Gast
Hallo,
Voor het ontwikkelen van Fomapan 100-vlakfilm gebruik ik de F07, die mij een goede toonwaardedifferentiatie en een goede maximale dichtheid oplevert.
De Fomapan 100 200T en 400 daarentegen vertonen bij een verdunning van 1:40 en tijden volgens de tabel slechts een drempeldichtheid van duidelijk minder dan 0,1 en bereiken ook slechts einddichtheden van minder dan 1,2.
Is de Calbe R09 hierin beter? Hebben de ontwikkelaars vergelijkbare samenstellingen?
Groeten, Thomas
MirkoBoeddecker
Thomas,
bedoel je F09?
Er is geen verschil in de samenstelling tussen ADOX APH09 (=Calbe R09) en Classic F09.
Ik weet echter wel dat de belangrijkste werkzame stof in de samenstelling van de F09 nog afkomstig is uit voorraden uit de DDR.
Naar verluidt is het spul onbeperkt houdbaar.
In zoverre is het enige verschil dat de APH09 verser is.
De Foma-films halen bij de hogere gevoeligheden ook niet zo'n hoge einddichtheid als de 100.
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Hartelijk dank voor je antwoord.
Ik vergat te vermelden dat ik bij de vergelijking van de vlakfilms met de Foma 100, 200T en 400 de rolfilm bedoelde. Qua materiaal zijn die twee 100’ers toch vergelijkbaar, of niet?
Toch zulke verschillende einddichtheden bij normale belichting en ontwikkeling voor de F09?
Hierbij nog een opmerking van mijn kant over de 200T.
Ik heb in de loop van het afgelopen jaar 8 films uit een levering van IMPEX (mogelijk ook uit één partij) verwerkt. Op 3 resp. 4 films heb ik afwijkingen geconstateerd die onder de microscoop deels lijken op ontbrekende delen in de emulsie, deels op beschadigingen, maar zo klein zijn dat je ze eigenlijk niet tijdens het ontwikkelen kunt veroorzaken.
De 100's en 400's vertonen dat bij mij tot nu toe niet.
Is jullie hier iets van bekend?
Is de T-emulsie gevoeliger dan de 100-ers of 400-ers?
Ik durf deze film nu niet meer te gebruiken, omdat afdrukken van dergelijke negatieven alleen met veel moeite te retoucheren zijn, hoewel ik erg onder de indruk ben van de fijne korrel in verhouding tot de gevoeligheid en ontwikkeld in A49.
Groeten, Thomas
Gast
Hallo,
Ik ben geen al te frequente gebruiker van FOMA (een kwestie van smaak), maar uiteindelijk zou ik niet kunnen zeggen dat ik noemenswaardig slechte ervaringen met deze films heb gehad.
In ieder geval zijn bij Foma zeker niet 3 van de 8 films onbruikbaar, en filmfabrieken die zonder uitzondering afkeur leveren, bestaan helemaal niet.
Roland