Op de een of andere manier snap ik er helemaal niets meer van. Hoe langer ik jullie over het algemeen zeer interessante forum volg, hoe meer het me opvalt dat het blijkbaar ontzettend belangrijk is welke papier- of filmfabrikant zijn
producten onder welke naam verkoopt. Waarom kopen we dan niet de originelen?
Omdat de "huismerken" tegen een aanzienlijk lagere prijs verkrijgbaar zijn?
Ik moet mijn hobby immers op de een of andere manier financieren, en als ik hetzelfde materiaal voor 2/3 of zelfs de helft van de prijs kan krijgen – let wel, zonder in te boeten aan kwaliteit – dan is dat voor mij een sterk argument.
En aangezien het aantal bedrijven dat in staat is om film en fotopapier met noemenswaardige marges te produceren toch zeer overzichtelijk is (in tegenstelling tot de stortvloed aan handelsnamen waaronder deze producten worden verkocht), is het zoeken naar goedkopere "tweelingen" een voor de hand liggende oplossing.
Ook in de andere richting is het prettig om te weten wat er achter een naam schuilgaat; het heeft dus geen zin om Tura te kopen als je niet tevreden bent met APX, of Adox CHM als je FP4 niet leuk vindt.
Of om bij het zoeken naar het ideale lithpapier Adox Classic, Bergger en Moersch (om de door jou genoemde namen te noemen) te kopen en te testen – het resultaat zal elke keer hetzelfde zijn.