Tammo
Ik heb zojuist een aantal afdrukken gemaakt op Adox Fine Print Warmton-barytpapier. Tot zover gaat alles goed, maar toen ik de foto's mat wilde persen, merkte ik dat de foto's met de bovenste laag aan het doek vastplakken, zodat ik ze alleen met geweld kan verwijderen :(. Als ik de foto's op hoogglans droog, kunnen de afdrukken heel normaal drogen, zonder dat ze aan de hoogglansfolie of ergens anders blijven plakken. De vorige batch kon zonder verdere problemen mat worden geperst. Wat kan ik dus doen? Ik wil mijn foto's mat hebben en niet in hoogglans. Nu heb ik eerst alle foto's in hoogglans geperst, omdat ik ze droog wilde hebben, maar ze zien er allemaal een beetje chic uit :D.
heinrich
Hallo,
De reden voor het aan elkaar plakken is een te hoge droogtemperatuur. Blijkbaar heeft de gelatine van het ADOX-papier een lager smeltpunt dan andere papiersoorten. Ik had hetzelfde probleem bij het drogen van teststroken. Het verlagen van de temperatuur tot ongeveer 40 graden heeft geholpen.
Afhankelijk van het watergehalte heeft huishoudgelatine een smeltpunt tussen 34 en 45 graden. Dat sommige soorten bariumpapier bij meer dan 50 graden gedroogd kunnen worden, verraste me behoorlijk toen ik begon met zwart-witontwikkeling.
Bij het drogen op hoogglans kan de gelatine niet gaan klitten, ze hecht slechts zeer slecht aan metaal; door de warmte neemt het watergehalte voortdurend af en stijgt het smeltpunt. De nogal vlekkerige resultaten duiden op ongelijkmatige uitharding; hier helpen middelen zoals a) een lagere temperatuur en b) voorbehandeling met bevochtigingsmiddelen zoals Glanzol (wordt niet meer geproduceerd), Mirasol of Adoflo.
Groeten
Heinrich
Tammo
Bedankt voor de tips, maar ik kan de temperatuur niet regelen omdat ik een ouder model heb. Tot nu toe werkte het ook zonder problemen, alleen bij de nieuwe lading doet dit zich voor :( Ik ga eens proberen de temperatuur te regelen door de stekker eruit te trekken.
Gast
Hallo Tammo,
de ADOX Warmton is pas sinds kort onder de naam verkrijgbaar,
verwar je hem misschien met de Forte Polywarmton?
Forte en ADOX zijn niet hetzelfde en de Forte PW blijft gewoon verkrijgbaar.
Groeten, Stephan
Tammo
Nee, ADOX heette vroeger Classic-Arts. Het papier is echter nog steeds hetzelfde, behalve dat de drager dunner is geworden.
heinrich
Hallo,
Het is natuurlijk vervelend als er geen temperatuurregelaar is. In plaats van de stekker eruit te trekken, kan een dik stuk passe-partoutkarton onder de foto misschien helpen; dat zou de oppervlaktetemperatuur moeten verlagen. Dit heeft echter alleen zin als je de spanning van het doek kunt aanpassen, d.w.z. verminderen, anders drukt het weefsel zich als patroon in de gelatine.
Groeten
Heinrich
Tammo
Dat met die doos ga ik eens uitproberen. Bedankt voor de tip ;)
cfb_de
Hallo Tammo,
Ik droog ook met een stokoude pers zonder thermostaat en heb al jaren geen enkel probleem met de temperatuurregeling via "stekker erin/eruit". Je moet er gewoon bij blijven staan.
"Stekker eruit", net voordat de pers te warm wordt; zodra de temperatuur onder lauw daalt, gaat de stekker er weer in. Het duurt ongeveer vijftien minuten totdat een doek van 20 x 30 cm tegen de doek droog is.
En er blijft ook maar heel zelden iets aan plakken, waarschijnlijk ook omdat mijn droogdoek de wasmachine maar eens in de zoveel jaar van binnen ziet.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Jongens, hebben jullie nog nooit gehoord van stekkerdozen met een aan/uit-schakelaar...? ;)
cfb_de
Roman,
Nog een apparaat erbij past niet in mijn toch al kleine keuken. Maar je hebt gelijk: ik heb een mooie schakelaar in de kabel van mijn droogpers ingebouwd. Waarschijnlijk de enige technische verbetering aan dat apparaat sinds 1950.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Tammo
Oké, ik heb zojuist nog eens geprobeerd de afbeeldingen te persen, nadat ik ze natuurlijk eerst had bevochtigd. Het ligt niet aan de temperatuur van mijn pers, want de afbeeldingen blijven zelfs bij 30 °C in natte toestand aan het linnen doek plakken ;) . Ik heb daarna geprobeerd de afbeeldingen koud te persen en ook bij deze methode blijven ze plakken. Het ligt dus zeker niet aan de temperatuur, maar aan de gewijzigde oppervlaktecoating. Even terzijde: bij de "oude" partij was het persen helemaal geen probleem, hoe warm het ook was :(
Gast
Hallo,
Probeer eens een hoofdhuidbad te gebruiken.
Roland
heinrich
... blijft dat spul ook plakken bij 30 graden? Dat is dan een vraag voor Mirko, misschien kan hij daar iets over zeggen.
Mijn proefstroken plakken niet bij <=40 °C, maar de droogdoek van de pers zit ook heel erg los (zelf genaaid, speciaal voor proefstroken).
Hüter bij het fixeerproces zou een alternatief zijn, maar dat zou het uitwassen dan wel verlengen; ook hier weet Mirko misschien meer van. Anders aan de lucht laten drogen, dat geeft een halfmat of halfglanzend oppervlak. Daarna goed persen; dat gaat het beste als je de afdrukken tussen twee gladde spaanplaten perst die met schroefklemmen bij elkaar worden gehouden. Het ADOX-warmton heeft veel druk nodig om weer vlak te liggen, veel meer dan andere papiersoorten.
Baryt geeft gewoon ontzettend veel werk, maar ziet er daarna ook beter uit.
Groeten
Heinrich
Tammo
"Mijn proefstroken plakken niet bij <=40 °C"
Wanneer heb je het papier besteld? Dat was bij mij vroeger ook altijd zo :( Ik heb jarenlang aan de lucht gedroogd, maar ik heb speciaal een pers aangeschaft, zodat het sneller gaat en ik niet een week in de rommel hoef te leven. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat dit de bedoeling van de uitvinder is. Het komt gewoon door kwaliteitsgebreken aan de kant van het papier ;)
MirkoBoeddecker
Als een barietpapier aan de doek van een hete pers blijft plakken, kun je niet spreken van "kwaliteitsgebreken". Daarvoor zou er eerst een kwaliteitsnorm moeten worden vastgesteld die rekening houdt met alle parameters.
En aangezien fotochemie helaas meer voodoo dan wetenschap is, geloof ik nauwelijks dat iemand een norm opstelt die na de verwerking met vreemde chemicaliën bepaalde eigenschappen van een papier garandeert :-)
Maar dat terzijde.
Alle PW14 die sinds 2 maanden wordt geleverd (met uitzondering van 18x24 – daar hebben we nog oude restvoorraden) is afkomstig uit de nieuwe Forte-productie en omdat we voor een half jaar voorraad hebben ingekocht, is alles ook uit hetzelfde hout gesneden.
Zoals al meerdere malen eerder vermeld, behoort de oude 330-350 g drager helaas tot het verleden – de coatingmachine is inmiddels gesloopt en het oude bleekproces is stopgezet.
Wat de toonwaarden betreft, is de nieuwe, iets dunnere drager beter dan de oude.
Dat hij minder water opneemt en minder thermische bescherming biedt tussen een 80 graden hete droogplaat en het doek, valt te verklaren door zijn geringere dikte.
Daarom kunnen er verschillen in het drooggedrag optreden.
We hebben onze pers hier ingesteld op 80 graden. Ik moet echter toegeven dat ons lab altijd 's nachts aan de lucht laat drogen en de volgende ochtend kort gladstrijkt. Dat doen we al altijd zo om redenen van werkstroom en efficiëntie.
Als het weer in het weekend niet zo lekker is als nu, ga ik eens een paar "droogtests" doen in het lab.
Groeten,
Mirko
PS: ADOX is niet hetzelfde als Forte. Dat klopt niet. Ik heb ooit eens gezegd dat we op verschillende locaties verschillende dingen laten produceren, steeds vaker volgens onze eigen specificaties, en dat ADOX dus niet per se hetzelfde is als Forte. In het geval van Polywarmtone is dat echter niet zo. Dat is immers ons oudste Forte-product en dat blijft zoals het is.
Gast
Hallo,
Ik denk dat hier “Classic Arts Warmton FB” wordt bedoeld en niet “Polygrade Warmton FB”, gezien de verwijzing naar Classic Arts. Dat was toch Efke Emaks en geen Forte Polywarmtone, of heb ik het mis?
Maar ik raak al lang de weg kwijt in jullie papiernamen, ik vind het ook niet bepaald bevorderlijk voor de verkoop om steeds nieuwe namen te bedenken; dat werkt misschien in de VS, maar past zeker niet bij het Duitse consumentengedrag.
Roland
PS: Als glanzend papier bij 30° aan de doek blijft plakken – dan is dat geen kwaliteitsgebrek – klopt – dat is een slechte grap.
MirkoBoeddecker
Het gaat vrijwel zeker om de Polygrade Warmton, aangezien er een vergelijking is gemaakt met latere producties en omdat de Classic Arts Warmton FB met vaste gradatie in deze vorm voorheen niet verkrijgbaar was.
We moesten afstappen van de merknaam Classic, omdat het octrooibureau ons na jaren in laatste instantie de registratie heeft geweigerd.
Bovendien is het nieuwe PW vanwege de andere drager ook echt een ander papier. Je kunt je nu zeker afvragen wat de betere manier is.
Ander papier zonder aanduiding in exact dezelfde verpakkingen met exact dezelfde naam doorverkopen en de klant vraagt zich dan af waarom de drager dunner is en de witte vlekken anders zijn, of een nieuwe naam met een nieuwe beschrijving.
Het is overigens geen voortdurende wisseling van namen, maar een eenmalige overstap van Classic naar ADOX als overkoepelend merk.
Wat het oppervlak van het papier betreft, kan het ook te maken hebben met het feit dat het nieuw geleverde papier uitzonderlijk vers is.
Forte heeft er lang over gedaan voordat ze weer konden leveren en toen het klaar was, hebben we het meteen verzonden.
Dat betekent dat jullie nu PW14 in handen hebben dat nog maar een paar weken oud is.
Papier en films zouden langzaam door de opslagtijd zijn aangetast. Normaal gesproken kregen jullie papier dat gemiddeld 6 maanden oud was, omdat Forte masterrollen op voorraad hield en deze op bestelling voor ons sneed.
Naast de dunnere drager is dat nog iets wat me te binnen schiet.
Hüter zou ook mijn tip zijn.
Groeten,
Mirko
Tammo
Het is me duidelijk dat het papier aan de doek blijft plakken als ik het te warm maak, maar niet als het ding koud is – en dan bedoel ik kamertemperatuur; in natte toestand plakt het papier als lijm. Ik denk dat je in dit geval wel van kwaliteitsgebreken kunt spreken; ik zie hier in ieder geval geen positief voordeel in. Helaas zijn er geen echte alternatieven als je naar de prijs kijkt.
Tammo
Even een vraagje over de houder: kun je die zelf maken? Of waar is hij van gemaakt? Ik heb namelijk niets in de catalogus gevonden en heb geen zin om bij de concurrentie te kopen.
Dat van de versheid van het papier is logisch.
heinrich
Hoi allemaal,
>>"Dat het papier aan het doek blijft plakken als ik de temperatuur te hoog zet, snap ik wel, maar niet als het ding koud is, en dan bedoel ik kamertemperatuur; het papier plakt in natte toestand als lijm."
Zit hier een denkfout in? Halfvochtig of nog niet helemaal gedroogd barietpapier blijft altijd aan het spandoek van de droogpers plakken, dat is normaal, dat doen alle barietpapieren die ik beter heb geperst (Kodak, Agfa, Illford, Forte, Classic & ADOX). Ik laat barietpapier zo lang in de droogpers zitten totdat het loskomt van het spandoek; je kunt het loskomen horen, het knettert heel licht. Als je de pers dan opent, ligt het papier plat op de pers, eventueel plakt het nog aan een of andere hoek.
Bij mijn teststroken gedraagt het papier zich precies zo, ik heb het hier over de Adox Polywarmton PW14. Bij de oude instelling van iets boven de 50 °C (oude bakkerspers, temperatuurregelaar zeker niet gekalibreerd, meet willekeurige waarden) was het te warm; het papier kwam na 10 minuten nog steeds niet los, hoewel het droog was. Nu, bij de instelling van 40 °C, is de teststrook na ~10 minuten droog en plakt hij niet meer aan de doek.
>Even een vraag over de hiter: kan men deze zelf maken, of waar bestaat hij uit? Ik heb namelijk >niets in de catalogus gevonden en heb geen zin om bij de concurrentie te kopen.
Vroeger werd kalialuik als fixeeradditief gebruikt, zie Ansel Adams "Het positief". Wat men tegenwoordig gebruikt, geen idee.
Groeten
Heinrich
[SIZE=1][SIZE=1]