Gast
Hallo,
Weet iemand bij welke temperatuur je een film kunt wassen?
Ik werk met 20 °C.
Bij temperaturen onder de 18 graden krijg ik rimpels. Hoeveel kan de film aan boven de 20 graden?
Met vriendelijke groet, Frank
Gast
Hoi Frank,
minder dan 18 Runzelkorn? Bij twee graden????? Wat is dat voor gekke gedoe? Dan zou ik in ieder geval bij de eerste paar wasbeurten niet meer dan 2 graden hoger gaan.
Ik heb tot nu toe Effke, Forte/Classic, T-Max, TriX en PlusX en Agfa APX 100 en alles wat ik me niet meer kan herinneren, gewoon in de wasbak gegooid (in de winter eerder 14 graden) en nooit problemen gehad. Ik had al overwogen of ik ijswater nodig heb, voor het geval ik ooit Runzelkorn wil.
Groeten
Martin
Gast
Hallo
Ik had dit probleem in de donkere kamer met de Orwo 125, dus de FP4.
De afdrukken van 18x24 waren zo slecht dat ik, omdat ik de temperatuur niet onder de 20 graden kan houden, altijd in een emmer op temperatuur breng en de spoel vervolgens in de emmer uitspoel. 3-4 keer water verversen en krachtig op en neer bewegen, zodat het spettert. Deze methode vind ik te omslachtig en te nat.
Daarom. Er zijn toch ook zwart-witprocessen die bij temperaturen boven de 20 graden verlopen.
Weet iemand hier meer van, behalve domme opmerkingen?
Met vriendelijke groet, Frank
Gast
Hoi Frank,
Dit is niet als een domme opmerking bedoeld. In het begin was ik ook altijd heel zorgvuldig bezig met het op temperatuur brengen van het waswater, omdat ik bang was vanwege de horrorverhalen over rimpels. Toen ik dat op een gegeven moment in de haast vergat, zie hierboven.
Als het FP 4 is, verbaast me dat ook, maar even serieus:
Het probleem is niet de absolute temperatuur, maar het verschil.
Moersch geeft bijvoorbeeld voor zijn Tanol-ontwikkelaar tijden aan voor FP 4 tot 26 graden. De film kan de temperatuur dus in principe wel aan. Kun je je spoelwater dan nauwkeuriger op meer dan 20 graden tempereren?
Een ander alternatief is om in de bus te wassen, volgens de Ilford-methode (5 keer kantelen, verversen, 10 keer kantelen, verversen, enz.) en alleen voor de eerste twee vullingen precies op temperatuur gebracht water te gebruiken, of een emmer van 2 liter met water uit de kraan bij te vullen, zodat de temperatuur langzaam naar leidingwatertemperatuur gaat. Maar ook hier geen garantie.
Groeten
Martin
Renate
Ik gebruik altijd een emmer waarin ik het water giet en laat het een dag staan in de badkuip, die ook dienst doet als donkere kamer. Dan is het water ongeveer 20 graden en daarmee ontwikkel en was ik de film. Mijn koud water, dat rechtstreeks uit de kraan komt, is in de winter vaak maar 12 tot 14 graden.
De ontwikkelaar LP Cube XS moet bij 24 graden worden gebruikt. Ik heb hem tot nu toe nog niet getest, omdat ik geen betrouwbare installatie heb om de temperatuur te regelen.
Gast
Hallo,
zoals ik al in andere berichten heb vermeld, ontwikkel ik al mijn zwart-witfilms bij 24 graden in de rotatie.
Dat wil zeggen: vanaf de vorige week via de ontwikkelaar, het stopbad, de fixeer, tussenspoeling, Lavaquick en nog eens 1 minuut water. Tot dat moment verloopt alles met een rotatie van 24 graden. Daarna wordt de bus, losgekoppeld van de processor, 10 keer gevuld met gewoon leidingwater in de bak (dat is in de winter ongeveer 16 - 17 graden, in de zomer ongeveer 19 tot 21 graden), en blijft telkens ongeveer 15 seconden staan tot het wordt uitgegoten en opnieuw gevuld. Daarna de film door het bevochtigingsmiddel (ongeveer 1 minuut; het bevochtigingsmiddel heeft, omdat het ook in de processor is opgewarmd, 24 graden). Klaar, nu in de droogkast met koude luchttoevoer. Mijn procesverloop werkt feilloos zonder problemen; geen rimpels, geen loslatingen, vlekken of andere verschrikkingen.
Tot slot nog een opmerking over de ontwikkelaars en films die in de loop der jaren in dit 24 graden-proces praktisch zijn gebruikt.
Ontwikkelaars: RODINAL; Calbe R09; Kodak X-Tol, LP Supergrain, LP Cube SX; Champion Promicrol
Films KB/rolfilm /vlakfilm (oude emulsies/uitvoeringen die deels zijn stopgezet):
Agfa APX 100; APX 400; Delta 100; Delta 400; T-Max 100; Foma 100 en 400, FP4; HP5
Films alleen rol- en/of vlakfilms (huidige emulsies):
APX 100; Fuji Acros 100; Fuji Neopan 400 prof; MACO PO100C, Maco Cube 400; Rollei R3; Efke 25; 50 en 100; Forte/Classic Pan 200 en 400
Zoals gezegd werkt alles perfect zonder problemen. Overigens heb ik de Classic Pan 400 rolfilm ook al eens bij 26 graden verwerkt, omdat ik onder een uur ontwikkeling wilde blijven (ik had een extreme verdunning bij de R09 ingesteld).
Dus temperaturen tot 24 graden zijn in ieder geval, zelfs bij de "oude films" (Efke, Forte), geen probleem!
Tot ziens en veel succes.
Lothar van de Renne
Urnes
Hallo Frank,
zoals Lothar al zei, kun je zwart-wit ook bij hogere temperaturen ontwikkelen; dat is geen probleem, zolang je de ontwikkeltijd maar dienovereenkomstig verkort.
Het is mij echter een raadsel dat er bij een Fp4 en een temperatuurafwijking van 2° rimpels ontstaan. Normaal gesproken verdragen de films volgens de gangbare gegevens een afwijking van ±5°. Daar houd ik me meestal ook aan. Ik spoel volgens de Ilford-methode en zet voor het spoelen altijd twee kannen water klaar die "handwarm" zijn, dus ik meet niet eens expliciet na, omdat ik altijd dezelfde mengverhouding van warm en koud heb. Ik heb daar ook altijd een beetje een slecht geweten bij, juist vanwege de rimpelkorrel. Maar de enige keer dat ik een film heb laten rimpelen, was toen ik hem uit 22° warme ontwikkelaar in 14° koud water stopte.
Eh, nog een vraag, Frank, weet je zeker dat het rimpelkorrel is? Ik heb net nog eens hieronder nagelezen dat je nog afdrukken van de negatieven hebt gemaakt. Dus eigenlijk zouden je negatieven er bij rimpelkorrel zo uit moeten zien dat je er niet eens meer op komt om ze nog af te drukken....
Groeten, Sven.