden veel te kort waren......
Het hangt nu eenmaal van veel factoren af. Watergehalte, bewegingsritme, temperatuur enz.
Over het algemeen kiezen we bij de efkes liever voor de kortere inwerktijden.
Gegevens uit 1960 zijn echt niet meer actueel – ook al zijn de efkes gebaseerd op de originele ADOX-patenten, ze zijn toch veelvuldig aangepast om nieuwere chemicaliën en grondstoffen te kunnen gebruiken.
Maar mijn tests met D76 dateren nu ook al van begin jaren 90.
Mocht nog meer gebruikers van mening zijn dat ze te lang zijn, dan pas ik dat graag aan.
Groeten,
Mirko
Wolfi
Hallo,
weet iemand toevallig hoe lang je een Efke KB 25 moet ontwikkelen in Agfa RODINAL Spezial (basispakket)?
Hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten
Wolfgang