BorisHillmann
Hallo allemaal,
Ik heb nu de keuze uit twee objectieven voor mijn Kaiser Color VCL60: een EL-Nikkor 50 mm, f/4 van Nikon en een Vivitar 50 mm, f/3,5.
Ik wil de vergroter vooral gebruiken voor het bewerken van dia’s en zwart-witnegatieven.
Welke lens is beter?
Ik neig naar Nikon, de camera-optiek van Nikon is in ieder geval zeker beter dan die van Vivitar (die volgens mij niet eens meer wordt geproduceerd), maar ik weet niet hoe het zit met de vergrotingsoptiek.
Kan iemand mij bevestigen dat Nikon hier de betere keuze is, of mij juist van het tegendeel overtuigen?
Groeten
Boris
MirkoBoeddecker
Boris,
De EL Nikor is een goede lens.
Ik heb echter ook wel eens van iemand gehoord dat hij tevreden was over de Vivitar.
Maak het beste eens proefafdrukken en controleer zelf de scherpte aan de randen.
Fotografeer daarvoor bijvoorbeeld een krant die aan de muur hangt op film met een hoge resolutie (parallel bij diafragma 8) en vergroot deze tot de grootst mogelijke schaal. Het volstaat trouwens om een klein detailfoto van de hoeken te maken en deze te ontwikkelen.
Als je de zo verkregen bevindingen hier ook nog zou kunnen posten, zou dat geweldig zijn.
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo Boris,
Ik moet helaas een andere ervaring melden. Ik heb ooit de 50/4.0 El Nikkor gehad en dat was echt een ramp! Het lukte gewoon niet om hem scherp te krijgen.:( De 50/2.8 (een 6-elementenlens) schijnt beter te zijn dan de 4.0 (een 4-elementenlens). Volgens de recensies is de 2.8 bijna net zo goed als de 2.8 Schneider Componone en Rodenstock Rodagone. Mijn advies is in ieder geval om de 4.0 El Nikkor niet te gebruiken. Ik heb de 4.0 El Nikkor een paar jaar geleden vervangen door een 50/2.8 Rodagon en ben daar erg blij mee. Destijds lag de prijs tussen de 80 en 120 euro, maar dat zou inmiddels aanzienlijk lager moeten zijn.
Met vriendelijke groeten,
Joost
Gast
Hallo Boris, ik ken beide objectieven heel goed, omdat ik er lange tijd mee heb gewerkt.
Tegenwoordig bouwt Nikon geen Tessar-type lenzen meer in de 50 mm EL-klasse – maar de oude 4-elementen EL-4/50 (uitstekend vervaardigd, daar zouden 'moderne' exemplaren een voorbeeld aan moeten nemen) kan qua beeldkwaliteit gemakkelijk de concurrentie aan met elke concurrent (ook met de zeer goede Tessar-type Anaret).
Ook de Vivitar VHE 3,5/50 (voor zover ik weet vervaardigd door Rodenstock) is een uitstekende vier-elementenlens. -
Je zult de grootste moeite hebben om, zelfs bij een lineaire vergroting van meer dan 10x, een zichtbaar verschil vast te stellen. Uiteraard geldt: diafragmeer (diafragma 8 is optimaal).
Houd ze allebei, ze zijn allebei geweldig en helaas (monet€ :( ) niets meer waard!
Veel plezier ermee en hartelijke groeten uit het Sauerland! :D