ThomasL
Om wat geld te besparen op mijn films, heb ik een tijdje geleden op eBay een filmopwikkelaar van het merk Telesar gekocht. Helaas krast die echter duidelijk de emulsie. En wel zo erg dat je het zelfs op een 10x15-afdruk kunt zien.
Daarom een vraag aan iedereen die zijn films ook zelf opspoelt:
Krassen jullie filmspoelers ook de emulsie?
En weet iemand een oplossing? (Natuurlijk ook het uitproberen van de verschillende soorten spoelers, totdat er een is die de emulsie met rust laat.)
Gast
Hoi Thomas,
Ik heb nog nooit last gehad van een bekraste emulsie! Misschien helpt het om de toevoer schoon te maken! Ik zou er eens een stuk keukenpapier doorheen halen en kijken wat eruit komt!
Als het plastic opgeruwd is, helpt volgens mij alleen nog maar weggooien! :(
Maar bij onze gastheer kun je zo'n ding ook nieuw bestellen! Als er krassen op zitten, zou Mirko het dan moeten terugnemen! :D
Controleer ook eens of er geen stof op de filmgeleider van de camera zit. Ook dat zorgt voor enorme krassen op de hele film!
:P
Groeten uit het zuiden
Gast
Hallo,
Kijk eens of de lichtafdichting tussen het filmrolvak en het patroonvak goed sluit, of dat deze loshangt en daardoor krassen op de film veroorzaakt.
Met vriendelijke groeten
Rainer Teubner
MirkoBoeddecker
Wat voor film was het eigenlijk?
Er zijn films die gevoeliger zijn (vooral Copex :(, en dan Efke) en films die beter bestand zijn tegen beschadigingen (Ilford, Kodak).
Kleurenfilms zijn het meest bestand. Die worden meestal door niets beschadigd.
Heeft je apparaat al omkeerrollen?
Zijn het zeker niet de patronen?
Groeten,
Mirko
ThomasL
Allereerst bedankt voor de snelle reacties.
Het ligt noch aan de camera, noch aan het ontwikkelen. Ik gebruik namelijk nog steeds heel veel kant-en-klare film (ook Efke!).
Ik heb gisteravond meteen geprobeerd de filmgeleiding schoon te maken (voor zover dat ging). Daarna heb ik 30 cm film door de camera gehaald, maar die raakte ook bekrast.
Er zit geen enkele vorm van beweegbare lichtafdichting tussen het filmrolvak en het patroonvak op dit apparaat.
Ik heb nieuwe filmpatronen gekocht. Dus daar ligt het ook niet aan.
Er zit Polypan F-film in (oké, ik weet dat die als supergevoelig geldt).
Het apparaat heeft een omkeerrol. En een paar plastic randen waar de film overheen moet. Helaas is het hele apparaat niet echt uit elkaar te halen en kan ik niet echt bij de randen komen om ze te controleren of schoon te maken.
Heeft iemand nog een idee? Anders gaat het ding de prullenbak in en koop ik een nieuwe. Maar deze keer wel ergens waar ik hem kan terugbrengen als hij mijn films bekrast.
Misschien heeft iemand hier een tip welke apparaten zelfs gevoelige emulsies niet bekrassen.