Tammo
Právě jsem vyvolal několik zvětšenin na barytovém papíře Adox Fine Print Warmton. Zatím vše v pořádku, ale když jsem chtěl fotografie matně lisovat, zjistil jsem, že se fotografie s vrchní vrstvou přilepily k plátnu, takže je mohu odstranit pouze silou :(. Pokud fotografie nechám zaschnout na lesklém povrchu, lze je nechat zaschnout zcela normálně, aniž by ulpěly na lesklé fólii nebo jinde. Předchozí várku se dalo bez dalších problémů lisovat do matného povrchu. Co tedy mohu dělat, chci mít své snímky v matném provedení a ne v lesklém. Teď jsem nejprve všechny snímky lisoval do lesklého povrchu, protože jsem je chtěl mít suché, ale všechny vypadají trochu elegantně :D.
heinrich
Dobrý den,
Příčinou slepení je příliš vysoká teplota při sušení. Zdá se, že želatina v papíru ADOX má nižší bod tání než jiné druhy papíru. Měl jsem stejný problém při sušení zkušebních proužků. Pomohlo snížení teploty na cca 40 stupňů.
V závislosti na obsahu vody má běžná želatina bod tání mezi 34 a 45 stupni. Když jsem začínal s vyvoláváním černobílých fotografií, docela mě překvapilo, že některé druhy barytového papíru lze sušit při teplotě nad 50 stupňů.
Při sušení na vysoký lesk se želatina nemůže slepit, na kovu drží jen velmi špatně, díky teplotě obsah vody neustále klesá a bod tání stoupá. Spíše skvrnité výsledky naznačují nerovnoměrné vytvrzení, zde pomohou prostředky jako a) nižší teplota a :( předúprava smáčedly jako Glanzol (již se nevyrábí), Mirasol nebo Adoflo.
S pozdravem
Heinrich
Tammo
Díky za rady, ale teplotu nemůžu regulovat, protože mám starší model. Dosud to fungovalo bez problémů, jen u nové šarže se tento jev objevuje :( Zkusím teplotu upravit tak, že vytáhnu zástrčku ze zásuvky.
Gast
Ahoj Tammo,
film ADOX Warmton se pod tímto názvem prodává teprve krátce,
nemáš ho náhodou zaměněný s filmem Forte Polywarmton?
Forte a ADOX nejsou totéž a film Forte PW se bude prodávat i nadále.
S pozdravem Stephan
Tammo