harald
Hallo allemaal, ik hoop dat ik jullie niet te veel lastigval.
Even ter zake: als de fles met de ontwikkelaar nu niet vol raakt en je glazen flessen nu eenmaal niet kunt samendrukken, dan zijn er toch zeker ook alternatieve methoden?
Ik heb geen Protectan-spray, en ook geen glazen bolletjes.
Wat dacht je van gas uit een branderfles (propaan-butaanmengsel)?
Je zou ook gewoon de zuurstof in de lucht kunnen verbranden, dan kan er ook niets meer oxideren.
Maar jullie hebben vast wel een paar betere en minder gevaarlijke suggesties voor me, toch?
Hartelijk dank voor alle reacties.
Groeten, Harald.
uworischki
Koop een fles Protectan... alternatieven zoals butaan/propaan zijn onzin, en Protectan – die fles gaat gewoon eeuwig mee...
cfb_de
Hallo uworischki,
"Protectan" *is* een mengsel van propaan en butaan.
Toegegeven, het zit in een speciale, duurdere verpakking. Wie een merknaam nodig heeft voor het goede gevoel, moet Protectan nemen.
Voor alle anderen volstaat argon van de lasser of gewoon campinggas.
Met vriendelijke groeten,
Franz
uworischki
Bedankt Franz, je blijft altijd bijleren...
Uwe
MirkoBoeddecker
Hallo Franz,
Hoe doseer je dat?
Is er iets dat je zelf in elkaar kunt knutselen en dat goed werkt?
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Koop een aanstekerflesje, doe er een slangetje bovenop*), klaar is Kees. De dosering is net zo’n schatting als bij de dure variant. Houd het flesje rechtop met de opening naar boven, dan komt er geen vloeistof uit.
Oh ja: rook daarbij zo min mogelijk :-)
HTH,
Franz
*): Bevestig met een kabelbinder. Kost niets en je hebt meteen een knopje om in te drukken.
dl8ram
Hallo, gasvullers :-)
Wat is er eigenlijk op tegen om gewoon met een wegwerpaansteker de gasvulling op temperatuur te brengen?
Als ik niet helemaal "on the Woodway" ben, hoef ik toch niet per se alle lucht uit de fles te laten ontsnappen.
Aangezien waarschijnlijk maar heel weinig mensen hun ontwikkelaar de hele week op de fietsdrager door elkaar schudden, zou een "pffffffft" van 2-5 seconden uit de aansteker in de hals van de fles eigenlijk voldoende moeten zijn.
Wie niet kan geloven dat het gas echt zwaarder is dan lucht, vult er eens een kopje of een glas mee en giet dat dan boven een vlam uit. (Ik aanvaard geen aansprakelijkheid voor verbrand haar op de rug van de hand of iets dergelijks :-) )
Met vriendelijke groeten
Alois
cfb_de
Hallo Alois,
Dat duurt me te lang; er komt bijna geen gas uit de aansteker. Ik wil tenslotte maar een klein vlammetje hebben.
Franz
Wolfgg
Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat de RODINAL mijn Protectan aantast. De plastic fles wordt de dagen erna steeds holler. Maar mijn blikje Protectan is ook al behoorlijk oud. Er staat in ieder geval niets op over brandbaar enzovoort, maar in plaats daarvan: "Protectan is niet schadelijk voor de gezondheid en niet brandgevaarlijk" en "Niet compatibel met polystyreen en acrylglas". Zit er soms R12 in, zoals vroeger in de "persluchtflessen"? Weer zo'n typische vraag die automatisch naar Franz gaat.
Groeten, Wolfgang
dl8ram
Hallo Franz,
Aangezien ik mijn sigaretten, nogal decadent, aansteek met een volledig metalen aansteker uit een westers buurland, staat niets
een "hoge vlam" bij de wegwerpaansteker nog in de weg :)
Met vriendelijke groeten
Alois
cfb_de
Hallo Wolfgang,
Dat zou kunnen.
Hallo Alois,
Nogmaals :-) Ze maken mooie spullen in Bradford PA, toch?
Franz
dl8ram
Hallo Franz,
Zo ver is het nog niet. Op de bodem staat Parijs :-)
Met de beste groeten aan het front van de benzineaanstekers
Alois