Gast
Hallo Mirko,
In de nieuwe uitgave van een fototijdschrift werd vermeld dat de MACO 25plus een opvolger krijgt, die de naam Maco 25 professional heeft gekregen. Het belangrijkste verschil zou een nu geïntegreerde antireflectielaag zijn.
Aangezien ik er brutaalweg vanuit ga dat er bepaalde "overeenkomsten" bestaan tussen de MACO-film en jullie efke/ADOX 25, is mijn vraag: kunnen we deze verbetering ook bij jullie product verwachten of zit ik er helemaal naast?
Groeten
Wolfgang
cfb_de
Hallo Wolfgang,
Ik weet niet wat je bedoelt met een "geïntegreerde antireflectielaag". Als je daarmee een filmstructuur bedoelt in de trant van "beschermende gelatine/emulsie/antireflectie/drager", dan hebben de Efkes die al lang.
Bij het voorwassen wordt de bovenste gelatine-laag week gemaakt en wordt de blauwe kleurstof van de AHU uitgewassen. Dat kun je mooi zien (en zoals ik de eerste keer, je schrikt er flink van).
Ik gok dat het eerder een marketinggerichte uitspraak is die door dit vakblad niet verder is onderzocht (trefwoord: adverteerders). Maar ik heb nog geen "nieuwe" Maco in handen gehad. Ik blijf bij Efke R50.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo Franz,
Precies deze opbouw bedoelde ik...
Dan zou de ADOX dus een echt "hightech-wonder" zijn... bescherming tegen lichtlekkage, polyester drager, single layer...
Groeten
Wolfgang
cfb_de
Dat zou best eens kunnen :-) Maar zoals ik al zei, ik ken de 25 mm niet. "Mijn" Efke/ADOX is de 50 mm.
Dat doet me eraan denken dat ik weer eens bij Mirko moet bestellen. Mijn voorraad is inmiddels bijna op.
Franz
Gast
Het zou ook kunnen dat maco van fabrikant verandert.
cfb_de
Hallo "unadodox",
Excuseer me, maar ik spreek personen met namen die als echte namen klinken of personen die ik ken alleen aan zonder aanhalingstekens. Dat is mijn eigenaardigheid, net zoals anderen op internet alleen kleine letters gebruiken.
Maar nu ter zake.
a) Ik heb op geen enkel moment beweerd dat de heilige Maco hetzelfde is als de gewone Efke/ADOX.
B) Het is algemeen bekend dat Maco bij dezelfde fabriek inkoopt als FOTOIMPEX. Waarbij FOTOIMPEX naar mijn mening veel duidelijker en beter wijst op de specifieke eigenaardigheden van deze films en de aanbevelingen van Mirko's winkel voor de 50-film in ieder geval geschikter zijn dan die van Schröers winkel voor de daar gelijkwaardige (ik wil nu geen merknamen afkraken) film.
c) Het is heel goed mogelijk dat de nieuwe 25 van Maco van een andere fabrikant komt.
d) Momenteel is er precies één fabrikant voor 25 ASA-emulsies.
e) Als Maco een nieuwe fabrikant heeft gevonden, zou ik dat goed vinden.
f) Maar dan moeten ze dit nieuwe product alsjeblieft ook tijdig op de markt brengen met gegevens van een standaardtest en niet zo aan het rommelen zijn, zoals bij de "Rollei R?" gebeurde. Daar werd een "verdere ontwikkeling" van een Berlijnse röntgenfilmfabriek onder het Rollei-logo tegen hoge prijzen op de markt gedrukt.
Hoewel het eerder met veel bombarie was aangekondigd, blijkt de film blijkbaar niet geschikt te zijn voor standaardchemie zoals D76 (en dat werd expliciet vermeld in het bericht van zowel Rollei als Maco). Ik heb geen zin meer om dit spul moeizaam verder te testen. Voor 50 ASA blijf ik bij de Efke, voor 100 ASA bij de APX100, voor alles daarboven bij HP5+ of Delta400.
g) Ook Lucky heeft me niet gelukkig gemaakt. De resultaten van de 100 waren, afgezien van het ontbreken van de goddelijke overbelichting, redelijk gelijk aan die van de R?. In D76. Dus precies de ontwikkeling die volgens het gegevensblad van de importeur/groothandel voor beide films werd aanbevolen. Lucky: overbelicht. Bij een reeks diafragma's van -1 tot +1. Een werkelijk "artistieke film". R? na testen: hoge lichten te hard of schaduwen te zwaar. In D76. Een werkelijk "nieuwe film".
Ja, het is inderdaad denkbaar dat Maco van fabrikant verandert. Maar waarheen? In China worden geen 25's gegoten. Waarschijnlijk zullen we moeten leren leven met marketinggerichte uitspraken. Het leven is hard en onze niche is inmiddels te groot-)
Franz
Gast
Hallo Franz,
Wat betreft "geen 15-mm DIN-films uit China", daar ben ik niet zo zeker van; hier is een overzicht van Zwitserse herkomst.
Kijk eens bij General Era Photo, China.
http://www.fotoline.ch/FOTOintern/98-18/sw-tab.htm
Dit is echter de stand van zaken uit 1998; in de laatste tabel uit 2000 staat het bedrijf niet meer vermeld, dus het is de vraag of het bedrijf nog bestaat (de tabellen zijn sowieso niet volledig).
Roland
RomanJRohleder
Roland,
Als ik me goed herinner, is Era 2, 3, 4 of 5 jaar geleden door Kodak overgenomen.
Bron? Een kennis op de Filippijnen, met wie ik het er jaren geleden eens via e-mail over had gehad. Ik kan me het ook maar vaag herinneren.
cfb_de
Hallo Roman,
ja, soms weet die professor uit Manilla er wel het een en ander van :-)
Bedankt voor je antwoord; dat stond al op het forum voordat ik weer thuis was.
Franz