harald
Hallo allemaal.
Nog een vraagje.
Wat gebruiken jullie om de tijd bij te houden tijdens het ontwikkelen van positieve foto’s?
Ik had in eerste instantie een klein wekkerklokje gekocht, maar dat bleek erg onhandig: het heeft een RODE secondewijzer, die zie je niet bij rood licht. Bovendien geeft hij geen signaal na tijd x en omdat ik me nog te veel op de foto concentreer, mis ik al snel de tijd.
Hoe lossen jullie dit in de praktijk op?
Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Groeten, Harald.
uworischki
Ik gebruik GEEN timer; positieve foto’s worden in de bak op het oog ontwikkeld, dus als het beeld te snel zwart wordt, is de belichtingstijd sowieso te lang. Afhankelijk van het papier en de ontwikkelaar variëren de ontwikkeltijden sowieso; wanneer een foto klaar is, krijg je daar na een paar pogingen al gevoel voor.
Uwe
Gast
Het bedrijf Krupps maakt kleine digitale kortetijdtimers voor in de keuken. Je kunt er zelfs twee verschillende tijden op instellen en ze piepen als de tijd om is. En mocht het ding ooit in de ontwikkelaar vallen: batterijen eruit, laten drogen, batterijen erin, en verdergaan. Om reproduceerbare resultaten te krijgen, moet je naar mijn mening wel met een klok werken.
Groeten, Sven.
Gast
Ik heb een kleine, digitale kookwekker met een viercijferig display. Er zijn twee dingen die me storen:
1. Het digitale display is niet verlicht en daardoor moeilijk af te lezen. Verlichting met licht dat geschikt is voor fotopapier zou ideaal zijn. Maar je zou het moeten kunnen uitschakelen om de batterij te sparen.
2. De toetsen zijn te gevoelig (zacht rubber met een te snelle herhalingssnelheid). Dat wil zeggen: als ik 60 seconden intoets, kan het gemakkelijk gebeuren dat ik plotseling "6:00" of "66:00" heb in plaats van "60". De foto's worden dan gemakkelijk overbelicht...
Helaas heb ik nog geen echt bevredigend apparaat gevonden.
Groeten
Georg
Gast
Hallo Georg,
die van Krupps hebben een heel groot display dat bij rood licht en 25 watt nog steeds goed afleesbaar is. Het mooie is dat je de tijd maar één keer hoeft in te stellen. Als je na afloop van de tijd twee keer op de stopknop drukt, staat de timer weer op de oorspronkelijke tijd. Ik ben dol op deze dingen, ze staan inmiddels overal in huis bij ons... :angry:
Gast
Hallo,
Ga eens langs bij Fiedmann, er is vast wel ergens bij jullie in de buurt een filiaal; twee weken geleden deelden ze daar nog van die keukentimers uit als relatiegeschenk,
Heel handig, die dingen, ideaal voor in het lab en om eieren te koken. Ik heb er meteen vier meegenomen. :-)
Groeten, zipakt
Gast
Hallo Georg,
die van Krupps hebben een heel groot display dat bij rood licht en 25 watt nog steeds goed afleesbaar is. Het mooie is dat je de tijd maar één keer hoeft in te stellen. Als je na afloop van de tijd twee keer op de stopknop drukt, staat de timer weer op de oorspronkelijke tijd. Ik ben dol op deze dingen, ze staan inmiddels overal in huis bij ons... :(
Hallo "urnes",
ik heb even op de homepage van Krups gekeken, maar daar staat niets van dit soort. Kun je me misschien een soort typenummer geven, misschien staat er wel iets dergelijks op de behuizing.
Hartelijk dank!
Georg
Georg
Oeps, altijd weer dat inloggen! (vergeten, sorry)
Georg
Dolcedo
Een ander voorstel: een elektronische metronoom (bij een muziekwinkel, het hoeft niet duur te zijn).
Je stelt het tempo in op 60, dan geeft het apparaat precies 1 toon per seconde. Je kunt dan gewoon meetellen... Het voordeel: je kunt je concentreren op het beeld en hoeft niet steeds naar de klok te kijken, die je in het donker toch al soms moeilijk kunt zien. Het is alleen een beetje onpraktisch bij lange belichtingstijden...
Groeten en veel plezier met fotograferen,
dolcedo
Gast
Vorige week was er bij Tchibo een prima keukenwekker te koop voor 7,99 euro. Hij is heel goed af te lezen, makkelijk in te stellen en als de tijd om is, springt het display weer terug naar nul (ideaal om achter elkaar in meerdere badkamers te meten met dezelfde tijdsduur, bijvoorbeeld bij het fixeren van twee badkamers van elk 30 seconden).
Maar wat ik het leukste vind, is dat de wekker geen milieubelastende en dure knoopcelbatterijen nodig heeft, maar volstaat met een microcel (ik hoop dat de naam klopt, ik bedoel de batterij die een maatje kleiner is dan een AA-batterij). Je kunt dus ook oplaadbare batterijen gebruiken en bespaart je de aankoop van batterijen volledig.
Ik heb meteen twee van dit soort klokken gekocht.
Hier is de link:
http://www.tchibo.de/is-bin/INTERSHOP.enfi...ductSKU=0001264
In de webshop van Tchibo zijn de timers in ieder geval nog te bestellen, of ze nu ook nog in de winkels te vinden zijn, weet ik niet.
Groeten
Georg
Gast
Je kunt ook een stopwatch gebruiken, zoals bij het sporten; die kun je handig om je nek hangen en is verkrijgbaar in een mechanische versie met verlichte cijfers of in een digitale versie.
Ook heel geschikt voor het ontwikkelen van film.
Oleksander
cfb_de
Hoi allemaal,
Ik gebruik een goedkope laboratoriumtimer van Roth (zo’n ding dat de tijd aangeeft, twee timers heeft en piept. Ongeveer vijftien surrogaatmark) en mijn Palm voor complexere taken, met een piepje om de minuut, zodat ik niet vergeet de film tijdens het ontwikkelen om te draaien. De software is van Jan Exner en is echt top!
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo Georg,
Is de Tchibo-timer alleen een "eierwekker" of kan hij ook omhoog tellen (stopwatch)?
Bedankt,
Andreas