Gast
Hallo allemaal,
ik ben nog niet zo bedreven in het gebruik van de Splitgrade-module van Heiland en heb daarom een paar vragen:
hoe kan men op een begrijpelijke manier combinaties van ontwikkelaars en papier testen?
kan men dat visueel doen, of is het alleen mogelijk/zinvol met standaardwaarden zoals een grijswaaier of iets dergelijks?
Ik zou het leuk vinden als enkele Splitgrade-gebruikers hun ervaringen zouden delen.
Groeten
Matthias
Gast
Hallo Matthias.
De Splitgrade van Heiland is echt een handig "apparaat" en eenvoudig in gebruik. In de bijgevoegde handleiding staat alles wat je moet weten. Wie een Splitgrade heeft, weet wat hij in huis heeft! Meer woorden zijn overbodig.
Nu even over je vraag. Allereerst moet je voor jezelf duidelijk maken wat je wilt:
Wil je afdrukken/foto's maken die je mooi vindt, of wil je voldoen aan theoretische waarden/voorschriften?
Ik ga ervan uit dat je foto's wilt maken die aan je verwachtingen voldoen en waar je achter staat.
Dan is het antwoord toch simpel: test combinaties op basis van je 'oog'! - meer is niet nodig!
Voordat ik met Splitgrade werkte, gebruikte ik een Hauck Trialux. Hier moest ik voor de verschillende papiersoorten ook een test uitvoeren om een "papier-apparaat-index" voor het betreffende papier te verkrijgen. Ook deze tests heb ik op het oog gedaan, want de afdrukken moeten aan mijn verwachtingen voldoen en niet aan willekeurige theoretische specificaties!
Het voordeel van de Splitgrade is dat er talrijke basisinstellingen voor papier zijn. Heiland heeft deze respectievelijke indexen weliswaar met een bepaalde ontwikkelaarcombinatie opgesteld, maar die staat in de handleiding vermeld en men weet dus al vóór de eerste test welke richting het opgaat. Eigen correcties kun je zonder veel moeite zelf uitvoeren en opslaan door de apparatuur (gradatie / tijd enz.) voor de afzonderlijke papiersoorten nauwkeurig af te stellen.
Tot slot: ik ontwikkel mijn papieren (Oriental, Kentmere, Agfa en Classic/Forte) allemaal in Calbes N113 bij 24 °C en een tijd van 90 tot max. 120 seconden (afhankelijk van het papier). De resultaten zijn precies zoals ik ze me voorstel, en alle instellingen (fijnafstellingen) zijn op het oog gedaan. Oh ja, als je je resultaten opschrijft (heel gewoon in een klein "laboratoriumnotitieboekje", dat is een handig ding), kan er ook bijna niets misgaan. Je moet alleen noteren voor welke versie van de Splitgrade-software (bijv. 1.9 of 2.1 enz.) je correcties gelden, zodat je, mocht je de software ooit "updaten", houvast hebt!
Met vriendelijke groeten
Lo van de Renne