Gast
Hallo,
Ik heb een heel eenvoudige vraag:
Hoe lang moet ik de films, maar ook de papieren afdrukken, fixeren? Bij het ontwikkelen zie je dat vrij goed, of er is een tijdstabel; het stopbad is sowieso geen probleem, maar zijn er vaste tijden voor het fixeren? Dat hangt vast ook af van de chemicaliën, toch?
Bedankt voor de antwoorden, veel succes
David Saiger
Gast
Hoi David,
De basisregel is altijd: de fixeertijd is de helft van de klaringstijd.
Ik weet het, geweldig. Bij papier zie je het niet, bij film wil je er niet per se in kijken.
Meestal staat bij de fixeer aangegeven wat hij met welke verdunning en hoe snel aankan.
Test voor film: doe een stukje afval in de fixeer, kijk hoe lang het duurt om helder te worden, en verdubbel die tijd.
Voor het overige: kijk op de verpakking.
Groeten
Martin
cfb_de
Hoi Martin, hoi David,
Bij film is een dubbele spoeltijd (dat gaat heel eenvoudig met een stukje afval: raap het afgeknipte perforatiebandje van de vloer op en gebruik dat) geschikt voor klassieke emulsies. Vlakke^H^H^H^H^Hkristallijnen zoals Delta-iets of TMax-iets en ook Fomapan-200 moeten echter graag drie tot vier keer zo lang in de fixeer blijven.
Waarom? Deze films bevatten grote hoeveelheden jodide. En dat spul moet ook uit de fixeer, maar dat duurt helaas langer. Het jodidegehalte speelt grofweg een rol in de klaringstijd, maar toch moet bijvoorbeeld "Tetenal Superfix 1+7" na vier TMax worden weggegooid, als men niet goed kan meten. Meten betekent: het zilvergehalte titreren en het jodidegehalte titreren. De teststrips uit de handel zijn hier absoluut niets voor en zijn oplichterij.
Daarna goed spoelen (om de inmiddels gênante vraag naar "roze TMax" te voorkomen): blik dicht, water erin. 10x kantelen, een minuut laten staan. Water eruit, nieuw erin. 20x kantelen, een minuut laten staan. Water eruit, nieuw erin. 20x kantelen, vijf minuten laten staan, 20x kantelen. Water eruit, water erin, laatste kantelritme drie keer herhalen (telkens met nieuw water). Daarna heb je vrij weinig water nodig gehad (ik heb genoeg aan een emmer van 10 liter voor twee TMaxen inclusief ontwikkelaar en tussentijds spoelen), nog geen vermoeide arm en gegarandeerd TMaxen die helder zijn als het lenteweer.
Met vriendelijke groeten,
Franz