?
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="elizabeth_reed" data-cid="19509" data-time="1458567453">
<div>
?
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="KB1984" data-cid="19502" data-time="1458552108">
Rolfilms zijn bij de meeste systemen vanwege de breedte iets lastiger op te winden dan KB-films. Een handige truc is om de plakstrip waarmee de film op het papier is vastgeplakt los te maken van het papier en deze eenmaal om de snijrand van de film te slaan, om hem vervolgens weer op de dragerzijde vast te plakken. Met deze rand voorop rijg je de film dan op de spoel. De plakband verstevigt de rand en maakt het opwinden zo gemakkelijker. Je moet er dan alleen op letten dat later tijdens het drogen het deel met de plakband naar beneden hangt.
?
Voorwaarde is natuurlijk dat de spiraalspoelen schoon en absoluut droog zijn. Als het oprollen vastloopt, mag je nooit geweld of druk uitoefenen. In plaats daarvan voel je met je vingers het gebied direct achter de "inrijgopening" van de spiraal af. Hier zijn in ieder geval de Jobo 1500-spiraalspoelen zo ontworpen dat je de rand van de film kunt voelen. Je kunt het reeds opgewonden deel van de film zo aan beide kanten bij de randen vastpakken en door licht heen en weer te bewegen uit de klem bevrijden.
?
</BLOCKQUOTE>
?
?
Dat zou betekenen dat je eerst de hele film tot het einde moet oprollen en deze al vóór het in de spiraal plaatsen van het beschermpapier moet scheiden om bij het plakband te komen. Als je in een wisselzak werkt, is dat zo goed als de doodsteek voor de film wat betreft mogelijke vouwen en beschadigingen. Het is eenvoudiger om de twee voorste hoeken van de film met een schaar iets af te knippen, zodat de film niet in de spiraal vastloopt. Mocht hij toch blijven hangen, helpt het meestal om met de vlakke hand op de zijkanten van de spiraal te tikken. Als niets meer helpt, maak je de spiraal open en begin je opnieuw, waarbij je natuurlijk ook het eerder genoemde probleem hebt. Maar in dit geval moet je een bitje doorbijten.?
?
Groeten, Sven.?
?
</DIV>
</BLOCKQUOTE>
?
Ik heb niets gelezen over een wisselzak. Maar dat maakt ook niet uit, want met een voldoende grote wisselzak zou het geen probleem moeten zijn, tenzij je twee linkerhanden hebt. Ik zou het geknoei met de schaar in het donker (en dan ook nog in een krappe wisselzak) te riskant vinden. Maar natuurlijk leiden vele wegen naar Rome.
?
Het openen van de spiraal bij een vastgelopen film is naar mijn mening, in ieder geval bij de Jobo-spiralen, overbodig of zelfs contraproductief, want dan begint de chaos pas echt. De film valt eruit, de spoel moet in het donker weer in elkaar worden geknutseld (dat kun je beter van tevoren oefenen om paniekaanvallen te voorkomen ;) ) enz. enz. Het is normaal gesproken zonder problemen mogelijk om de filmrand zoals beschreven (natuurlijk zo ver mogelijk naar binnen op de spiraal, dus daar waar hij hangt) te tasten en de film door voorzichtig heen en weer te bewegen (enkele millimeters) los te krijgen. Ik doe dit al meer dan 30 jaar zo en ik kan me helemaal niet herinneren wanneer ik voor het laatst drukbelichtingen of iets dergelijks bij een film heb gehad. Zo helemaal verkeerd kan het dus niet zijn.
?
Als de spiraal vochtig is of de handen vochtig zijn of als je op expeditie bent in de jungle van Frans-Guyana, heb je natuurlijk vanaf het begin slechtere kaarten.