camerafreak
Maar eerst het goede nieuws:
zeer zwaar papier (dat ook in natte toestand zeer stevig blijft, ik hoef alleen maar naar Nova Monochrome te verwijzen), blijft ook bij drogen in de droogtrommel spierwit, de beeldtinten zijn eerder koel, maar de afdrukken stralen prachtig. Een papier met een geweldige prijs-kwaliteitverhouding, dat zich op geen enkele manier hoeft te schamen ten opzichte van mijn vorige favoriet, de Agfa MCC.
Nu komt het slechte nieuws: de verpakking van de 30x40-versie kan alleen maar een slechte grap zijn. De kartonnen hoes is niet hersluitbaar. En dat kan, als je toevallig geen lege, nette [tm] kartonnen dozen bij de hand hebt, leiden tot een plotselinge adrenalinestoot in combinatie met geweldsfantasieën :-)
MirkoBoeddecker
Michael,
dat was voor ons ook nieuw, dat de flappen worden gelijmd.
Het lukt weliswaar om de omslag zo te openen dat deze daarna weer gesloten kan worden, maar ik begrijp wat je bedoelt.
We zullen proberen hier iets aan te veranderen.
De verpakking is helaas een zeer doorslaggevend prijscriterium. Betere verpakkingen kosten al snel enkele euro's per doos.
We moeten ergens een evenwicht vinden.
Groeten,
Mirko
heinrich
Mirko,
nu jullie toch bezig zijn met het bedenken van betere verpakkingen, zouden zowel de dozen als de zwarte PE-zakjes van jullie huismerk beter op maat gemaakt kunnen worden. De doos van het 24x30-formaat is absoluut te klein en de zak is veel te breed. Dat laatste dwingt je om de zak bij het sluiten niet alleen aan de korte kant te vouwen, maar ook de lange kant om te vouwen. Deze "dubbele vouw" belast de hoeken van de PE-zak enorm. Als je het geheel vervolgens in de veel te krappe doos propt, ontstaan hier na verloop van tijd kleine gaatjes. Daardoor kan er licht binnendringen en krijg je lelijke zwarte hoeken op het fotopapier.
Is een paar millimeter extra karton echt zoooo veel duurder?
Groeten
Heinrich
camerafreak
Mirko,
Natuurlijk lukt dat *op de een of andere manier*, maar niet zonder een onredelijke inspanning. De lipjes zitten zo stevig vastgelijmd dat je er in het lab waarschijnlijk met hete stoom aan te pas zou moeten :-(
Het zou fijn zijn als je in de catalogus iets zou zeggen over het verpakkingsprobleem, net zoals bij de RA4-Ostware. Daar schrijf je immers ook dat je beter een paar dozen bij de hand kunt houden...
Ander voorstel: het moet toch voor jullie/jou binnen de mogelijkheden liggen om lege dozen als verkoopartikel aan te bieden. Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar ik heb voortdurend behoefte aan lege dozen, vooral omdat ik voor sommige materialen ben overgestapt op rolgoederen. Daarom zou ik best bereid zijn om iets te betalen voor lege dozen.
Zou dat geen optie zijn voor jullie assortiment?
Groeten,
Michael
MirkoBoeddecker
Hallo Michael,
We hebben vooral blanco kartonnen mappen in de formaten 24x30 / 50 of 100 vellen.
Het probleem met de blanco kartonnen mappen is dat ze niet in elkaar kunnen worden gestapeld, waardoor er bovenop de hoge productiekosten (vanaf 2 euro – boekbinderwerk dat met de hand moet worden gedaan) nog eens enorme verzendkosten bijkomen.
Daarom hebben we ze tot nu toe altijd alleen 'onder de hand' in de winkel verkocht en geen verdere bestellingen bij de boekbinder geplaatst.
Samen met iets zwaars, waarmee we geld verdienen, verstuurden we ze echter ook :(
Vario Classic: We hebben al eerder ander papier uit deze productielocatie betrokken. Dat was niet gelijmd, maar voorzien van een plakstrip.
Het probleem kwam pas aan het licht toen dit bericht werd gepubliceerd, omdat onze eigen laborant over voldoende Doran DUKASAFES beschikt en ik deze infrastructuur mede gebruik – ik heb dus zelf geen papier groter dan 24x30 uitgepakt.
Maar we zullen dit zo snel mogelijk veranderen.
Groeten,
Mirko
PS: Ik heb het met een mes voor elkaar gekregen. De lip raakt weliswaar ernstig beschadigd, maar voor een of twee pakjes in de tussentijd is dat wel te doen...
Gast
Wat betreft kartonnen dozen voor dagelijks gebruik: bestel er gewoon een pak Kodak Polymax in het gewenste papierformaat bij – het papier is prima, niet te duur, en het beste is: de dozen zijn stevig en een stuk groter dan het papierformaat, dus ideaal als geïmproviseerde papierkluis!
RomanJRohleder
Roman,
goed idee, het Braziliaanse RC-papier wordt geleverd in echt stevig karton. Het addertje onder het gras is dat je dat karton eerst nog leeg moet krijgen. ;-)
En Michaels probleem had te maken met de grotere formaten, die in enveloppen van 25 vellen worden geleverd – ik denk dat de formaten tot 24x30 in de "normale" stapeldoos zitten, aangezien ze in de catalogus worden aangeboden in verpakkingen van 50 of 100 stuks.
MirkoBoeddecker
Klopt – tot 24x30 zijn het gewone kartonnen dozen – vanaf 30x40 gebruiken we om kostenredenen enveloppen (de dozen zouden bijna 5 euro kosten).
We proberen het probleem met het lipje en de hoeken op te lossen.
Mirko
Gast
Hallo Mirco,
het probleem deed zich precies voor toen jullie de pakketten van 25 stuks (30 x 40) met de enveloppen leverden. Is er nog geen enkele fabrikant op dat idee gekomen?!
Maar je hoeft je er natuurlijk niet om in alle bochten te wringen,
er zijn ook andere moeders met mooie dochters...
Groeten, Stephan
MatthiasStark
Hallo,
Nou, ik vind die slappe enveloppen ook allesbehalve geweldig. Als er nog maar weinig papier in zit, moet je echt oppassen dat het pakje niet kreukt. Bovendien is het omgeslagen uiteinde zo slap dat het heel gemakkelijk openvalt, wat natuurlijk niet echt handig is.
Het rare is dat er genoeg andere fabrikanten zijn die mooie, stevige dozen of verpakkingen hebben en nauwelijks duurder zijn?! Hoe doen ze dat toch?
Vreemd genoeg zijn de zwarte zakken waarin het papier is verpakt de stevigste en dikste die ik ooit heb gezien, dat is toch wel een beetje vreemd. Hier botsen duidelijk twee werelden op elkaar.
Nou ja, het papier is goedkoop en goed en het heeft me er niet van weerhouden om het papier te blijven kopen, maar ik zou een "upgrade" met een "handelbare" verpakking wel leuk vinden.
Groeten
Matthias
MirkoBoeddecker
Hallo Matthias,
Voor zover ik weet, biedt geen enkele andere fabrikant verpakkingen van 25 vellen aan voor deze prijs.
We hebben een paar jaar geleden geprobeerd om alleen dozen van 50 vellen aan te bieden, maar dat had tot gevolg dat de helft van onze klanten (degenen die van de hand in de mond leven) het papier helemaal niet meer kocht.
We kunnen geen twee artikelen (10 vellen en 50 vellen) op voorraad houden. Het is een enorme chaos en er is altijd net datgene niet op voorraad wat op dat moment nodig is.
Een kartonnen doos van 30x40 kost ons ongeveer 4 euro om te produceren, een envelop 25-40 cent.
De prijs zou dus met 3,60 euro per pak moeten stijgen.....
Is er echt interesse hierin?
Groeten,
Mirko
MatthiasStark
Hallo Mirko,
er is iemand die pakjes van 25 vellen goedkoper aanbiedt dan jullie en die veel stevigere dozen heeft, en ik had al gezegd dat de concurrentie doorgaans minstens een paar euro duurder is.
De hoeveelheid van 25 stuks is naar mijn mening optimaal. Het hoeven geen dikke, stevige dozen te zijn. Het zou al voldoende zijn als de huidige enveloppen gewoon van iets dikker karton zouden worden gemaakt en niet van dat "slappe, zijdepapierachtige karton".
Het heeft trouwens nog een ander voordeel als de enveloppen iets steviger zijn. Je kunt ze namelijk ook als ze leeg zijn nog ergens voor gebruiken. Een kleine meerprijs zou voor mij dan ook acceptabel zijn.
Ik weet natuurlijk dat in tijden van "zuinig zijn is cool" de meesten zouden protesteren en dus zullen we ons waarschijnlijk allemaal nog maar met deze enveloppen moeten blijven behelpen.
Groeten
Matthias
MatthiasStark
Ik bedenk me net nog iets.
Is het niet paradoxaal dat blijkbaar heel veel mensen bereid zouden zijn om speciaal lege dozen te kopen om het papier dat in onvoldoende dozen wordt geleverd, opnieuw te verpakken????
Het zou toch goedkoper zijn om meteen de juiste dozen te maken!?
Groeten
Matthias
MirkoBoeddecker
Hallo Matthias,
Wat betreft de lege dozen:
We hebben er wel een paar op voorraad, maar die liggen al drie jaar als lood :(
De "vraag" is er wel, maar zodra we de prijs noemen, vallen ze allemaal op de toonbank en bijten ze in de houten rand.
Helaas is er een algemene aanname dat deze dozen niets zouden kosten.
Feit is dat ze niet industrieel kunnen worden geproduceerd en dus met de hand moeten worden vervaardigd in boekbinderij.
Ik heb je punt echter goed begrepen.
Doos = meerwaarde.
We bekijken momenteel wat er mogelijk is. Misschien lukt het wel met doosjes als we grote productiehoeveelheden voorfinancieren en opslaan. Het geld is dan helaas wel even kwijt en we kunnen in totaal minder goederen opslaan.....
Zoals ze nu zijn, blijven de enveloppen in ieder geval niet. In ieder geval worden de flappen verlengd en wordt gekeken of er twee stukken karton mee kunnen worden verpakt.
Mijn opmerkingen hier en hierboven moeten niet zo worden opgevat dat we jullie suggesties niet willen overnemen. Ik wilde alleen bij zoveel mogelijk aankopen duidelijk maken dat deze dozen helaas erg duur zijn en daarom niet "zomaar even snel" kunnen worden omverpakt.
Groeten,
Mirko
Gast
Ik heb een oplossing,
Bij bedrijven die drukwerk voor presentaties en dergelijke aanbieden, worden vaak transparanten
en speciaal papier verwerkt in mooie dozen in de gangbare formaten.
Om de hoek bij mij hadden ze deze dozen nog over.
Vraag het gewoon eens na, ze zijn net als fotodozen, meestal zelfs iets hoger/groter.
Groeten, Stephan