harald
Hallo allemaal.
Als het ene (negatief) lukt, wil dat nog lang niet zeggen dat het andere (papieren afdruk) ook lukt!
Het ORWO-papier (10x14 cm) dat ik voor de eerste poging gebruikte, was in eerste instantie bijna volledig zwart, en dat bij een reeks belichtingstijden van telkens 5 seconden. Na langer testen, flink diafragmeren en 5 seconden belichting kreeg ik toen een redelijk acceptabele afdruk. Dat leek me echter nog steeds erg kort.
Toen dacht ik: ik ga het eens proberen met het nieuwe Forte Multigrad-papier. Ik heb verschillende belichtingstijden en gradaties getest, het resultaat was bruikbaar.
Maar toen wilde ik een uitsnedevergroting op hetzelfde papier met dezelfde gradatie proberen, dat lukte me niet. Het kwam totaal vlak over, grad. 2, 27 s en diafragma 11 leverden nog steeds een veel te licht, vlak beeld op.
Wat doe ik hier verkeerd?
Hartelijk dank voor de vele reacties.
Groeten, Harald.
uworischki
1. Heb je erg dunne negatieven? - Dan worden de belichtingstijden al erg kort
2. Heeft je vergroter een zogenaamde dichtheidsknop? Dan kun je er nog een soort neutraal grijsfilter op zetten, dat levert ongeveer 1-2 stops op
3. Van welk filmformaat vergroot je? Bij 10x14-papier zit je dan vrij dichtbij – dat levert natuurlijk zeer korte belichtingstijden op, tenzij het Minox-negatieven zijn.
Gast
Hallo, Harald!
5 seconden voor zo’n kleine afbeelding is niet ongewoon kort. De belichtingstijd hangt natuurlijk ook af van het formaat, de dichtheid van je negatieven en de gebruikte lichtbron in de vergroter.
Het is ook niet ongebruikelijk dat de gradatieverhoudingen bij uitsnedevergrotingen veranderen – en natuurlijk de belichtingstijd, die je kunt berekenen aan de hand van de verhouding tussen de uitgangsvergroting en de uiteindelijke grootte.
De verdeling van de helderheids- en contrastwaarden binnen een uitsnede kan aanzienlijk verschillen van die in het totale beeld. Bovendien speelt de gewijzigde lichtverspreiding een rol en staat het geheel in verhouding tot de gekozen vergrotingsschaal.
Groeten
Holger
Gast
Tja, Harald...
Er zijn zoveel verschillende factoren die het resultaat beïnvloeden... het is echt moeilijk om daar iets over te zeggen...
Ik ben ooit ook met DUKA begonnen en had meteen dezelfde of soortgelijke problemen... misschien helpt het je... het lag altijd aan mij.
Controleer eens het volgende:
1.) De lichtmeter van de camera
Is dat in orde, meet het correct?
2.) Je opnametechniek
Meet je correct? Ook al doet een autofocus alles zelf, je moet wel weten hoe je de belichtingsmeter moet gebruiken!
3.) De film
Was die nog in orde?
Was het ASA-getal correct op de belichtingsmeter overgebracht?
4.) De filmontwikkeling
Gast
te snel afgedrukt...
4.) Filmontwikkeling
Was de ontwikkelaar ook een negatiefontwikkelaar?
Was hij nog vers?
Was hij goed aangemaakt?
Heb je de juiste tijden aangehouden......
Oké, we hebben de film nu net ontwikkeld... nog niet gestopt en gefixeerd...
Zoals je ziet zijn we nog niet bij het afdrukproces aangekomen, maar je hebt al talloze aanpassingen moeten doen..
Tip.
Belichting, ontwikkeling en druk een nieuwe film af. Als je wilt, help ik je graag verder via e-mail....
Groeten
Maik
harald
Hallo Maik,
Ik ben zeker niet foutloos, maar ik denk dat alles tot aan de voltooide film binnen de normale grenzen valt. De eerste twee films heb ik elk met een EOS 300 + EOS 30 belicht, net als vele honderden kleurenfilms daarvoor, veelal in de automatische stand, deels ook handmatig ingesteld.
De ontwikkelaar was vers aangemaakt, de rest van de apparatuur is voor zover oké.
Komend weekend ga ik me daar nog eens intensief mee bezighouden.
Ik kom graag terug op je aanbod om te helpen. Ik moet echter eerst nog wat ervaringen opdoen, ook negatieve, zodat ik je ook een paar concrete vragen kan stellen. Mijn eerste indruk is nog te oppervlakkig.
Tot ziens.
Groeten, Harald.
Urnes
Hallo Harald,
Maak je geen zorgen. We zijn allemaal min of meer zo begonnen.
Bij 10x15 zijn zulke korte belichtingstijden van 5 seconden normaal. De inspanning is echter hetzelfde, of je nu kleine of grote foto’s maakt.
Maak gewoon eens een gradatiereeks. Een foto in bijvoorbeeld de gradaties 0-5 en kijk hoe de foto verandert.
Laat de foto altijd volledig ontwikkelen. Dus meestal 1 of 2 minuten, afhankelijk van het papier, de ontwikkelaar en de temperatuur. Leg de foto met de 'voorkant' naar beneden in de ontwikkelaar, zodat je niet in de verleiding komt om hem er eerder uit te halen. Als het resultaat niet overeenkomt met je beeldidee, varieer dan de tijd. Als de tijden te kort worden bij de kleine formaten, vervang dan misschien gewoon de lamp in de vergroter door een zwakkere of gebruik grotere formaten. Bespaar niet op materiaal, dat levert op de lange termijn geen voordelen op. We hebben er allemaal onze les uit moeten leren. Maak aantekeningen en probeer de resultaten te begrijpen.
Met de Canon in de automatische modus zou je, uitgaande van een normaal contrast en geen grote witte of zwarte vlakken, eigenlijk tussen graad 2 en 3 goed moeten zitten.
Bekijk de foto's bij daglicht. Dat is je maatstaf. Als je vindt dat ze nog niet goed zijn, maak ze dan opnieuw. Meestal worden de foto's tijdens het drogen 10-15% donkerder.
Groeten, Sven.