Dolcedo
Hallo,
een korte vraag: als ik wil vergroten zonder een rand op het papier te hebben... is een dunne glasplaat dan geschikt? Of wordt de beeldkwaliteit sterk aangetast door lichtbreking, stof of iets dergelijks?
Wat zijn de alternatieven?
Nog iets: weet iemand waar ik kan vinden welke Duka-verlichting ik voor welk papier nodig heb? Staat dat op de verpakking?
Hartelijk dank en veel succes,
David
cfb_de
Hallo David,
Een glasplaat is prima, zolang het maar geen streperig dakraamglas is. Het gaat echter wel makkelijker met een vergrotingsframe zonder glas; dan kun je het papier veel gemakkelijker goed aansluiten. De plaat moet wel zwaar genoeg zijn, want zo’n museumkarton oefent behoorlijk wat kracht uit. En de randen moeten netjes geslepen zijn (bloedende vingers in de Duka zijn onnodig).
Stof is natuurlijk erg vervelend, je hebt ineens twee extra oppervlakken die stof aantrekken.
Alternatieven: "randloze frames" met magneetrails, PE-papier kan met een druppel water direct op de onderplaat worden geplakt, zoek eens op "sticky easel" in het forum van de concurrent, of – heel chique – de supergeweldige vacuüm-zuigplaat.
Deze laatste worden vaak op eBay aangeboden en zijn meestal afkomstig van gedemonteerde reprocamera's. Bedenk goed of je een "vergrotingsframe" van 50x60 cm en ongeveer twintig kilo wilt hebben. De zuigpomp maakt bovendien geluid en moet trillingsvrij worden opgehangen.
Dus ik blijf bij de goede waterdruppels. Of de minst coole variant: met rand vergroten en daarna de papiersnijmachine in. Dat heeft als voordeel dat ik nette randen heb. En aangezien ik baryt toch al met de plakbandmethode droog, kan het ook niet anders.
Met vriendelijke groeten,
Franz