Gast
Hallo allemaal,
Ik ben op het punt gekomen dat ik zelf afdrukken wil maken. Maar aangezien ik voornamelijk met diafilms fotografeer en dat ook wil blijven doen (goedkoper, voor presentaties), wilde ik met een kleurenvergroter van Kaiser aan de slag gaan met de diadirecte methode. Nu heeft een grote postorderbedrijf uit Berlijn me laten weten dat er geen chemicaliën meer zijn voor de bakontwikkeling van afdrukken van dia's. En dat is al jaren zo. Tja, in mijn boek is dat blijkbaar van druk tot druk steeds overgenomen, want daar staat de chemiekit Mono UK 3 van Tetenal nog uitgebreid beschreven. De druk van het boek is uit 2000...
Weet iemand een alternatief? Ik wil bij schaalontwikkeling blijven.
Ik had nog overwogen om de dia's met behulp van een diacopieerapparaat en een balgapparaat op kleurennegatief te fotograferen en dan op die manier afdrukken te maken. Dat zou toch moeten lukken, of niet? (Ik heb nog geen balgapparaat met diacopieeropzetstuk...)
Vriendelijke groeten uit Göttingen
Boris Hillmann
Gast
Hallo Boris
Ik ben nu een enthousiaste Duka-fan... maar eerlijk gezegd... heb ik kleurfoto's al lang opgegeven.
Het is bewerkelijk, duur en gaat, in ieder geval in het begin, gepaard met meer dan gemiddelde frustraties.
Kleurfoto's maak je niet zomaar even, zoals een zwart-witfoto...
Mijn tip: zoek een goed fotolab, laat je dia's daar afdrukken, de hogere prijs bij een goed lab
is gegarandeerd niet hoger dan zelf afdrukken.
Ach ja, en dan is er natuurlijk ook nog dat hele digitale gedoe... eigenlijk niet zo mijn ding, maar zeker
de betere keuze, in ieder geval op het gebied van kleur; voor zwart-wit gaat er natuurlijk niets boven de goede oude Duka!
Groeten,
Maik
MirkoBoeddecker
Maik, Boris,
Ilfochrome-afdrukken van een hoogwaardige diafilm vormen het summum van de beeldtechnische evolutie.
Analogissimus, zeg maar.
Beter dan welk digitaal proces dan ook – qua kwaliteit het hoogtepunt op het gebied van beeldvorming op deze planeet.
Maar: het is verdomd duur. Echt verdomd duur. Ook het summum van duur, zeg maar...
Het proces kan weliswaar niet in een bak worden uitgevoerd (theoretisch wel, maar dat heeft vanwege de hoge kosten geen zin), maar in een trommel die op de tafel wordt gerold, maar is voor een kleurproces uiterst temperatuurbestendig.
De afgelopen weken liepen de leveringen wat stroef, maar nu de nieuwe Ilford op de markt is, hopen we dat we binnenkort weer kunnen bestellen.
Met andere woorden: wat je zoekt, bestaat en het is ook eenvoudig te gebruiken, maar het is relatief erg duur.
Groeten,
Mirko
PS: weet je nog wie van ons bedrijf je bovenstaande informatie heeft gegeven? Dit is een vrij specifiek toepassingsgebied – het kan best zijn dat niet alle medewerkers hier verstand van hebben – dus ik zou graag degene “op de hoogte brengen” die dacht dat Ilfochrome alleen in de machine werkt.
Renate
Ik ben het niet met Maik eens. Het kleurnegatiefproces is niet zo ingewikkeld. Sinds RA4 beschikbaar is, is het net zo eenvoudig als zwart-wit. Ik kan niet beamen dat het werk bijzonder frustrerend is. Na een paar proefstroken heb je de kleurcorrectie onder de knie. Bij zwart-wit doe ik er ongeveer even lang over om het juiste contrast te vinden. Ook zwart-wit doe ik niet zomaar even tussendoor. Een goed uitgewerkt beeld kost altijd veel tijd, of het nu in zwart-wit of kleur is. De resultaten zijn in ieder geval beter dan wat je bij een gemiddeld fotolab krijgt. Ze zijn in ieder geval ook duurder. Voor de foto's van een verjaardagsfeestje doe ik niet zoveel moeite.
Groeten, Renate
Gast
Hallo,
Mirko: Sorry, ik weet de naam niet meer. Ik heb pas achteraf gemerkt dat dit forum ook van FOTOIMPEX is, anders had ik het niet zo algemeen omschreven... Hoe dan ook, het was een man...
Ik had Tetenal gebeld en zij gaven me ook al de informatie over Ilford. Maar ik dacht dat Ilford failliet was en daarom geen (langetermijn)alternatief... ? En wat betekent 'duur'? Ontwikkeling in een bakje uitgesloten? Tetenal zei dat het ook in een bakje zou moeten werken...
Welk papier heb je dan nodig voor deze methode?
Maik: Je hebt gelijk, in principe. Maar het is juist het werk zelf dat, in combinatie met het (hopelijk) succesvolle resultaat, het plezier oplevert. Het moet tenslotte een hobby zijn. Bovendien wil ik niet elke dia op papier zetten, maar alleen een selectie.
Zelfs een goed lab maakt fouten of kan niet zo goed inspelen op mijn specifieke wensen als in het geval van de Fäle nodig zou zijn.
Digitaal overtuigt me nog niet, of beter gezegd: wat me wel overtuigt, is nog te duur. Ik ben veel bezig met macrofotografie en ben een echte dia-fetisjist, om het zo maar te zeggen. Niet voor niets heeft Nikon een nieuwe analoge camera uitgebracht (F 6).
Renate: Ik ben het ook eens met dat verjaardagsfeestje, alleen gaat het mij hier specifiek om dia's, niet om kleurennegatieven.
Gast
Hoi Boris,
kijk maar eens bij Fotoneckermann (Fotobrenner) onder Ilfochrome.
Dan zie je wel wat Mirko bedoelt met ‘belachelijk duur’.
Hij zal het ook niet veel goedkoper kunnen regelen.
Een bakje kan, maar kost veel geld en maakt het proces onzeker. Je kunt immers niet controleren of alles onder water staat.
Groeten
Martin
MirkoBoeddecker
De oude prijs uit 2004 voor de 2-liter XP30-set (DEV + BX + FX, elk 2 liter) was 29,15 euro exclusief btw.
50 vellen 24x30 kostten 65 euro.
10 vellen 30x40 kostten 21 € (alles exclusief btw).
Maar Ilford heeft aangekondigd de prijzen met minstens 11% te verhogen.
Op dit moment weet niemand wat de daadwerkelijke prijzen zijn :-(
We wachten nog op een nieuwe prijslijst.
Dit is bedoeld als richtlijn.
Mirko
MirkoBoeddecker
Er hangt trouwens een briefje in de winkel: Jobo-kleurenprocessor weg te geven.
Dat zag ik net toen ik “voor de winkeldeur koffie zat te drinken omdat het 20 graden en zonnig was”.
Die zou daar heel geschikt voor zijn.
Het is een eenvoudig apparaat – niet bedoeld voor filmontwikkeling, maar wel goed voor CIBACHROME (sorry, ik bedoel natuurlijk Ilfochrome ;-)
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Is de processor dat apparaat waarmee de trommel heen en weer wordt gerold in een water- of luchtmantel?
Als het ontwikkelen in de trommel toch eenvoudiger is, omdat deze lichtdicht is (aangezien hij gesloten is), dan zou ik het op prijs stellen als je me in contact zou kunnen brengen met de Jobo-processor. Mijn adres: borishillmann@web.de
Is het papier niet ook verkrijgbaar in 18 x 24?
Ik heb zoiets (chemicaliën en papier) niet in jullie catalogus kunnen vinden....
Dan ontbreekt er alleen nog een trommel...
MirkoBoeddecker
Die vent wil dat je het ding bij hem in Berlijn komt ophalen.
Het is gratis. Kan dat?
Met waterbad – maar dat is bij Ciba niet echt nodig –
Het kleinste papierformaat is 8x10 inch (20x25 cm).
Groeten,
Mirko
Gast
Mirko,
Ik woon weliswaar in Göttingen en wilde eigenlijk niet speciaal daarvoor naar Berlijn rijden. Maar ik ken een paar mensen in Berlijn die dat voor mij zouden kunnen regelen. Dus als je me het telefoonnummer van die "Schenker" zou kunnen geven...?
Hoe kom ik er het snelst achter wanneer jullie die Ilfochrome-spullen binnen hebben?
Groeten
Boris
MirkoBoeddecker
Ik stuur je het telefoonnummer per e-mail.
Ilfochrome: ik bestel vandaag nog iets en zal proberen eraan te denken het te posten zodra het binnenkomt.
Groeten,
Mirko