Dolcedo
Hallo,
ik ben scholier en heb op onze school al een tijdje geleden een oud fotolab “nieuw leven ingeblazen” en heb al een paar filmrolletjes en afdrukken ontwikkeld. Ik ben nu op zoek naar een vaste “papierleverancier”.
Weet iemand een voordelige optie die binnen het budget van een scholier past?
Het zou bijvoorbeeld fijn zijn als het papier 18/24 tot 24/30 is met diepe zwarttinten (bariet of PE maakt niet uit).
Hartelijk dank,
David Saiger
Oh ja, in het lab zijn er geelachtig-bruinachtig-groene filters.
MirkoBoeddecker
...en vind je onze Tsjechische papieren te duur?
Dan wordt het inderdaad lastig.
Dan blijft alleen het kleine papier van 7x10 cm over. 100 vellen voor 3,48 euro.
Dat is ook met vaste gradatie en zou geen problemen met de lampen moeten geven.
Controleer nog eens of je geel, geelgroen of bruin hebt.
Bruin is ook geschikt voor sommige multigrade-papieren. Geelgroen alleen voor vaste gradatie en geel alleen voor de groene, duurdere merken.
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo Dolcedo,
Ik zit in hetzelfde schuitje; ik ben ook scholier, maar op mijn school is het fotolab al lang geleden afgeschaft :(
De goedkoopste manier om aan papier te komen, is door voormalige zelfontwikkelaars hun restvoorraad af te troggelen.
Er zijn verbazingwekkend veel mensen die vroeger zelf ontwikkelden en bij wie dat spul nu in de kelder ligt te slapen.
Ik heb in vrij korte tijd drie donateurs in mijn kennissenkring gevonden.
Het 15 tot 20 jaar oude Ilford-papier is nog steeds top.
Veel succes
Jakob
Dolcedo
Welke Tsjechische papieren zijn dat dan? Foma?
De filters zijn vrijwel zeker geelgroen. Ik heb er echter ook al Ilford Multigrade IV en Tetenal Vario mee belicht en geen waas of iets dergelijks opgemerkt. Ik ben natuurlijk ook niet superveeleisend wat de resultaten betreft...
Hoe kan ik eigenlijk in het algemeen weten welke belichting (geel, groen...) welk papier nodig heeft? Staat dat op de verpakking?
Bedankt & groeten
David