harald
Hallo allemaal,
ik heb nu eindelijk de eerste twee filmrolletjes ontwikkeld en de eerste foto’s vergroot.
De foto’s zijn meteen geworden zoals ik had verwacht, maar ik heb wel één probleem ontdekt:
aan de rand zie ik op onregelmatige afstanden, bij één filmrolletje alleen aan het begin,
aan de buitenrand zwarte verkleuringen en ik weet niet waar die vandaan komen. Alle lichtbronnen waren uitgeschakeld.
Ze storen weliswaar niet, maar dit kan toch ook niet de bedoeling zijn?
Heeft iemand een idee?
Hartelijk dank voor de vele reacties.
Groeten, Harald.
WolfgangMoersch
Of het nu goed is of niet, er is in ieder geval geen kwaadwilligheid in het spel.
Rolfilm? Losjes gewikkeld, vooral tegen het einde van de film, en er valt al een beetje licht langs de rand naar binnen. Koffer open, koffer dicht, film staat erbij, even in het licht en het is al gebeurd. Zolang het niet in het beeld valt, is dat geen reden tot opwinding.
KB? Meer dan de eerste twee mogen (ook bij hoge lichtdoorlatendheid van de drager) niet worden aangetast.
Gast
Hoi
Ik heb bij Efke 50 / 120 ook regelmatig vlekken door licht dat vanaf de zijkant in de opgerolde rol valt.
Vreemd genoeg nooit bij TMAX400, Delta100 en Neopan400.
Ik vermoed dat de Efke van nature losser is opgerold (wat zich bij het omspelen/belichten vertaalt) of
dat het beschermpapier een stuk dunner is en dat is aan de rand al voldoende voor zijdelingse belichting.
Ik heb mezelf afgeleerd me daarover te verbazen en stop mijn films die zijn belicht nu altijd meteen in
een afgeplakte, lichtdichte Tupperware-doos. Sindsdien geen problemen meer.
Groeten
Reinhold
MirkoBoeddecker
Wat voor film was het eigenlijk?
35mm-film of rolfilm?
35mm-films op doorzichtige polyesterdragers kunnen het zogenaamde "light-piping"-effect vertonen.
Hierbij schiet het licht door de doorzichtige drager alsof het door een glasvezel gaat en treedt het ook zijdelings ver achter beeld 2 uit.
We waarschuwen daar momenteel in de catalogus bij de Lucky-films speciaal voor, omdat mijn testexemplaren die ik in de zomer heb belicht behoorlijk "gepipt" hebben.
De Maco IR mag ook alleen in het donker worden ingelegd en uitgelegd.
Rolfilms: zie hierboven.
Groeten,
Mirko