Gast
[email=thomas_jacobsen@gmx.de]thomas_jacobsen@gmx.de[/email]
Vraag over het hoogglanspersen van barietpapier.
Ik krijg alleen een onregelmatige glansstructuur, die altijd ongeveer hetzelfde is, bij verschillende omstandigheden en met de twee soorten papier die ik heb: Foma en Classics van FOTOIMPEX.
PROBLEEM: Op sommige plaatsen (20%), verspreid over de hele afdruk (formaat: van teststroken tot 30x40), zijn te midden van de mooie glans als eilandjes de verdiepingen van de onbehandelde oppervlaktestructuur zichtbaar. Dit is waarschijnlijk niet te verwarren met puntjesvorming, of wel? De afdruk laat zich ook vanzelf, zonder mechanische weerstand, van de folie los.
Wat betreft de temperatuur van mijn antieke pers: ik heb een dimmer aangesloten waarmee ik de temperatuur van de pers
tussen 50-110 °C (gemeten op de plaat (zonder hoogglansfolie)) kan variëren.
Ik heb alle standen uitgeprobeerd!
Als bevochtigingsmiddel gebruik ik Mirasol van Tetenal (verschillende verdunningen uitgeprobeerd) en ook afwasmiddel met gedestilleerd water.
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- te veel water uitgeknepen, wat immers nodig is voor het smeltproces.
- te lage temperatuur voor het smeltproces
- te hoge temperatuur, waardoor het water te snel verdampt en zo het smeltproces verhindert.
Wat betreft de temperatuur van mijn antieke pers: ik heb een dimmer aangesloten waarmee ik de temperatuur van de pers
tussen 50-110 °C (gemeten op de plaat (zonder hoogglansfolie)) kan variëren.
Ik heb alle standen uitgeprobeerd!
Als bevochtigingsmiddel gebruik ik Mirasol van Tetenal (verschillende verdunningen uitgeprobeerd) en ook afwasmiddel met gedestilleerd water.
Groeten
Thomas Jacobsen
Gast
Hallo Thomas,
Probeer eens het vochtige papier op de hoogglansfolie te leggen en er stevig met een rolpers overheen te rollen, zodat het overtollige water verdwijnt, voordat je de afdruk op de hete pers legt.
Dan zou het eigenlijk moeten lukken!
Groeten
Walter
Gast
Hallo Walter,
Bedankt, ik ga het water er nog eens met wat meer druk uitknijpen.
Groeten,
Thomas