Gast
Hallo,
Eigenlijk wil ik er niet nog een schepje bovenop doen, maar er gaan :unsure: weer heel nare geruchten rond op de markt: binnenkort zouden er leveringsproblemen kunnen ontstaan met alle soorten 120-rolfilms.
Wil oom Schröer :blink: daarmee alleen maar hamsteraankopen van zijn R3 stimuleren ???
Ligt de oorzaak bij de problemen van de weinige rollfilmfabrikanten die momenteel door turbulentie :unsure: worden geteisterd ???
Zijn er problemen bij een of andere leverancier :huh: van het rugpapier, de drager, de rollen ???
Weet iemand nog meer onduidelijkheden :( ???
Bedankt voor alle nuttige informatie en toch veel succes!
Ralph
Gast
Ralph,
ik had het daar ergens al eens over gehad.
Het probleem is momenteel dat de laatste onafhankelijke fabrikant van beschermpapier de productie stopzet.
We hebben voorlopig een voorraad aangelegd voor onze ADOX-lijn en zijn momenteel op zoek naar alternatieven.
Als je je natuurlijk niet te veel in de productie wilt verdiepen of met bijna iedereen ruzie hebt gemaakt (zoals sommige concurrenten), dan lijkt het probleem op het eerste gezicht onoplosbaar.
We zijn in ieder geval al aan het puzzelen en zullen zeker een oplossing vinden.
In het ergste geval wordt het iets lastiger om de cijfers in het rode venster te herkennen.
Groeten,
Mirko
MirkoBoeddecker
Ik ben vergeten in te loggen...
RomanJRohleder
Mirko,
zullen we misschien achterkantjes gaan verzamelen, in plaats van ze na het ontwikkelen in de prullenbak te gooien? ;-)
Nu we het er toch over hebben: wat is de zin, wat is het doel van het gaatje in het teruglooppapier van Foma-rolfilms, ongeveer 1 tot 2 cm achter het einde van de film, met een diameter van ongeveer 0,5 cm?
Het is zowel te vinden op Fomapan uit de jaren 60 of 70 als op de huidige Fomapan 100/120 en het heeft me behoorlijk wat zenuwen gekost.
Gast
Bedoel je dat jullie maandenlang aan die plastic bakjes zitten te knutselen,
maar dat er geen zwart papier is voor de rol?
De vergelijking met de DDR-tijd vind ik (van een afstand bekeken)
best treffend...
Groeten, Stephan
MirkoBoeddecker
Gooi alsjeblieft niet alles op één hoop.
1) ADOX is geen Foma
2) Hierboven staat dat we voldoende beschermpapier hebben ingeslagen voor onze films
3) Op de lange termijn moeten we op zoek gaan naar alternatieven
4) Het is toch niet onze schuld dat de productie is stopgezet!! Wees toch blij dat wij ons ermee bezighouden en niet, zoals sommigen, onze schouders ophalen en de gebruikelijke uitspraak "daarmee is de kwestie afgehandeld" doen.
@ Roman, ik gebruik zelf Foma-rolfilms, sinds 1990 moeten er zo'n 4000 zijn geweest, en er is nog nooit een belichting ontstaan door een gaatje in het achterpapier. Wat stoort je daar precies aan? Ik zal eens kijken en navraag doen.
Oud beschermpapier verzamelen is helemaal geen slecht idee. Zoals het er nu uitziet, zullen de kosten voor het beschermpapier binnenkort hoger zijn dan die voor het filmmateriaal, of we laten het in China verwerken, maar dan is alles relatief goedkoop en lichtdoorlatend.
Je kunt beschermpapier ongeveer 10 keer hergebruiken als je voorzichtig bent.
Misschien is het de moeite waard om dat op te sturen en in ruil daarvoor korting op de nieuwe films te krijgen.
Maar dan zouden het wel zo'n 100-1000 rollen per keer moeten zijn vanwege de transportkosten.
Maar dat is, zoals gezegd, allemaal toekomstmuziek.
Ik wilde eigenlijk alleen maar een zinvol antwoord geven op de vraag wat er momenteel aan achterliggende problemen zijn bij het verpakken van rolfilms.....
Mirko
Gast
Hoi Mirko,
Omdat ik de spoelen in de zak oprol, is het papier meestal een beetje gekreukt, maar serieus, als je de spoelen kunt gebruiken, laat het me dan weten.
Groeten
Martin
MirkoBoeddecker
Het produceren van spoelen is geen probleem.
Het probleem is het beschermpapier.
Maar zoals gezegd: op dit moment hebben we geen problemen.
Ik wilde alleen maar uitleggen waarom anderen misschien beweren dat het er op dit moment zo slecht uitziet met rolfilms.
Groeten,
Mirko
Gast
Wat is er nou zo moeilijk aan het maken van bedrukt papier dat aan één kant helemaal zwart is?
StefanHeymann
Sorry, ik was vergeten me aan te melden ...
Groeten, Stefan
MirkoBoeddecker
Helaas heel wat.
Er mag geen chemische reactie met de film plaatsvinden; het moet tot op zekere hoogte lichtdicht zijn (rood venster); het moet over een lengte van meer dan 150 cm worden bedrukt (de diameter van de drukcilinder is hier de beperkende factor); moet het op maat worden gesneden (vertel je lokale drukker maar eens iets over snijnauwkeurigheid tot op een honderdste millimeter); enz....
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo,
een paar opmerkingen:
1) Wephota heeft rood beschermpapier met een zwarte achterkant waarin het fotopapier wordt verpakt; dat zou ook voor film kunnen werken.
2) Waarom moet het papier tot op 1/100 mm nauwkeurig worden gesneden?
Ik betwijfel in het algemeen of de eerste 120-rolfilms uit 1901 zo nauwkeurig gesneden papier hadden.
3) Naar mijn mening gebruikt bijvoorbeeld Svema een iets ander, dikker rugpapier; als ik me niet enorm vergis, zou men dit beschermpapier in principe moeten kunnen verkrijgen.
Roland
Gast
Hallo Mircopex,
Over de spoelen.
Ik heb er al een aantal verzameld.
Kun je ze niet gewoon inleveren en krijg je dan voor 100 stuks een film gratis ;-) ?
RomanJRohleder
Mirko,
"@ Roman, ik gebruik zelf Foma-rolfilms; sinds 1990 moeten er zo’n 4000 zijn geweest, en nog nooit is er een belichting ontstaan door een gaatje in het achterpapier."
Ik vrees niet voor een belichting – hooguit bij oudere klapcamera’s met verbleekte rode vensters.
Maar je weet wel over welk gaatje ik het heb, toch?
"Wat stoort je daar precies aan? Ik zal er eens naar kijken en navraag doen."
Drie punten:
- Het gaatje verhindert het gebruik van Foma-films met de daglichtcamera die ik af en toe wil gebruiken – de Rondinax 60. Hier wordt de film in een kamer gelegd, het deksel erop, het rugpapier naar buiten over een rand getrokken en zo wordt de film in een tweede camera opgewikkeld. Vervolgens wordt de filmkamer gesloten, het deksel geopend, de film aan een trekkoord opgehangen... enzovoort.
Hier is een handleiding:
http://grosskabinett.de/photo/Labor/entw/Rondinax60/
Nu heeft het Foma-achterpapier een gaatje en een lichte vouwrand in de dwarsrichting – dat is genoeg om bij het uittrekken om te vouwen en de film in het daglicht te scheuren... wat het latente beeld helemaal niet ten goede komt. *gnarr.
In het kader van de landelijke Rondinax-revival is dit nu zeker een smet op het blazoen van Foma. ;-) Maar het is ook een manier om de verkoop te stimuleren.
- Bij de genoemde oeroude film heeft de kleurstof van het rugpapier nu gereageerd met de emulsie en een flinke achtergrondnevel veroorzaakt. Alleen op de plek van het gaatje... is het gaatje minder versluierd – over meerdere wikkelingen heen.
- En ten derde de ware en eigenlijke reden – elke fabrikant die ik ken, van het Verre Oosten tot het Nabije Westen, doet het zonder gaatjes en het irriteert me gewoonweg dat ik niet weet waarom Foma dit al 30 tot 50 jaar consequent zo volhoudt. :-)
Ach ja, de Tsjechen hebben al vaker eigenaardigheden vertoond... zoals bijvoorbeeld niet-lichtdichte fotopapierdozen (die oude witte met wolkenpatroon).
"Oud beschermpapier verzamelen is helemaal geen slecht idee."
Hé! Dat geldt niet, dat was een grap!
"Zoals het er nu uitziet, zullen de kosten voor het beschermpapier binnenkort hoger zijn dan die voor het filmmateriaal, of we laten het in China verwerken, maar dan is alles relatief goedkoop en lichtdoorlatend."
Ook "zonder" lijm op de plakstrips, zoals bij de J&C-Pro100?
(Zijn die eigenlijk identiek aan jouw Classic Eco 100?)
Als het haast heeft – bel dan misschien eens naar München – als de Agfa Photo-vestiging daar KB-patronen en -dozen aan de mensen in Düren levert, geven ze misschien ook een paar meter achtergrondpapier af en ze verstaan hun vak.
Mijn spoelen ga ik in de toekomst op eBay verkopen, dat lijkt een markt met toekomst te zijn.
Gast
Bij mijn volgende Forma moet ik eens op zoek gaan naar dat gaatje; aangezien ik de beschermvellen meestal meteen weggooi, is het me nog niet opgevallen.
Fuji-rolfilms hebben trouwens ook een gaatje in het beschermvel – maar dan aan het begin, om ze in de 'T' van de Fuji-spoel te kunnen haken; een geniaal systeem!
CPD
Hallo Mirko,
is er hier geen mogelijkheid om deze kans met beide handen aan te grijpen en 220-film te maken? Deze film heeft enorme voordelen, bijvoorbeeld ook wat betreft de vlakheid, zoals uit een onderzoek van Zeiss blijkt.
Papier heb je alleen nodig voor de voor- en achterkant. Als je op reis bent – ik ben meestal met een rugzak onderweg – is elke besparing in volume en gewicht een voordeel. Bovendien kun je er vrolijk op los klikken.
Camera's van vóór een bepaalde productiedatum kunnen niet worden gebruikt omdat ze niet kunnen worden omgeschakeld. Het ziet er ook triest uit voor Hasselblad-bezitters zonder 220-magazijn.
De mensen van Gigabit willen toch een "320" rolfilm maken, zou je je daar niet bij kunnen aansluiten?
Gewoon een idee!
Groeten, CP
Gast
Spoelen maken is geen probleem.
Het probleem is [...]
Groeten,
Mirko
De gele reus recyclet!!!
Het is toch wel grappig, ik krijg net een Kodak 320TXP 120 binnen om te ontwikkelen: op de spoel staat bovenin groot en breed "Fujifilm Easy Loading" :(
Het liefst zou ik hem helemaal niet openmaken en ontwikkelen...
Groeten
Ole
Gast
Haal nog eens diep adem en denk er eens goed over na!
Dus:
Waar wordt een rolfilm opgewikkeld? Op de lege spoel van de laatste film die in de camera zat – en als er daarvoor een Fuji in zat...?
De Fuji-spoelen zijn trouwens heel bijzonder fijn (vanwege de kleine 'T' in de gleuf, waardoor het lipje beter blijft zitten) – dus recycling is zeker een goed idee... :(
Roman