Gast
...in één keer aanmaken (blijft waarschijnlijk maar 6 maanden goed) of liever in kleine hoeveelheden?
Kan dat? Wat is beter?!
Bedankt,
xtoler
cfb_de
Hallo xtoler (op de een of andere manier geef ik de voorkeur aan echte namen),
Het heeft geen zin om het "beetje bij beetje" aan te maken. De stortdichtheden van de verschillende bestanddelen verschillen behoorlijk, en daardoor kun je er niet zeker van zijn dat je het op de juiste manier aanmaakt.
Dat is nu juist het volstrekt perverse aan de Kodak-filosofie (waarbij dat laatste vreemde woord alweer eerder een satirisch karakter krijgt): de massa maakt het uit. En als de klant 80% van een betaald product weggooit... who cares. De omzet klopt.
Dus simpel: maak de ontwikkelaar aan in een voldoende grote jerrycan en gebruik die gewoon. "Helaas" vertonen deze "o-ontwikkelaars" meestal een zeer direct gedrag bij chemische dood. En dat is een van de redenen voor mijn enthousiasme voor RODINAL.
Met vriendelijke groeten,
Franz
skahde
...in één keer aanmaken (blijft waarschijnlijk maar 6 maanden goed) of beter beetje bij beetje?
Kan dat? Wat is beter?!
In een oplossing verdelen de bestanddelen zich gelijkmatig, de vaste stoffen in de X-Tol-zak niet. Daar komt nog een ander probleem bij, het is niet alsof ik dit stomme idee (ik mag dat zeggen, ik had het vroeger 8) ) niet al zelf had uitgeprobeerd: als je de zak opent, trekt de inhoud wat vocht aan en wordt binnen korte tijd ranzig. Ook opnieuw sealen helpt niet. Binnen een paar weken ontstaat er een lelijke bruine brij. Zak openmaken = alles gebruiken of alles weggooien.
Het is waarschijnlijk geen "filosofie" van Kodak om Xtol alleen nog maar in verpakkingen van 5 l en 50 l aan te bieden. De kleine 1 l heeft te veel gedoe veroorzaakt en ik heb destijds ruwweg geschat meer klonterige XTol 1 l weggegooid dan ik tot nu toe restanten van de XTol 5 l heb weggegooid.
De voordelen van XTol zonder de nadelen van houdbaarheid en verpakkingsgrootte heb je trouwens met Suzuki's DS10. Die moet je echter zelf aanmaken en een overeenkomstig commercieel product (lage pH plus ascorbaat et al.) verhindert het XTol-patent nog tot ongeveer 2016.
Met vriendelijke groeten
Stefan
Gast
Hallo naamgenoot,
Maak de 5-literverpakking aan met gedestilleerd water. Dat voorkomt problemen door water dat metalen bevat. Vul vervolgens 5 flessen van 1 liter tot de rand en maak veel foto’s!
Groeten,
AUch-Xtoler
Gast
Hallo,
Ik maak altijd 5 liter aan en vul dit meteen tot aan de eerste rand in bruine glazen flessen van 1 liter. Een beetje Protectan er bovenop.
Ik gebruik Xtol uitsluitend als eenmalige ontwikkelaar in een verdunning van 1:2. Een paar dagen geleden heb ik de laatste fles van mijn batch uit mei 2004 opgebruikt. Geen kwaliteitsverlies. Uitstekende schaduwen, zeer goede scherpte.
Het enige wat me stoort is de bereiding in de groene emmer en het overgieten. Daar heb ik nog niet de ideale oplossing voor gevonden.
Groeten
Kalle
Beef
Hallo
Het onderwerp is weliswaar al wat oud, maar ach ;)
Ik heb vandaag mijn bestelling met RODINAL en Xtol ontvangen. Ik wil de ontwikkelaars eens vergelijken bij het ontwikkelen van mijn Fomapan-film.
Dat met RODINAL is natuurlijk heel handig, omdat je het concentraat hebt en het bij elke ontwikkelbeurt alleen maar hoeft te doen met verdunning.
Ik denk ook dat ik de 5 liter Xtol niet op zal krijgen voordat het bederft.
Nu kwam ik op het idee: kun je Xtol niet ook tot een extreem concentraat mengen? Zoiets als RODINAL? Bijvoorbeeld 1 liter in een bruine Aponorm-fles, waaruit ik dan steeds maar een beetje Xtol-concentraat haal? Want waar weinig water is, is ook weinig gebonden zuurstof = langere houdbaarheid ;)
Nu komen er vast reacties dat het 5 liter poeder waarschijnlijk niet in 1 liter kan worden opgelost... maar misschien lukt het toch op de een of andere manier ;) Ook al duurt het oplossen meerdere uren... voor mij zou het de moeite waard zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien een nog betere tip dan de hierboven genoemde om Xtol zo lang mogelijk te bewaren?
Groeten
Andi
orwograph
Dat van die ‘sudden death’ valt wel mee als je het spul in gedemineraliseerd water oplost. Het zou minstens een jaar goed moeten blijven. Daarom snap ik niet wat het nut is van die hoge concentratie van de vloeistof. Wie zegt je dat het sap niet bederft of verzuurt? Ik vermoed dat de chemici bij Kodak wel iets in gedachten hadden met die concentratie. Bovendien hoef je de bouillon niet 1+3 te gebruiken. 1+1 is toch oké, er schijnen zelfs mensen te zijn die het puur consumeren. En dan is het, afhankelijk van de ontwikkelbus, net genoeg voor 9 rolletjes (120) bij een vulvolume van 550 ml. En dat is helemaal niet veel. Wat ik eigenlijk stom vind, is dat er na het aanmaken eerst vijf literflessen X-Tol Blau in de woning of ergens anders staan.
Peter.
Gerd
Ik heb er zelf weliswaar geen ervaring mee, maar Fomadon Excel is wel verkrijgbaar in een verpakking van 1 liter (max. 10 films). Het lijkt op XTOL; je kunt dezelfde ontwikkeltijden gebruiken. (Op dit moment staat er een verkeerde beschrijving in de webshop, maar in de pdf staat het wel goed)
Het is wel iets duurder dan de 5-literverpakking van Kodak, maar 40 cent voor één film is niet te duur. Om te kijken of dit type ontwikkelaar je bevalt, is het zeker de moeite waard om het eens te proberen.
Bruine flessen zijn trouwens goedkoop verkrijgbaar bij de apotheek, gedestilleerd water bij de bouwmarkt.
Gerd
Wolfgg
In dit laatste bericht staat dat je de verpakking van 5 liter Xtol kunt verdunnen tot 2 liter:
http://www.rangefinderforum.com/forums/sho...p?postid=925945
Er zouden pas problemen met de houdbaarheid ontstaan als de ontwikkelaar langere tijd bij 30 °C of warmer staat.
Groeten, Wolfgang
Beef
Hallo Peter,
bedankt voor je antwoord.
Ja, ik heb nu ook gelezen dat xtol, geconcentreerd in 2,5 liter (dus in plaats van in 5 liter gewoon in 2,5 liter oplossen en bij gebruik gewoon met water mengen), meer dan een jaar houdbaar is. Dat gedestilleerde water is over het algemeen belangrijk bij deze ontwikkelaar, zoals ik nu heb begrepen.
Wat het nut is van die hoge concentratie? Nou ja, zoals je al zei: ik wil hier niet per se vijf stinkende apotheekflessen hebben staan ;) Er staan hier tenslotte toch al 4 van die flessen en nog eens 4 plastic flessen ;)
Ja, ik ben ook nog niet zo bekend met xtol...als ik eerlijk ben, heb ik geen idee hoe ik deze ontwikkelaar überhaupt moet aanmaken (verhouding) ;)
Tot nu toe heb ik de ATM49 gebruikt... het ontwikkelen was daar altijd een beetje een gok... je moest constant inschatten hoeveel tijd je extra moest ontwikkelen, naarmate er al meer films mee waren ontwikkeld. En afgezien daarvan was het beeldresultaat door de ontwikkelaar niet echt mijn ding.
Nu heb ik gewoon RODINAL en X-Tol besteld. Met de RODINAL heb ik vandaag al een complete testreeks gedaan met ontwikkeltijden van 3 tot 15 minuten. Als ik zo naar de negatieven kijk, ben ik erg onder de indruk. Vooral hoe mooi je deze EENMALIGE ontwikkelaar kunt doseren.
Nou ja, en nu ben ik weer een beetje sceptisch over de Xtol-brouwe, die ik moet aanmaken en waarschijnlijk weer met zulke "ONGEVEER-TIJDEN" moet ontwikkelen.
Maar je kunt Xtol ook als eenmalige ontwikkelaar gebruiken (1:1)... klopt dat? Zou dat betekenen dat ik het mengsel van 5 liter nog eens met 5 liter water moet mengen??? Dus tot 10 liter??? :lol:
Groeten
Andi
cfb_de
Hallo Andi,
Over het algemeen heb ik meer vertrouwen in eenmalige ontwikkelaars dan in dat onherhaalbare geklets over stamoplossingen. Dat heb je zelf ook beschreven in je ervaringen met ATM49.
Voor XTOL als eenmalige ontwikkelaar neem je de benodigde hoeveelheid uit de jerrycan van 5 liter en verdun je deze met water. Na het ontwikkelen gaat de oplossing de gootsteen in en is de voorraadkan gewoon niet meer helemaal zo vol.
Voor een beter begrip (ik heb het gevoel dat je er nu helemaal naast zit): verdun je ook de hele fles Rodinal 1+50 als je een film wilt ontwikkelen? Precies.
Je neemt de paar ml die je nodig hebt. Bij XTOL gaat het precies zo, alleen moet je daar het "concentraat" eerst zelf uit de poederzakjes aanmaken.
Als de 5-literoplossing echt in 2,5 liter kan worden opgelost (wat ik bij gebrek aan XTOL niet zal verifiëren), zou het gebruik als eenmalige ontwikkelaar dubbel de methode bij uitstek zijn. De emmer voor de moederoplossing is dan nog maar half zo groot. Voor resultaten die vergelijkbaar zijn met de standaardoplossing "1+1" moet je dan gewoon 0,5+1 verdunnen.
Franz
HenningH
... Om resultaten te krijgen die vergelijkbaar zijn met de standaardformule "1+1", moet je het dan gewoon verdunnen met 0,5+1. ...
Misschien zit ik er nu even naast... ;)
Moet het niet 1+3 of 0,5+1,5 zijn?
Groeten
Henning
cfb_de
Hallo Henning,
als je XTOL volgens de "standaardverhouding" aanmaakt, voer je een verdunning uit van 1+1.
Als je XTOL nu volgens "0,5-norm" aanmaakt (dus de 5 l-oplossing opgelost in 2,5 l), heb je de helft minder van de moederoplossing nodig voor dezelfde hoeveelheid poeder. Ergo: 0,5 delen XTOL-moederoplossing van het meer geconcentreerde type en toch precies nog één deel water (waarvan de concentratie immers niet is veranderd).
Is het nu allemaal duidelijk?
Voor 1+3 mag iedereen nu zelf rekenen. Het is uiteindelijk een rekenopgave voor de achtste klas van de middelbare school. Dus niets bijzonders.
(Ik ken een gemene opmerking ter afsluiting: "iudex non calculat". Daarmee bedoelen juristen dat ze niet kunnen rekenen; letterlijk vertaald zou je ook kunnen spotten dat het recht niet telt. Maar dit overduidelijke onvermogen om de eigen chemische verdunning in het laboratorium te berekenen – dat is de regel van drie – zorgt, bij nog strengere publieke censuur, alleen maar voor verdere beperkingen van onze hobby door uitvoerende instanties. Dat was onlangs live en in kleur te zien bij selentoning. De mensheid wordt beschermd en de betreffende producten zijn minder goed.)
Franz
mdeutgen
Franz,
zou het kunnen dat je op dit moment een beetje op een bewegend hol lichaam staat? Henning heeft gelijk met zijn opmerking!
Als ik XTOL in geconcentreerde vorm aanmaak (de verpakking van 5 l opgelost in slechts 2,5 l), dan moet ik dit concentraat in de eerste stap weer verdunnen tot het 'normale volume' (het volume verdubbelen) en pas dan kan ik mijn verdunning 1+1 maken. In mijn notatie ziet dat er als volgt uit:
(0,5 + 0,5) + 1 = 0,5 + 1,5 of ook 1 + 3
Let op: 1+3 mag hier niet worden verward met de verdunning 1+3 uit de normale stamoplossing; daarom geef ik hier de voorkeur aan de schrijfwijze 0,5+ 1,5 als indicator voor een hoger geconcentreerde stamoplossing. Maar dat mag iedereen voor zichzelf bepalen, net als een dakdekker.
Martin
Gerd
Hier zijn een paar links naar Xtol
: hier,
hier.
Gerd
mdeutgen
Ik weet niet of de handleiding van Jörg Bergs op dit specifieke geval ingaat...
Beef
Ik heb gisteren al alle handleidingen doorzocht via Google ;)
Dus kan ik om te beginnen één ding even duidelijk maken?:
Stock = het volledige poeder mengen met 5 liter water
1:1 = het mengsel van 5 liter opnieuw mengen met 5 liter water
1:2 = het mengsel van 5 liter mengen met 10 liter water
enz...
(ik bedoel nu alleen qua verhouding)
Helemaal in het begin dacht ik namelijk altijd dat 1:1 betekende: het GEHELE poeder in de daarvoor bestemde hoeveelheid water.
Pas via deze site ben ik op de term "stock" gestuit:
Entwickler-Film-Verzeichniss
(Zeer goede site!)
Ik denk ook dat ik door dit misverstand mijn ATM49 verkeerd heb ingesteld... ik heb het normale 2L-mengsel altijd als meervoudige ontwikkelaar gebruikt (praktisch "stock", als ik me nu niet vergis).
En nu het belangrijkste voor mij:
Op de verpakking van Xtol staan voorbeeldtijden. Daaronder staat vermeld dat je langere ontwikkeltijden kunt bereiken door 1:1 te verdunnen (dus van de VERHOUDING: nog eens 5 liter water erbij???).
Dus, WELKE verdunning is nu die voor
EENMALIGE ONTWIKKELING
???
Nu komen er vast antwoorden dat dit niet uitmaakt... maar ik wil graag weten wat de officiële verdunning is, zodat ik een goede middenweg vind tussen tijd, korrel en scherpte.
Groeten
Andi
Gerd
Eigenlijk is het heel eenvoudig. Nog even op een rijtje.
Je neemt al je poeder, roert het door 5 liter water (bij voorkeur gedestilleerd water, bijvoorbeeld uit de bouwmarkt) en zet het mengsel – dat nu ‘moedervloeistof’ of ‘stock’ heet – opzij, onder het bed, in de kast, waar dan ook.
Als je nu een film wilt ontwikkelen, neem je zoveel van de stamoplossing als je nodig hebt om in je bus een 1:1, 1:2 of 1:3 mengsel te krijgen.
Als je 1:1 wilt maken en je hebt een busje dat 250 ml chemie nodig heeft, neem je 125 ml van de stamoplossing en giet je er 125 ml water bij.
Op dezelfde manier laat ik de berekening aan jou over als je 1:2 of 1:3 wilt maken. Hoe hoger de verdunning, hoe scherper de beeldweergave, met een iets vervormde korrel.
Je moet erop letten dat je niet minder dan 100 ml van de stamoplossing per film gebruikt, anders zijn er volgens Kodak problemen.
Dus, WELKE verdunning is nu die voor EENMALIGE ONTWIKKELING???
Nu komen er vast antwoorden dat dit niet uitmaakt... maar ik wil graag weten wat de officiële verdunning is, zodat ik een goede middenweg vind tussen tijd, korrel en scherpte.
Verdunde stamoplossing is alleen bruikbaar als eenmalige ontwikkelaar, omdat deze vrij snel verslechtert. Wel minder snel dan RODINAL, dat al na 20 minuten kapot zou zijn.
Er zijn voor elk van de verdunningen aanbevolen ontwikkeltijden. Als je de tijden alleen voor 1:1 hebt, dan moet je ook met een 1:1-verdunning en met de aanbevolen tijden ontwikkelen en niet lukraak gaan proberen. Dat kun je bewaren voor het moment dat je enigszins weet wat je doet.
Zorg ervoor dat de temperatuur klopt. Een degelijke thermometer, bijvoorbeeld een die bedoeld is voor kleurprocessen en te koop is bij FOTOIMPEX.
mdeutgen
Andi,
nogmaals, voor de duidelijkheid:
Je maakt XTOL aan door de volledige inhoud van het zakje op te lossen in 5 liter water (bij voorkeur gedestilleerd water). Dit levert je stockoplossing op. Als je hiermee gaat ontwikkelen, kan dat prima; je moet alleen de ontwikkeltijd naarmate het aantal films toeneemt verlengen volgens de instructies.
Het is echter beter om van de stockoplossing een eenmalige ontwikkelaar te maken door deze 1 + 1 te verdunnen. Daarbij neem je echter altijd slechts zoveel stockoplossing uit je voorraad als je nodig hebt voor je ontwikkelbak, voor een JOBO 1510 dus 125 ml stockoplossing plus 125 ml water. Verdunning 1 + 1 bederft aanzienlijk sneller dan de basisoplossing!
In dit verband is het dan ook zinvol om de stamoplossing niet in een 5-litercontainer te bewaren, maar over te gieten in kleinere flessen. Een goed gevulde fles met beschermgas gaat aanzienlijk langer mee dan een halfvolle.
Misschien kun je bij Kodak het gegevensblad downloaden; dat is weliswaar in het Engels, maar beschrijft het eigenlijk vrij uitgebreid.
Anders stuur je me een privébericht en dan stuur ik het je toe!
Martin
cfb_de
Zou het kunnen dat je op dit moment op een rond hol lichaam staat? Henning heeft gelijk met zijn opmerking!
Hallo Martin,
daar sta ik zeker niet. We praten gewoon langs elkaar heen. Ik definieer de "1+1" uit het gegevensblad even als "doelverdunning", dan komt er hier misschien wat orde in.
Deze doelverdunning wordt bereikt als ik de inhoud van het zakje oplos in 5 l water en vervolgens 1+1 verder verdun.
Als ik de inhoud van het zakje in slechts 2,5 l water oplos, krijg ik een twee keer zo geconcentreerde moederoplossing. Dus heb ik maar de helft daarvan nodig om de streefverdunning te bereiken. Ergo: 0,5 delen moederoplossing op één deel water. Dat had ik geschreven, niets anders.
Wie staat hier op het ronde holle lichaam? ;)
Franz