KB1984
Hoi!
€
Naast de rolfilm heb ik nu ook mijn eerste 35mm-film ontwikkeld. Ook met onverdunde D76.
Helaas zijn er ook op deze negatieven vlekken ontstaan. Vooral aan de bovenrand. Hierbij een paar foto’s.
Ik zou graag jullie tips ontvangen over mogelijke oorzaken...
€
Groeten & bedankt
Bartosch
€
€
Renate
Dat lijkt mij een kwestie van lichtinval. Controleer gewoon of het blikje en de camera's lichtdicht zijn.
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
highscore
Hoi
?
Ja, dat is lichtlekkage, ook bij mij!
Op foto 2 en 7 is in de camera dezelfde vorm van lichtschade te zien.
Als je zeker wilt zijn, plak dan bij de volgende film de naden af met zwarte tape.
Maar ik denk dat je de lichtdichtingen beter meteen kunt vervangen.
?
Marcus
jochen53
Hallo,
de film is niet goed vastgezet.
highscore
Ja, Jochen
?
Nu je het zegt.
Daar had ik niet op gelet.
Bedoel je dat de twee plekken achter foto 2 en 7 ook te wijten zijn aan onvoldoende fixatie?
Kan dat door de spoel komen?
Want als dat toch licht was, heeft kb1984 twee problemen.
Magirus
"De film is niet goed genoeg belicht"
Dat kun je toch gewoon testen door hem nog een keer te belichten.
Misschien moet je de filmrolletje deze keer wat voller maken ;-)
Groeten, Bernd
KB1984
Hallo allemaal!
€
Bedankt voor jullie tips!
Ik heb de lichtdichtingen van mijn Canon A1 pas een paar weken geleden laten vervangen.
Daarom sluit ik lichtlekkage vanuit de camera eigenlijk uit.
Ik heb de fixeertijd op 7 minuten ingesteld en de film elke minuut een keer gekanteld. Is dat te kort voor de Kodak Tri-X?
Het kan echter best zijn dat ik iets te weinig fixeer in de bus had. Kan men de filmstroken zomaar "nafixeren"?
€
Groeten
Bartosch (KB1984)
fototiger
Hallo,
?
Dat lijkt mij ook op onvoldoende fixatie. Die plekken zijn ook gevoelig voor onvoldoende fixatie. Je kunt het herkennen doordat de ondergefixeerde plekken zich rond de perforaties ‘krullen’ of zich bevinden op plaatsen waar de film in contact komt met de ontwikkelingsspiraal en de fixeervloeistof er niet goed bij kan komen. Dat zou eerder ongebruikelijk zijn voor lichtinval.
?
EDIT: Eén keer kantelen per minuut klinkt als te weinig beweging tijdens het fixeren. Ik had in het begin ook problemen met de 35 mm Tri-X. Nu beweeg ik de bus de eerste twee minuten continu, daarna elke minuut nog eens 30 seconden.
?
Ja, nabewerken is mogelijk!
KB1984
Hé fotoliefhebber!
?
Bedankt voor de tip! En hoe lang laat je de Tri-X in totaal in de fixeervloeistof zitten? Ervan uitgaande dat de fixeervloeistof vers is aangemaakt...
fototiger
Als de fixeer nog vers is, heb ik ruim genoeg aan 5 minuten.
Het lijkt me echter alsof een Tri-X in vergelijking met andere films graag iets langer gefixeerd wordt. Dat merk ik ook als ik tegelijkertijd testopnames maak met stukjes van verschillende films.
AntiLynd
Gefeliciteerd met je eerste film! [s] Voor een eerste film? [/s] Over het algemeen zien je negatieven er geweldig uit!
€
Wat betreft je probleem:
* Hebben de plekken dezelfde kleur als de normale (door belichting ontstane) dichtheid op de film? --> Lichteval in de camera, de filmcassette, de filmblik... (zo ziet het er in jouw geval niet uit)
€
* Hebben de plekken een zilverachtig-bruinachtige glans, die bovendien verandert afhankelijk van de kijk- en lichtinvalhoek? --> Probleem met de fixeer (ziet er in jouw geval sterk naar uit). Maar geen reden tot paniek. Een langere fixeertijd helpt niet altijd. Vaak zijn vuile, plakkerige of gewoon onherstelbaar versleten spiraalsystemen de oorzaak (oplossing: grondig borstelen, eventueel een nieuwe kopen). Je ziet immers al dat alle plekken waar het probleem bij jou optreedt, plekken zijn waar de film en de spiraal nauw contact maken. Het is goed mogelijk dat zich daar allerlei vuil heeft opgehoopt, wat een fixatie in jouw zin verhindert. Ik heb dat ook, op bijna al mijn KB-films, maar niet in die mate. Ergens ver achteraan op mijn aankooplijst staan nieuwe Jobo-spiraalsystemen.
€
Veel groeten
Nils
KB1984
Hé!
?
Hartelijk dank voor al jullie tips en adviezen.
Ik heb zojuist de Jobo-tank nogmaals schoongemaakt en ga straks een nieuwe fixeerronde starten.
Af en toe lees je dat het wordt aangeraden om Jobo-spiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraalspiraals